Režie:
Paul VerhoevenScénář:
David BirkeKamera:
Stéphane FontaineHudba:
Anne DudleyHrají:
Isabelle Huppert, Anne Consigny, Virginie Efira, Christian Berkel, Laurent Lafitte, Jonas Bloquet, Charles Berling, Lucas Prisor, Vimala Pons (více)Obsahy(3)
Isabelle Huppert získala dve zo šestnástich nominácií na najvyššiu francúzsku filmovú cenu Cézar, z toho jednu za fantastický psychologický thriller Elle. V ňom sa život ľadovej kráľovnej Michèle, ktorá vedie prosperujúcu spoločnosť na výrobu videohier, obráti naruby, keď ju v jej luxusnej vile znásilní neznámy muž. Namiesto nahlásenia zločinu na polícii sa neochvejná Michèle vydá na vlastnú päsť vypátrať násilníka. V majstrovskom erotickom thrilleri Paula Verhoevena očakávajte sarkazmus, sociálnu kritiku, napätie a predovšetkým výkon Isabelle Huppert, ktorej bola úloha šitá na mieru. (HBO Max)
(více)Videa (5)
Recenze (229)
Jak poznamenal Insilvis, člověk začíná mít dojem, že Isabelle Huppert v podobných rolích vlastně ani nemusí moc hrát. Já vlastně z její strany ani výrazně odlišnou polohu, než jakou se prezentovala v tomto filmu, nepamatuji (problém samozřejmě může způsobovat nedostatečná obeznámenost s její hereckou filmografií). Ale k filmu: zhlédl jsem jej zhruba před rokem. Několik let před tím jsem držel „filmový půst“. V tom období jsem se díval v průměru na dva filmy ročně (většinou nový díl Avengerů a nějakou rádoby komedii). Byl jsem tedy zvědavý, kam se evropská kinematografie za ta léta posunula. Co jsem viděl, rozhodně nebylo zklamáním. Bavil jsem se od začátku do konce. Vynikající, zvlášť pokud se na to podíváte s někým, kdo to stejně jako vy, nebude brát zas až tak vážně. ()
Jméno Verhoeven je pro mě známka kvality, toto ale nebyla moje dvojka bílého. Mělo to sice znepokojující chvilky, jenže je to více civilní drama o silné ženě, než thrillerová chuťovka. Hlavní hrdinka je docela svině a zbytek osazenstva je složeno z úlisných Frantíků. Přišlo mi, že se tam nic moc neděje a chvílemi jsem se celkem nudil. ()
Podobný Hanekeho Caché bol tajuplnejší a napínavejší. Ale návrat Verhoevena (väčšinou hodne sa opierajúceho o formu) k obrazovo surovej, psychologicky komornej dráme, spoliehajúcej výhradne na hercov, je osviežujúci. Málokto je tu normálny, a hlavná postava je kráľovná mŕch. Nesúcitíme s ňou za to, čo sa jej stalo, ale sme zvedaví, ako sa pri svojej odmeranosti ku všetkým a všetkému s nečakaným démonom vysporiada. A ako bude vyzerať ich ďalšia interakcia. Humorný podtón, ktorý odľahčuje závažnú tému a skúmanie zložitej hlavnej postavy, by som oželil. Ale je to holt režisérov unikátny štýl, ktorý robí film svojským. Čo je dôležité. Štvrtú hviezdu dávam za perfektne súdržné režijné vedenie. Hanekeho tu nespomínam náhodou, a meno Polanskeho sem taktiež patrí. A to je pre tvorcu hollywoodskych blockbusterov viac než dobrá spoločnost. ()
Nejpodstatnější důvod k natočení Elle byl jistě ten, aby sadista Verhoeven bolestně frustroval většinu mužského (a jistě i část ženského) diváctva, protože se v průběhu filmu nelze ubránit četným choulostivým fantaziím o třiašedesátileté (sic) dámě, a to je přeci jen poněkud nevhodné. Ale nic naplat, Isabelle je v roli zvrácené měšťky neméně sexy, než v o 15 let starší Pianistce, ta ženská snad musí být čarodějnice a koupat se v čerstvé panenské krvi. A svou roli si myslím dobře užívá. Ale dvě poslední scény (se synem a s přítelkyní) bohužel vrhly celý film špatným směrem a moje zvrhlá divácká rozkoš se rázem změnila v rozpaky z fádního středoproudového vyznění. ()
Začína to scénou znásilnenia a pozerá sa na to v detaile kocúr. Vitajte opäť v starom dobrom svete Paula Verhoevena. I keď Elle nakoniec pôsobí, ako nejaký spoločný vysnený projekt jej režiséra, Seidla, Hanekeho a Cronenberga. Elle je ale vo svojej podstate celkom dobre vykreslená vzťahová dráma, len tu budete mať trochu väčší bordel v tom, že kto je obeť, kto vinník, atď. Nehovoriac o hľadaní nejakého morálneho posolstva, to sa treba poobzerať inde. Chce to vážne poriadnu analýzu všetkých vzťahov, najlepšie v nejakej väčšej skupine a s nejakým odborne vzdelaným fanúšikom Freuda. Dajte mi potom vedieť, na čo ste prišli. Moderné vzťahy, to automaticky neznamená vzťahy mladých, alebo ľudí do 40ky, ako sa nám snažia natlačiť nezávislí cool tvorcovia. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (5)
- Oficiální vyslanec francouzské kinematografie na 89th Academy Awards 2017. (Hal_Moore)
- Druhý film Paula Verhoevena, který soutěžil na filmovém festivalu Cannes. Tím prvním byl Základní instinkt. (Hal_Moore)
- S postavou Michèle Leblanc boli postupne oslovované či len spájané známe hollywoodske herečky Nicole Kidman, Sharon Stone, Julianne Moore, Diane Lane, Marion Cotillard, Carice van Houten až nakoniec skončila v rukách Isabelle Huppert. Tá sa sama ponúkla o jej stvárnenie a o spoluprácu s režisérom Paulom Verhoevenom. Sám režisér sa po početných odmietnutiach rozhodol film natočiť vo Francúzsku, miesto zvažovaných Spojených štátov amerických. (lemonova)
Reklama