Reklama

Reklama

Krokodýl

(festivalový název)
všechny plakáty
Jižní Korea, 1996, 102 min

Režie:

Ki-duk Kim

Scénář:

Ki-duk Kim

Obsahy(1)

Nenávist, násilí a láska na břehu i na dně řeky Hun, jež protéká korejským hlavním městem. Mladík přezdívaný "Krokodýl" loví a okrádá mrtvoly sebevrahů. Spolu se starším mužem a jeho malým vnukem přežívá na okraji špinavé vody až do dne, kdy zachrání, a poté sám znásilní Hyun-jung, prodanou jejím vlastním přítelem. Krokodýl se tak stává hlavou zvláštní "rodiny", k níž se po řadě drsných střetů s realitou města a krátkém pobytu ve vězení vždy znovu a znovu vrací. Film charakterizuje syrová lyričnost, v níž se jen velmi zvolna rodí opravdový cit, který nakonec spojí Krokodýla a Hyun-jung jen proto, aby je dovedl do zvláštního soukromého místa pod hladinou. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (30)

EdaS 

všechny recenze uživatele

Kim se už ve svém debutu projevuje jako suverénní a velmi osobitý filmař a seznamuje nás s typickými znaky své tvorby. Hlavní postava Krokodýl se nachází na úplném dně lidské společnosti - okrádá mrtvoly sebevrahů, dívku, kterou zachrání, hned znásilní a dále ji ponižuje - přesto u něj postupně dochází k proměně. Řekl bych, že málokterý režisér vás donutí přijmout za "hrdinu" svého vyprávění někoho tak odpudivého a když už pro něj nezíská vaše sympatie (čemuž se opravdu nelze divit), zajímá vás aspoň, co s ním bude dál... ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Pro Ki-duk Kima jistě skvělý debut, ale nejsem dost velký poeta, abych to plně docenil. Třetí čtvrtina filmu mě dokonce až nebavila. Přesto silný zážitek, který stojí za pozornost hlavně za tu svojí příjemnou jinakost. ()

molotov 

všechny recenze uživatele

Typický Kimův film, u kterého nikdy nevíte, jak se děj vyvine, téměř nic nevíte o postavách, ale svou atmosférou vás uhrane. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Pod mostom, v roztrhanom stane a na dekách okolo neho, žije v objatí rieky a graffitami pokreslenej vysokej nábrežnej steny, trojica bezdomovcov. Nihilistický Krokodíl, okrádajúci pod hladinou riečnej tepny veľkomesta samovrahov, starý muž z rozdrbanými, kadejako pozlepovanými okuliarmi a malý chlapec. Nečakane sa k nim pridá Krokodílom zachránená samovrahyňa. Život na ulici je plný násilia, okrádania, sexu bez lásky, vzťahov bez emócií. Obohatením bezdomoveckej bunky o ženský element sa začne niečo meniť. Vznikajú obrazy, maľujú sa putá i pancier korytnačky, na bezďáckom stole sa objaví torta so sviečkami, do vzájomných vzťahov začínajú prenikať prvky záujmu, empatie. Základný rámec života je napriek tomu naďalej vedený násilím. Na všedný manželský život to veru :nevyzerá. A tak ostáva len zmena. Zmena prostredia, okolia, skupenstva. Niekedy len radikálne vykročenie zo stereotypu zaručí nebeský kľud. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Čo k tomu povedať? Skvelý film, ktorý už na začiatku všetkým ukázal Kimov potenciál, a ktorý ma opäť uhranul. Jae-hyeon "Bad Guy" Jo opäť excelentný. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Ki-duk Kim je môj najobľúbenejší kórejský režisér a musím uznať, že táto jeho prvotina mu vyšla nadmieru dobre - výborný a dôstojný štart kariéry... Drsný obraz predmestia Soulu tej doby, všade samá lichva a zločin. V takomto prostredí žije aj hlavný hrdina, ktorý je z rovnakého cesta. Nevedno, či je to jeho vrodeným charakterom alebo skôr je to prostredím, v ktorom je nútený sa pohybovať a prispôsobiť sa. Nech je ako chce, nie je moc sympatický. Avšak ako plynie čas, a ako nám režisér postupne servíruje všetky udalosti a informácie z jeho života, je divák stále viac náchylnejší túto svoju mienku na hlavnú postavu poopraviť a poddať sa akejsi zvláštnej predstave kladného antihrdinu. K tomu ten typický Kimov poetizmus, ktorý nie je ani zložitý ani prehnaný, skôr naopak, príjemným spôsobom utvára mozaiku tohto drsného prostredia a konania postáv. Koniec toho povedal veľmi veľa, a čo je hlavné, úplne bez slov. Slušný nadpriemer. 80/100 ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Kim Ki-dukův režijní debut není vůbec špatný.. nejdůležitější pro evropského diváka je asi při sledování podobných filmů převzít rozdílné chování asiatů za své - jedině pak se člověku nechce posmívat jejich akcentu a místy směšnému chování a začne vnímat emocionální vibrace postav. Stejně jako zde - oproti pozdější režisérově tvorbě je Ageo mnohem surovější a neotesanější, což v žádném případě neznamená horší - ba naopak bych ho nazval reálněji vykonstruovaným. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Defacto romantický film plný bezohlednosti a násilí. Příběh chlápka, který není typický antihrdina, ale prostě hajzl non plus ultra. Moje druhé setkání s Kimem a opět jsem byl spokojen. Ke konci jsem si jen řekl chudák kluk, ale ta modrá želva je hezká:).. ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Kimova prvotina mě příliš nenadchla, popravdě mě naprostou většinu času skoro vůbec nebavila - prostředí lidské spodiny je sice téma atraktivní, ale chování postav (a hlavně té hlavní) je na můj vkus tak extrémně strojené a přepjaté, že na mě film působí zastarale, nepřirozeně, neživotně. Podobné expresivně laděné kousky jsem vídal v pražském Ponrepu, a byly to vesměs černobílé evropské či japonské filmy z padesátých let. Přijít v devadesátkách s takovýmhle výrazovým pojetím mi přijde jako obří krok zpátky. Z celého filmu mě zaujaly jen čtyři scény - když Krokodýl pod vodou nafukoval balónek, věšel obrázek, když natíral želvě krunýř na modro, a pak famózní podvodní finále, kterému bych samostatně napálil klidně plný počet hvězd. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Krokodýl nie je sympatickou postavou. Je to zlodej a násilník. Žije pod mostom pri rieke Hun a loví peňaženky samovrahov hľadajúcich v rieke smrť. Kim ki Duk vo svojom debute ukazuje bezútešnú situáciu najnižšej spoločenskej triedy. Tá okrem nedostatku lásky trpí aj nedostatkom peňazí a obidve túžby - kedže nedokáže inak - si berie násilím. Keď príde do Krokodýlovho života láska objaví sa vo filme závan fatalizmu. Ten je potom vo finálnej scéne zavŕšený tým najkrajším možným poetickým zobrazením puta medzi dvoma ľudmi odsúdenými okoľnosťami na zánik. Aj keď sa nejedná o vrcholné Kim Ki Dukovo dielo, detailnosť s akou pracuje pri vytváraní svojho sveta je tu veľmi výrazná. Či už sa jedná o korytnačku, dedkovú smrť, alebo väzenie. Všetky útrapi ako keby viedli k jednému a práve láska je vo filme nádejou a aj predzvesťou zániku. Ako debut veľmi slušné. ()

Folpa odpad!

všechny recenze uživatele

Ach jo. Další Kim Ki-duk a rozhodně jeden z těch nejhorších. Co chtěl říct? Mám snad litovat toho blba co si říká Krokodýl, který krade, znásilňuje a chová se jak kretén? Nebo litovat tu ženskou, která se nechává znásilňovat a která se chová úplně nereálně? ()

Pan Filuta 

všechny recenze uživatele

6/10 Zdařilý debut. Původně jsem chtěl napsat velice zdařilý debut, ale pakliže bych chtěl srovnávat třeba s o dva roky mladší Ptačí klecí, musel bych hodnotit podprůměrně. U dalších filmů je znát velký posun, což je jedině dobře. Jsem moc zvědav, co si do budoucna pro nás připraví. Zda dokáže překonat sám sebe a když už ne překonat, tak alespoň vyrovnat Jaro, léto,........ ()

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Kim Ki-duk ve svem debutu jasne ukazal kudy bude smerovat jeho filmarska cesta. Kontroverzni temata, sokujici sceny a spousta sukani/znasilnovani. To vse navic podano dostatecne umelecky, aby to bylo koukatelne. Rane Ki-duk filmy jsou ale prevazne az prilis syrove, spinave (cely pribeh se odehrava na ulici, zamerujici se na particku homelessaku), proto mam radsi Kimovu pozdejsi poetictejsi a vizualne uhlazenejsi tvorbu. 6/10 ()

Jira K 

všechny recenze uživatele

Kim již na počátku své tvorby dává všem najevo, kam se jeho filmy budou ubírat. Tento film jsem si sehnal až po shlédnutí několika jeho novějších děl a i přes to mě nazklamal. Ano, byl sice slabší než 3-iron nebo Jaro, léto...ale přesto to byl velice zdařilý kousek a obzvláště na to, že to byl jeho úplný filmový debut. Konec je velmi rozporuplný, ale nezbývá mi říci nic jiného než, že velmi působivý! "Zbil jsi mě a umlčel páskou z videokazety! A pak ta okurka... Na to nikdy nezapomenu!" ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Řeka, kdysi čistá a dnes špinavá, si hledá spřízněné duše, dříve čisté, dnes špinavé. Řeka mu něco poskytuje, ale nedává mu to zadarmo. Když se z (doživotního) násilníka a vraha, kterého si zvolila za partnera (manžela), stane najednou (z čista jasna) něžný milenec, nehodlá mu to tolerovat. Pozn: Film je sice drsný, ale jinak nevzrušivý, a tak poskytuje dost prostoru i na jiné představy, odtažitosti či spojitosti. Z filmové hudby se mi vyloupla melodie, a po čase jsem poznal "River" od Bruce Springsteena. Zde se také chodí milenecký, a později manželský, pár očišťovat do řeky, poslední očista je (u)topením, další očista pak už není možná, řeka vyschla. (Jim Morrison: Breathe under water till the end / Yes, the river knows - dýchej pod vodou, dokud to jde / ano, to řeka ví). ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Prve filmy Kim Ki Duka dost mozem, fajny art, film o Soule a o tom, ze mesto jwe plne spiny, nasilia a nenavisti. Teda skoda, ze Kim Ki Duk zacal neskor tocit take planoby ako 3 - Iron2004, Moebius 2013, lebo azcinal dobre. Iste, chvilu si treba zvyknut na jeho rezisersky styl, ale potom sa to uz da. DEj nie je predvidatelny, konanie postav tiez, to su silne atributy filmu. 70 % ()

cubajz 

všechny recenze uživatele

Kim Ki-dukův debut mě moc nechytl - ne že bych neměl rád, když je hlavní postavou filmu nějaký parchant, ale nesmí mít v hlavě totálně nasr*no jako zdejší hrdina Krokodýl. Ve snímku je pár suprových, ryze Kim Ki-dukovských nápadů, ovšem ve výsledku to na mě působí jako takové embryo toho, co teprve přijde a v porovnání s ostatními díly tohoto režiséra (Ageo je jeden z posledních, které jsem od něj neviděl) je tohle hodně slabé. ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

Co se Kimovi nedá upřít je šok. Musel bych se opakovat v hodnocení jeho ostatních filmů. Vždycky mě prostě dostane naprosto originálními hrdiny originálního příběhu, jehož vývoj jsem nepředvídal. Není to asi jeho vrchol ale stojí za shlédnutí. ()

danoo 

všechny recenze uživatele

Režisérova raná variácia na známu Pascalovu myšlienku »Srdce má dôvody, ktoré rozum nepozná« frustruje nerozvynutými charaktermi a minimom motivácie. Zanecháva diváka bez akéhokoľvek kľúča, čo sa stane ďalej. Ten je nútený prijať, čo sa mu ponúkne. Vzniká tak doslova brechtovské odsudzenie od príbehu, ktoré núti konfrontovať divácke očakávania s tým, čo sa odohráva na plátne. Preto pre väčšinu ostáva režisér a jeho filmy čímsi neuchopiteľným. ()

Reklama

Reklama