Kamera:
Roger DeakinsHudba:
Carter BurwellHrají:
Josh Brolin, George Clooney, Alden Ehrenreich, Ralph Fiennes, Scarlett Johansson, Tilda Swinton, Frances McDormand, Channing Tatum, Jonah Hill (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Někteří lidé mají úžasnou schopnost vyřešit i ten největší problém. Prototypem takového člověka je Eddie Mannix, jehož polem působnosti jsou hollywoodská filmová studia. Den „žehliče problémů" Eddieho (Josh Brolin) začíná brzy ráno riskantní záchranou pověsti mladičké hvězdičky, která už už padá do morálního bahna a do spárů policie. Hned nato smiřuje rozzuřené církevní představitele, které naštval scénář připravovaného biblického velkofilmu. Režisérovi sofistikovaných dramat (Ralph Fiennes) musí do hlavní role vnutit hvězdného představitele kovbojů, který sice umí házet lasem, zato neumí mluvit. A to není všechno. Problémy mu dělá i hvězdná plavkyně Anna (Scarlett Johansson), jež má choulostivé osobní trable, a slavný tanečník Burt (Channing Tatum), jenž se z ničeho nic začal chovat divně. A to pořád není všechno. Největší vrásky na čele mu vykloubila superstar Baird Whitlock (George Clooney), který byl unesen neznámou organizací, jež si říká Budoucnost, uprostřed natáčení velkofilmu Ave, Caesar! Pro ostříleného Eddieho ale sebevětší krize není problémem, nýbrž výzvou. (CinemArt)
(více)Videa (25)
Recenze (362)
Slabší Coenovce chybí nějaká příběhová struktura, vlastně příběh samotný. Hvězdné nadsazené scénky sami o sobě mají atmosféru i zajímavou svéráznost, jenže pouze slepené dohromady nedávají žádný pořádný výsledek. Přičemž by ke zdárnému konci stačilo zahrnout pointy jednotlivých scének, přidat pár řízných vtipů a ukončit vše odvážnější rukou. 50 % ()
"Jdi na plac a buď hvězdou!" To je výzva. A hlavně důvod, aby Baird Whitlock pochopil, že se kapitalista nikdy nebude dělit s těmi, kteří mu vydělali jeho majetek. Mne tedy ta komunistická linka příliš nevzala, ale rozmáchlej námořnickej homotanec, prdicí mořská panna a nekonečně trpělivej režisér Laurence Lorenz jsou pro mne důvodem ke spokojenosti. Dokonce se mi dostalo i poučení - na schůzku s dámou budu vždy chodit s lasem. A abych nezapomněl, tak musím uvést, že při závěrečných titulcích obvykle nejsem příliš pozornej, ale tu ruskou vypalovačku tentokrát prostě nešlo přeslechnout. ()
To, že tento film bude vzpomínat na starý Hollywood v polovině minulého století, s tím se dalo počítat. To, že v něm bude miliarda nekonečných narážek byla taky vlastně samozřejmost. Jenže to, že si bratři Coeni arogantně mysleli, že všichni víme všechno o Hollywoodu a veškeré narážky nejenom, že pochopíme, ale budeme se jim nutně smát, tak to byli dost na omylu. On tenhle film totiž zase tak vtipnej není a to ani přesto, že tu hlavní roli má Josh Brolin se svým producentem, což by samo o sobě mohlo vytvořit tucet nekonečně vtipných scén. Jenže to by ten humor nesměl být sušší jak Martiny na Panenských ostrovech. Škoda, mám Coeny rád, ale tenhle film byl děsnej. ()
Minulost Hollywoodu už bratři Coenové reflektovali v několika svých předchozích filmech (Bratříčku, kde jsi? odkazovalo na Sullivanovy cesty, v Bartonu Finkovi přetvořili vlastní tvůrčí krizi v Hollywood satirizující dílo). Ačkoli světy Bartona Finka a Ave, Caesar! dělí jen zhruba třináct let a některá témata se v nich protínají, jedná se o dost odlišné snímky. Když ve vyprávění přijde na řadu nahlodávání studiového systému, byl scenárista Fink v nevýhodnější pozici než hlavní postavy Ave, Caesar! K Hollywoodu přistupoval zespoda, neznalý a konsternovaný z dehumanizujícího kolotoče výroby. Tři hybatelé děje z Ave, Caesar! naopak k Hollywoodu přistupují seshora a hlediska těchto figur Coenové využívají k prozkoumání takřka všech zásadních složek hollywoodské tvorby první poloviny 50. let. Snímek ale netematizuje jen nádheru dobové kinematografie. Naopak se snaží přiblížit, jaké obrovské množství zákulisních tlaků produkci ovlivňovalo. A co je ještě pozoruhodnější, mísí v sobě nejen historickým výzkumem ověřená fakta, ale i vyvrácené mýty. Režiséři tak vytváří svět, v které koexistují skutečné a bulvární reality Hollywoodu 50. let. Spojit tyto dva pohledy do jednoho fungujícího fikčního světa stálo jisté úsilí. Je škoda, že plynutí děje narušuje občasně klopotné tempo. Série nevysvětlitelných scenáristických pochybení pak přichází ve finále, kdy se několik linií uzavře opravdu jen velmi volně a film úsečně končí. Jde o pozoruhodný přešlap v kariéře režisérského a scenáristického dua, které dokázalo umně zakončit i své méně povedené snímky (Lupiči paní domácí). Ave, Caesar! se nevyhnutelně stane slabší součástí jejich filmografie, což i tak znamená zdařilý počin. Sloužit může jako stvrzení jejich cinefilství a jako podvratný pohled do produkčního zázemí Hollywoodu 50. let, o jaký se zatím žádný americký filmař s takovým nasazením nepokusil. ()
Scénáristickou, potažmo filmovou tvorbu bratří Coenů mám ve velké oblibě. Líbí se mi na ní skvěle načrtaná přímočarost a břitké dialogy, které ji doprovázejí. U Hail Caesar ale jakoby na všechno tohle zapomněli. Film je totiž zbůhdarma poslepovaný koktejl nepochopitelných scén a nevyužitého potenciálu látky a zúčastněných herců. Typický "Coenovský" humor zde funguje jen v několika málo vzácných příležitostech, jelikož většinu stopáže zaberou dialogy o politice a ekonomii, ze které mi šla až hlava kolem. Je velká škoda, že to dopadlo takto. Potenciál zde byl, nicméně se ho tentokrát nepodařilo chytit a ukočírovat. „Tell them, "Thanks, but no thanks." That short enough for you?“ ()
Galerie (48)
Zajímavosti (13)
- Film je již pátou spolupráceí Jonaha Hilla a Channinga Tatuma. Podíleli se již na filmech 21 Jump Street (2012), 22 Jump Street (2014), This is The End (2013) a na filmu LEGO® příběh (2014). (Perverz)
- Josh Brolin a Christopher Lambert sa už stretli pri natáčaní filmu The Road Killers (1994). Po skončení natáčania sa Lambert so svojou manželkou Diane Lane rozviedol. Tá si v roku 2004 vzala za manžela Josha Brolina. Avšak tesne pred natáčaním Hail, Ceasar! aj toto manželstvo stroskotalo. (beso74)
- Muž, který přemlouvá Eddie Mannixe (Josh Brolin), aby vzal práci ve firmě Lockhead, se zmíní, že test na atolu Bikini proběhl před třemi týdny. To znamená, že se film odehrává v březnu roku 1954. (DavKom)
Reklama