Reklama

Reklama

The New York Review of Books: 50 let

  • USA The 50 Year Argument (více)

Obsahy(1)

Tento dokument HBO, režírovaný Martinem Scorsesem a Davidem Tedeschim, přibližuje historii časopisu The New York Review of Books, který se během své padesátileté existence stal jedním z nejkontroverznějších i nejrespektovanějších periodik v USA. Filmaři zpovídají početné přispěvatele časopisu včetně šéfredaktora Boba Silverse a připomínají významné články, jež časopis publikoval. Mezi nimi například příspěvek Gore Vidala, který vedl ke sporu s Normanem Mailerem, nebo zamyšlení Joan Didionové nad obviněním mladého černocha podezřelého ze znásilnění běžkyně v Central Parku a mnoho dalších. (HBO Europe)

(více)

Recenze (2)

Othello 

všechny recenze uživatele

Newyorská intelektuální scéna je dalším z neodmyslitelných součástí tamního kánonu druhé poloviny 20. století, takže se nelze divit, že Scorsese pozvání k natočení výroční plaketky jejího nejvýraznějšího útočiště, časopisu The New York Review of Books, přijal, jakkoli ho formálně ve výsledku trochu uchytil po svém. Nesleduje historii tiskoviny chronologicky, s důrazem na to, aby nikoho a nic zásadního neopomenul, nýbrž s těkavostí známou z jiných jeho filmů a dokumentů, přeskakuje mezi tématy, asociativně je propojuje a šikovně tak doplňuje pohled na padesát let intelektuálních střetů a rozvíjených témat, ve kterých nelze nikdy nic úplně uzavřít a nikdy se o něčem definitivně přesvědčit. Uvědomil jsem si mimo jiné skrze tento dokument, nakolik důležitá pro tuto scénu byla Sametová revoluce jakožto násilí prosté vyjednání předání moci, které ale stále neztratilo revoluční parametry a bylo vyjednáno umělecko-intelektuálním konsenzem. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Intelektuálové sobě. Martin Scorsese opět píše milostný dopis (za asistence střihače Davida Tedeschiho). Jeho adresátem tentokrát není Elia Kazan ani žádný jiný americký či italský režisér, ale redakce kulturně-společenského magazínu The New York Review of Books. Nejde o snahu rozkrýt politicko-ekonomický kontext, v němž časopis vznikal a vzniká, nýbrž o vyjádření obdivu k jednomu konkrétnímu titulu i k serióznímu kritickému psaní jako takovému. Namísto lineárního přehledu událostí tvůrci po úvodním shrnutí vzniku NYRB skáčou v rámci vágně vymezených tematických bloků od jednoho článku, který vyvolal rozruch, k dalšímu. Kde je to možné, nejsou opoziční pohledy na dobové dění prezentovány jenom čteným slovem a komentáři autorů, ale také obrazem. Díky archivním materiálům z různých pouličních nepokojů tak film netvoří jenom mluvící hlavy, jakkoli jim stále patří největší prostor. Formálně ani obsahově není film srovnatelně konfrontační jako živé diskuze, které vzbudily některé texty. Namísto vyvolávání polemiky The 50 Year Argument jen z jednoho (liberálního) úhlu pohledu rekapituluje, co se stalo. Pro čtenáře NYRB půjde o 97 minut strávených v příjemné společnosti oblíbených autorů. Diváci neznalí newyorské intelektuální scény párkrát souhlasně přikývnou, ocení, že někdo natočil dokument o inteligentních lidech živících se psaním nepopulárních názorů, ale předplatiteli NYRB se pravděpodobně nestanou. Srovnatelně elitářská záležitost jako Scorseseho portrét Fran Lebowitz Public Speaking, který rovněž neprojevil moc snahy jít vstříc lidem, kteří se vezou na jiné myšlenkové vlně. 65% ()

Reklama

Galerie (8)

Reklama

Reklama