Reklama

Reklama

Nikdo nesmí chybět

  • Čína Yi ge dou bu neng shao (více)
Čína, 1999, 106 min

Režie:

Yimou Zhang

Kamera:

Yong Hou

Hudba:

Bao San
(další profese)

VOD (1)

Daleko v horách severní Číny leží vesnička a v ní zapadlá jednotřídka. Jediný učitel, kterého tu mají, musí však náhle na měsíc pryč. A co najednou s třiceti dětmi, které ve škole ještě zbyly? Někdo je přece musí vyučovat... Po učiteli na desítky kilometrů ani vidu ani slechu, jediná, kdo přichází v úvahu, je čerstvá absolventka základní školy, třináctiletá Min-č' Wej z blízké vesnice. Aby si však vysloužila odměnu za své suplování, musí za měsíc předat všech třicet dětí. Což není snadné. V kraji je taková chudoba, že rodiny hledají všechny možné způsoby, jak se uživit a děti přestávají chodit do školy. Rodina Wej je také chudá, takže když jeden ze žáků odejde do města za výdělkem, musí udělat všechno, aby ho přivedla zpátky. A to všechno se v její situaci podobá dobrodružné výpravě do neznáma.
Yimou Zhang (I-mou Čang) je jedním z nejslavnějších čínských režisérů všech dob. Bývalý kameraman a doslova malíř obrazů v pohybu prorazil do světa už svým prvním samostatným filmem z roku 1987 Rudé pole, za něj získal na MFF v Berlíně Hlavní cenu Zlatého medvěda. O čtyři roky později přišel film Vyvěste červené lampiony (1991) a Stříbrný lev v Benátkách. Dnes je Yimou Zhang slavný po celém světě především pro svá poslední filmová plátna, inspirovaná náměty z velkolepé čínské historie, bohatstvím tradičního čínského malířství a filozofií tradičních bojových umění Hrdina (2002), Klan létajících dýk (2004) a Kletba zlatého květu (2006). Kdo nezná celou šíři Zhangova talentu, bude jistě překvapen. Mezi těmito velkolepými produkcemi, plnými barev, však Zhang natočil i několik komorních, lidských příběhů, sociálních dramat ze současnosti, či bolestné nedávné minulosti (Ju Dou, Příběh Qiu Ju, Šťastné chvíle, Žít). Nikdo nesmí chybět, stejně jako ostatní tyto příběhy, neupoutá na první pohled. Naopak, snímek působí téměř jako dokumentární obrázek z čínského venkova, v rolích vystupují neherci, kteří hrají sami sebe a barevnost je přímo závislá na skutečné barvě prostředí. Zhangovo mistrovství tu však ukazuje svou druhou tvář. Hluboká empatie s dramatem, který pro dívku znamená překonání svých psychických i fyzických sil, nebezpečnou výpravu do země neznámé a v mnohém nebezpečné, spolu s talentem vést neherce ke zcela autentickému výkonu, a samozřejmě schopnost "mluvit" kamerou, vytváří z tohoto malého bizarního příběhu silné a lidské drama. Jež navíc skrývá i mnohé poznání o současné Číně. Ze všech mezinárodním cen, které film získal, připomeňme především Zlatého lva a tři další ceny na MFF v Benátkách. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (56)

kitano 

všechny recenze uživatele

Yimou za pouzitia amaterskyh hercov docielil jeden nadherny efekt. Film z velkej casti posobi ako realita - akoby zdrapol kameru, natocil co sa dalo a potom to zostrihal. To je samozrejme len iluzia. FIlm je klasickym pribehom o chudobnych detoch, ktore mnohokrat nemozu chodit do skoly, lebo musia pracovat. Yimou je vsak kuzelnik a tam kde by niekto iny vyprodukoval radovy dojak - on priniesol film pri ktorom sa zatajuje dych. Herci nehraju - ale jednoducho sa prirodzene spravaju, nedockate sa ziadnych prehnatych emocii, poz, ziadneho patosu, len cistej prirodzenej krasy zasadenej do malebnej cinskej krajiny. Prenadherne. (10/10) ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to dosť dobrá dráma. Má celkom dobrý príbeh o dievčati, ktoré prichádza do zapadnutej chudobnej dediny, aby tu za peniaze vyučovala, keďže miestny učiteľ, ktorý má tunajšiu školu na starosti musí na čas nutne odcestovať a nikto iný nemá záujem učiť v tejto oblasti. A tak sa snaží byť autoritou iba o trochu mladším deťom, ale čoskoro si k sebe nachádzajú cestu a hlavne kvôli jej starostlivosti, kedy pre udržanie všetkých detí v škole neváha urobiť čokoľvek. Spracovanie sa mi páči, získalo sa mi to hneď od začiatku, dej je po celý čas nadmieru zaujímavý, či už prvá polovica v dedine, alebo úplne odlišná druhá časť z mesta, na tie vzťahy medzi detskými postavami je skutočne radosť pozerať, je tu plno zaujímavých situácií, takže tu nemám žiadny väčší problém. Na filme je zaujímavé, ako to celé pôsobí takým realistickým, takmer až čiastočne dokumentárnym dojmom, celé to pôsobí tak príjemne prirodzene, často ako keby to bola len voľná improvizácia, ale to filmu neuberá na kvalite, vzhľadom na tématiku práve naopak, postavy pôsobia tak prirodzene, nesnažia sa o nejaké prehnané scény, k tomu samozrejme pohľad na tento netradičný spôsob života v chudobnej časti Číny, som spokojný. Herecké obsadenie je na tom dobre, jedná sa len o samých amatérov, takže určite nie je treba menovať, ale sympatická hlavná hrdinka, ktorá to celé ťahá a viacero zaujímavých menších postáv, tu nemám čo vytknúť. Réžia a technická stránka sú plne ideálne, Yimou Zhang sa opäť vrátil k svojmu často využívanému typu filmu, uveriteľnému životu v dedinskom prostredí a síce to nie je tak pôsobivé, ako napríklad Cesta domov, určite s tým nemám problém. V rámci režisérovej veľmi kvalitnej filmografie sa síce nejedná o nejaký klenot, má plno lepších filmov, ale aj tak som dosť spokojný, Nikto nesmie chýbať je taký malý, ale veľmi sympatický film na tému, ktorej sa rozhodne nevyhýbam. 76% ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Civilnou poetikou zobrazené trápenia i radosti 13 ročnej učiteľky s hromadou detí na čínskom vidieku v polorozpadnutej škole. Dojímavé zábery snahy o získanie prostriedkov na cestu do mesta za ujdeným žiakom (najmä nadšená matematika pri vypočítavaní ceny tehál a scény práce v tehelni). Konfrontácia života na dedine so životom veľkomesta. Dej v závere filmu zrazu naruší komunistická agitka. Zrejme nie je náhoda, že každý film v Číne podlieha dvostňupňovému schvaľovaniu štátnou komisiou, pričom jedným z určujúcich sú ideologické kritériá. ()

mm13 

všechny recenze uživatele

Prilepšujem, ale hlavná hrdinka mi bola natoľko sympatická a tie nevystaté decká v škole také podarené, že odpúšťam prekvapujúco obyčajný záver. Nie že by som režisérovi neuznával právo upozorniť na nedostatky školstva na čínskom vidieku, ale to bolo všetko čo nám chcel povedať? To už sa nedalo rozvinúť tému do všeobecnejšie platnej roviny? ...no nič, i tak veľmi príjemný zážitok. [70%] ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

i když se to celé může jevit jako naivní a politicky podbízivá prostomyslnost, a že jsem se setkal s lidmi toho názoru, já oceňuji skutečnost, že celá struktura filmu je proložena ještě další, v této struktuře vybudované spleti významů, které relativizují a nelichotivě reflektují zdánlivě prosazované ideologické významy z prvního plánu. jde o subtilní pletivo, ale neopomenutelné, které je někdy kontrastem, jindy funguje jako smutný důsledek. zápal, přesvědčení, odhodlání a vytrvalost má mnoho podob. na první pohled nevinné poznámky chytře poukazují na úpadek morální, který jde neodmyslitelně ruku v ruce s reformou celospolečenského smýšlení, ale málokdo si troufne na ten fakt poukázat. i tolik kritizovaný závěr - nebojte, nic zásadního na rozdíl od obsahu zde neprozradím - je velmi silně ironizován skutečností, že jednání dobrodinců je motivováno ziskem, popularitou a dalšími, ovšem očividně osobními zájmy, které jsou spjaty s ekonomickým faktorem, což relativizuje i druhou stranu ideologické polarity. ve výsledku bych proto radil sic neignorovat mistrovství, se kterým Yimou Zhang natočil i tento film, ale hlavně sledovat tu skvostnou architekturu významů jako docela prostý příběh a v něm vnímat přede vším ostatním vztah člověka k člověku. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (7)

  • Snímek byl natočen na motivy románu "Slunce na obloze" od čínského spisovatele Shia Xianghenga. (Terva)
  • Na filmovém festivalu v Benátkách získal film Zlatého lva pro nejlepší film roku. (Terva)
  • V otevřeném dopise, uveřejněném v novinách Peking Youth, obvinil režisér Zhang Yimou pořadatele filmového festivalu v Cannes, že film soudili a odsoudili podle západního smýšlení a nikoli podle uměleckého tvoření. Nazval to "diskriminací čínského filmu", což vyústilo k neuvedení filmu na festivalu. (Terva)

Související novinky

Seminář čínských filmů 2012

Seminář čínských filmů 2012

03.03.2012

Kino Svět, Hodonín od 9. do 11. března 2012. Přehlídka, navazující na tradici seminářů asijské filmové tvorby, pořádaných v uplynulých letech ve Veselí nad Moravou v kině Morava se od letošního roku… (více)

Reklama

Reklama