Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jérémie (Michel Serrault), aktuálně zaměstnanec sociální pojišťovny, utrpěl v dětství na hodině klavíru šok, když moucha přistála na velkém výstřihu učitelky. Při pohledu na stejně divoký výstřih jedné klientky se mu vrací po letech trauma z dětství, které v noci začne překonávat škrcením velkoprsích žen. Raymond (Michel Galabru) je obchodník s lihovinami propadlý hazardu, který se neúspěšně snaží vymanit ze svých dluhů, nicméně jeho žena Evelyn rozvod odmítá. Osudy těchto dvou mužů se spojí, když Raymond přichází za Jérémiem s neobvyklým návrhem. Je tu ale ještě starý trafikant Zizi (Michel Simon), který má za sebou temnou minulost, a spousta dalších podivných postav, které se scházejí v řecké restauraci vedené neodhaleným zločincem... Jean-Pierre Mocky natočil stylizovanou černou komedii s výrazně surrealistickým nádechem, v níž v rozmezí 48 hodin sledujeme volně propojené osudy několika postav zamíchaných do pařížského podsvětí. (Willy Kufalt)

(více)

Recenze (1)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Rozverný surrealistický úlet s kriminální zápletkou, pro pana režiséra typický. Zatímco v některých komediích z předchozí dekády nám Mocky předvádí svérázné hrdiny, kteří problémy kolem sebe řeší neotřelými přestupky, Rudý ibis přináší velmi temnou vizi lidského nitra jakoby o tom, že v každém z nás se skrývá potenciální zločinec, neřku-li rovnou vrah. Sled různě navazujících scén během 48 hodin předvádí hrstku postav setkávajících se v jedné řecké vinárně v Paříži, atmosféra je zde až neuvěřitelně odvázaná (někdy přímo do tanečního rytmu!), některé výjevy (barevné mouchy ve výstřihu na prsou nebo násilní scéna s jehlami ze šicího stroje) až bizarní a nápaditá kamera využívá snad všechny možné i nemožné úhly záběrů (dokonce i hlavou dolů). Serrault si škrtí své oběti stejnou lehkostí, jako když se s náměsíčným pohledem modlí k Bohu či hraje na piáno a v pozadí pravidelně zní motivy z hravého Demarsanova soundtracku s rozkošným ústředním „ptačím“ aranžmá.... prostě MAZEC! :-)) Připadá mi, že si Mocky tento dějový úlet vymazlil formálně a výtvarně do detailů, obsah už oproti tomu ale chvíli vázne, závěr se Serraultovou postavou zůstal možná zbytečně otevřený a psychologie postav v některých případech nevýrazná. Nicméně po čase zjišťuji, že u Rudého Ibise se opakovaně nesmírně bavím, celé to pojetí zločinců a vrahů „z lidu“ jako velkých smolařů, jejichž spousta činů skončí nezdárnou akcí, a pro nichž největší nebezpečí může znamenat střet s jinými zločinci nebo vrahy, mi připadá netradiční a zároveň v celém tom černohumorně groteskním provedení i hodně zábavné. Ze tří účinkujích Michelů je pro mě v tomto filmu nezapomenutelný hlavně Galabru (ať už tančí na ulici tango s manželkou před žádostí o rozvod nebo hraje šach s lihovanami), který si většinu scén úspěšně ukradl pro sebe. [80%] (aktualizováno 17.12.2021) ()

Galerie (7)

Reklama

Reklama