Režie:
John BadhamScénář:
Norman WexlerKamera:
Ralf D. BodeHrají:
John Travolta, Karen Lynn Gorney, Barry Miller, Joseph Cali, Paul Pape, Donna Pescow, Julie Bovasso, Martin Shakar, Sam Coppola, Nina Hansen, Lisa Peluso (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Devatenáctiletý brooklynský rodák Tony Manero (John Travolta) žije pro sobotní noci na místní diskotéce, kde se díky svým stylovým tanečním kreacím stává králem klubu. Mimo něj však jeho život není tak růžový. Doma se Tony neustále hádá s otcem a musí soutěžit se svým bratrem, který se stal knězem a rodina o něm má poněkud zidealizované mínění. Uspokojení mu nepřináší ani jeho práce v obchůdku s barvami. Všechno se ale změní, když na diskotéce zahlédne Stephanii Manganovou (Karen Lynn Gorneyová) a začne s ní trénovat na taneční soutěž. Stephanie sní o světě za hranicemi Brooklynu a její plány odstěhovat se za most na Manhattan navždy změní Tonymu život. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (321)
On uměl tančit, pozdější Pulp Fiction proti tomu nebylo nic. Je až zvláštní ho vidět štíhlého. Jeho role z dnešního hlediska působí trochu schizofrenně a sledovat mnohým asi způsobí maximální utrpení, ale v té macho době v USA v 70. letech se dá pochopit. A funguje jako pomník. Není to muzikál ani doopravdy taneční film, je to teen film z té doby. Pokud jste viděli videoklip Bee Gees k písni Stayin’ Alive, v podstatě film působí z dnešního hlediska podobně. A jo, slavná úvodní scéna s touto písní, kde vidíme dříve Travoltovy nohy než jeho samotného. Kam se hrabe náš ultralevný Discopříběh. Přijde mi až zajímavé, že pokračování, kterému jsem se snažil vyhýbat za každou cenu a jenž má na Rajčatech skoro opačné procentuální skóre, točil Sly(!). ()
Tak jsem to konečně viděl a nebýt skvělého soundtracku (včetně Disco Inferno, které někdy poslouchám jen tak... tu desetiminutovou verzi) a překvapivě tragického konce s opodstatněným sebeuvědoměním "srdíčkové" povahy Tonyho, nedal bych ani tři hvězdy. Jinak je to povrchní film, který sice chce vystihovat určitou dobu a určitou část její generace, ale jde na to skrze banální náčrty charakterů postav. Tonyho kamarádi jsou prostě jen hédonističtí sígři, chytrá holka projevuje chytrost pouze skrze znalost slavných jmen, introvertní se snaží zapadnout, ale vždycky tím něco pokazí, Tonyho rodiče jsou nejklasičtější stereotyp nefunkčního vztahu (který by ale s hlubším prokreslením nevadil) a jejich víra se projevuje natvrdlým deklamováním o Bohu, které by takhle jednoduše nevypadlo ani z fanatického věřícího a Tonyho bratr měl sloužit jako prostředek pro Tonyho uvědomění si podstaty života, ale stejně se část s ním dala vypustit, protože si vše Tony uvědomí zničehonic, z banality na taneční soutěži, kterou by nikdy předtím neřešil a že by ho nakopl k vlastní cestě zde taky zrovna nevyplývá. A tak zůstane jen působivá kamera (především ve scénách z klubu - ale pro ty já mám slabost, ačkoli bych do takového místa vlezl asi jen omylem), Travoltovy taneční kreace (které mě zas tak moc nebraly, ale já tanci nerozumím a laicky jsem ocenil pár zajímavých částí) a onen pověstný soundtrack, převážně od Bee Gees, které mám docela rád. V rámci pravděpodobné cílovky to není špatně vedené, ale osobně jsem čekal něco upřímnějšího, kde hudba bude tvořit výrazný podklad a ne stavět samu sebe do popředí. Rád jsem to viděl, pro znalost, ale druhé zhlédnutí nepotřebuji. 3* ()
Když jsem film viděl poprvé a myslel jsem si, že to bude jen další "Pomáda", byl jsem pořádně překvapený. Ty písně Bee Gees evokují trochu jiné vyznění, ale tohle je pořádné drama, které navíc disponuje krásnými písněmi a výbornými tanečními čísly. Ale příběh hraje prim, a to je dobře, protože je výborný a skvěle natočený. ()
Horúčka funguje aj po 35 rokoch. Je to zázrak, ale je to tak. Nebol som pri jej sledovaní ovplyvnený žiadnymi vonkajšími vplyvmi okolia, ktoré by ma tlačilo k tomuto filmu, pretože je fenoménom doby. Nežijem totižto v 70tych rokoch. Takže môžem s kľudným svedomím prehlásiť, že film z tohto hľadiska objektívne funguje. Či je to prázdna komercia, alebo skvelo zahraný odpočinkový muzikál, záleží na vkuse diváka. Ja toto disko obdobie z duše neznášam a napriek tomu som sa bavil. Takže len zopakujem, že film funguje. ()
Po zásahu elektrickým proudem mi travoltovské taneční kreace nečiní větších obtíží, ale zatím jsem nenašel partnerku, která by stačila mému tempu. Tony Manero takovou našel a v podmanivém rytmu největších hitů sboru kastrátů z Bee Gees se spolu zavlnili tak, že mne to celkem zaujalo, ale touhu provozovat taneční studio či klub to ve mně rozhodně nevzbudilo. ()
Reklama