Reklama

Reklama

Koza

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Bývalý olympionik, boxer Peter Baláž, přezdívaný Koza, žije se svou partnerkou Mišou v ghettu sociálně vyloučených. Miša nečekaně otěhotní a je rozhodnuta nechat si dítě vzít. Nutí Kozu, aby sehnal peníze na potrat. Koza, který už delší dobu netrénuje, se rozhodne vstoupit opět do ringu, ale nechce vydělat na potrat – chce získat peníze na to, aby Míšu přesvědčil, že si dalšího potomka mohou dovolit. Koza se tak vydává se svým manažerem na „turné", ve kterém však nejde o vítězství, ale o to, kolik úderů dokáže Koza vydržet. Ve filmu hraje sám sebe nejen Peter Baláž, účastník olympiády v Atlantě, ale také jeho trenér Ján Franek, který boxoval na olympiádě v Moskvě. (AČFK)

(více)

Recenze (75)

POMO 

všechny recenze uživatele

Hraný film o reálnych ľuďoch, ktorí hrajú sami seba. A to je len dobre - tých obrazových kompozícií by bolo pre dokument škoda. Brilantný kontrast životného packalstva pred kamerou s filmárskym talentom za kamerou, aniž by druhej skupine bola tá prvá ľahostajná. Ostrochovský má cit pre obraz (čo exteriér to perla), hereckú akciu (boží scéna s lízatkom) i strih (skvelo poňatý záver). Hlavná postava najprv vzbudí zvedavosť, postupne si získa vaše sympatie a nakoniec s ňou súcitíte. Citovejšie scény sú ale schválne krátke, iba rýchlo podávaju informáciu. Sentiment by tu totiž išiel proti intelekt stimulujúcemu prežitku. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Odměřená kamera funguje jako pojistka proti exploataci chudoby, jaké se dopouštějí tvůrci jiných sociálních dramat. Obrazy bídy, ve které Koza žije, navíc nikdy nepodbarvuje patetická hudba. Kromě úsečných replik typu „Nežúvaj, žer,“ slyšíme jenom zesílené ruchy prostředí. Nejlépe je pak neochota dělat z příběhu boxera vracejícího se do hry působivou podívanou patrná ve snímání zápasů v celcích, s kamerou daleko od boxerů. Oproti filmům jako Zuřící býk, v nichž se ocitáme přímo v ringu, zde kamera zůstává netečně stát vpovzdálí a k boxerům se postupně nepřibližuje. ___ Někdy je větší pozornost než vlastnímu zápasu věnována divákům, žijícím zjevně v lepších podmínkách než Koza. S tím souvisí další odchylka od konvencí boxerských dramat. Tělo tady nepředstavuje průběžně zdokonalovaný bojový nástroj, ale objekt exploatace o hodnotě pár stovek eur. Sebedestrukce za peníze druhých je rámováno jako činnost stejně málo důstojná jako sběr starého železa, čímž je nepřímo podtrháváno Kozovo sociální vyloučení. Jeho izolovanost, zřejmá i v tom, že jej v záběru zpravidla vidíme osamoceného, ještě zesílí v jiném jazykovém prostředí. Anglicky dokáže sotva napočítat do pěti, natož aby vedl smysluplnou konverzaci. ___ Oproti Cestě ven ale Koza nebojuje proti systému a jeho romský původ není přímo tematizován. Je takzvaně „out of sync“ se zbytkem společnosti a světem boxu. Chybí mu síla, mazanost i bezohlednost druhých. Díky tomu jde o existenciální příběh muže, který se jakž takž naučil přežít v daných podmínkách (třeba díky sběru a prodeji železa), ale zároveň je už tak dlouho z formy, že okolní svět nemá šanci dohnat. Neustále zůstává o několik metrů pozadu: vícekrát jej vidíme utíkat za jedoucím automobilem, jednou nestihne přívoz a musí čekat na další. ___ Z iluze, že sledujeme neinscenované situace, nás jen občas vytrhne scéna, ve které se Baláž snaží sdělit to, co mu předepisuje scénář. Jeho neschopnost vžít se do předepsané role odhaluje limity metody rozostřující hranici mezi dokumentárním a hraným filmem. Ostrochovský si ale Balážových hereckých rezerv zřejmě byl vědom a namísto něj nechává co nejvíce promlouvat obrazy. ___ Jakkoli je strukturou „zápas-jízda autem/trénink-zápas“ úmyslně monotónní (stejně jako samotné boxování), dokáže Koza udržet diváckou pozornost odtajňováním informací z hrdinovy minulosti přibližně v desetiminutových intervalech a upozorňováním na Balážův průběžně se zhoršující zdravotní stav. Protagonista se nám svou přezdívkou z titulu filmu představí až téměř po půlhodině filmu, když lakonicky pronese „Volajú ma Koza.“ Podobně se teprve postupně a jakoby mimoděk ze strohých konverzací dozvídáme o tom, že Nikolka je Kozova nevlastní dcera (a proto by chtěl vlastní dítě) nebo že jej vychovávala babička, která ho krmila kozím mlékem (a odtud ta přezdívka). Semknutá struktura ale zároveň nevede k tomu, že by film působil jako pečlivě vysoustružený konstrukt, který jen naplňuje dopředu daný plán. Situace odpovídají charakterizaci postav a přirozeně vyplývají z vnějších podmínek, čemuž napomáhá i přítomnost nahodile působících událostí, s nimiž se ve vyprávění dále nepracuje (svezení a okradení stopařky). ___ Koza je filmem uspokojivé stylistické čistoty, který se nevydává na dosud neprozkoumané území a svým sdělením ani provedením nebere dech, ale bez přehnaných ohledů může být poměřován s festivalovou tvorbou jiných evropských zemí, což je nakonec největší vítězství Kozy-filmu i (za dlouhou dobu) Kozy-boxera. 65% () (méně) (více)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Koza má něco do sebe. Potřebuje vydělat prachy, je bejvalej boxer a myslí si, že bez fyzičky a svalů dokáže sem tam nějaký to euro nasbírat. Režisér dokumentárním způsobem vypráví film o skutečných postavách, což je originální samo o sobě. Také je díky tomu v celém filmu cítit velký kus realističnosti. Plus musím pochválit i kvality kameramana, který z obyčejné cesty na západ udělal neobyčejnou cestu za sebepoznáním se slípkou v krabici. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Suverénní kamera, ale jako celek rozpačité. Kozovo herectví je bohužel na úrovni, kdy s postavou nelze skoro nic dělat, jen s ní pasivně manipulovat. Romský boxer tak jednoznačně působí politováníhodný objekt, kterým smýká přítelkyně, pochybný manažer, alkoholický trenér a také režisér. Muší váha se ve všech ohledech snaží zůstat stát, ale padá vždycky v prvním kole. Otázkou je, zda tenhle zvláštní depresivní hybrid dokumentu a sociálního dramatu není tak trochu jednostranný a pasé. Koza mě ani na minimální ploše nezaangažoval, nepřesvědčil, nikam se mnou nepohnul. Přitom je s ním ve většině ohledů všechno v pořádku. Ale jako film prostě působí prázdně. Nejlepším momentem zůstává šťavnaté cameo slepičího majstra Franka, který jako jediný dodá vyprávění dynamiku. Všechno ostatní ve filmu je letargické - ale nepříliš podnětným způsobem. #kviff ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Film, který říká právě to, co je podle samotného námětu jasné, že bude říkat, a jinak nic moc víc. Sociální drama o člověku, za jehož veškeré problémy může jeho pasivita, nikoliv společnost, si holt koleduje o celkem mělkou, i když dobře natočenou depku. Což se bohužel i děje. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Všetkým dementom čo dali Rytmausovi za jeho posledný dokument 5 hviezd odkazujem, aby si pozreli tento snímok, ktorý by mal v kinách rozhodne väčšie opodstatnenie, ako tamtá samoúčelná maškaráda. Toto je skutočný "sídliskový sen" ... ()

Wacoslav1 odpad!

všechny recenze uživatele

Dokonalá artovka který nikdo nerozumí (a to doslova) hlavní hrdina neumí vydělat prachy, neumí boxovat, ale umí Anglicky počítat do osmi (!) delší koment je ztráta času. Totální nudná sračka, škoda slov.0% ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Bol som zvedavý ako je na tom slovenský film. I. Ostrochovský má talent, film natočil v pokľudnom tempe s dlhými zábermi s minimom strihu. To bolo fajn, až na to, že niektoré zábery mohli byť o niečo kratšie. Dej filmu je príliš jednoduchý bez nejakých vedľajších liniek a stopáž 75 minút je až -až. Dialógov je málo a už to býva klasika v nízkorozpočtových filmoch, ale dialógy boli hrozne nezrozumiteľné, fakt hrozne. Paradoxne tento film dostal cenu Slnko v sieti za zvuk. Ano, zvuky ako také boli dobré, myslím mimo dialógov, ale rozhovory boli nezrozumiteľné. Je to aj postavami, ktoré si mumlú popod nos, neartikulujú, šušlú a už pri tejto vysokej nezrozumiteľnosti si ešte k...t strčí do papule cigaretu...To už potrebuje titulky i Slovák...Toto sa jednoducho nesmie stávať, aby film v rodnej reči bol nezrozumiteľný. To je potom samé "čo povedal?" , "Nič som mu nerozumel..." Som zvedavý ako to dajú na ČT2. Výkony v norme, Zvonko Lakčevič bol typovo dobre obsadený a ak popracuje na artikulácii, mohol by v iných filmoch slušne zapadnúť medzi slovenskú hereckú "elitu". Záver trochu predčasný, film celkovo umelecky ladený, ale ako tragikomédia to celkom ušlo. Scéna s nakupovaním chrániču do zubov v bare ma pobavila. 60%. ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

Jestli jste někdy nadávali, že koukáte na film, kterej má přehršel uměle(cky) natahovaných záběrů, pusťte si Kozu - to jeden hned vystřízliví a najednou je každej film zběsile sestříhanej. Koza rve plus pět vteřin navíc do každýho filmovýho okýnka! Parádní drama na odbíhání k ujídání zásob z lednice. ()

WillBlake 

všechny recenze uživatele

Podobně tíživé jako Cesta ven, podobně daleko. Mění se existence, zůstává pocit. Tohle není "podle skutečných událostí", tohle je skutečná událost. Diskuze po filmu s tvůrci a hlavním představitelem ještě umocnila můj dojem z celého filmu. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

V rámci sk produkcie, snažiacej sa priblížiť svetovým trendom nesporne pozoruhodná záležitosť. V rámci toho sveta jeden z mnohých festivalových kúskov. Ústredné duo si s drámou nevystačí, musí zákonite oplývať humorom, inak mentalita nedovolí. Atlantu 96 som sledoval, našu Kozu si ale nepamätám, ostal v tieni Martikána a Michaela Johnsona. ()

silentname 

všechny recenze uživatele

Oceňujem fakt, že sú vo filme reálne postavy, ktoré predstavujú sami seba, no na druhú stranu to potom podľa mňa tak aj reálne vyzerá. Film je za chvíľku neskutočne nudný, Peter Baláž nevychádza z filmu prirodzene a pre mňa je to škoda, lebo pôsobí to často strašne neprirodzene. A neherca je veľmi ťažké postaviť pred kameru tak, aby podal dobrý výkon. Ja som sa pri filme strašne nudil. Je to veľmi artové a veľmi monotónne a keď sa aj dejú boxové súboje, tak to na mňa pôsobí miestami ako keby sa bili len veľmi jemne. Možno to tento film len skresľuje, ale najmä prvý zápas vyzeral veľmi neprirodzene. Ja som dúfal, že ma film ohúri, ale žiaľ nie. Je to nuda, no oceňujem fakt, že sem vybrali reálnych ľudí. Ale možno by to vyzeralo lepšie, keby našli skutočných hercov. Pôsobilo by to možno potom viac ako film. Hodnotenie: C ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Dokumentaristé vnesli do slovenského hraného filmu opravdovost, kterou mu v Čechách můžeme jen závidět. Příběh skutečného slovenského boxera se sice točil podle vymyšleného scénáře, ale o to tu nejde. Boxer a jeho manažer jsou smutnou dvojicí, kde netrénovaný a podvyživeně působící Koza opakovaně dostává na hubu, ale opět se zvedá, aby vydělal trochu peněz, protože nic jiného neumí. A ten jeho manažer naštěstí také není jen jednoduše načrtnutou klišovitou figurkou, ale je nejednoznačnější. Režisér si je dobře vědom hereckých limitů svých představitelů a dovede s nimi dobře pracovat. A nevím si vůbec nevšímá romské identity hlavních protagonistů, což je česko-slovenském prostoru věc nevídaná. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Kdyby bylo trochu víc rozumět tomu, co postavy říkají, nebo aspoň film dostal plnohodnotné titulky... Kamera je dokumentární, ale herci nejsou herci ale reálné postavy (všichni debutující). Nadšením neřičím, ale společenskou hodnotu to má, například může společnosti předložit otázku, co dělat se špatně vystudovaným slovenským Romem, jenž má kebuli rozmlácenou z boxu. To nemají na Slovensku nějakou diskotéku, kde by Koza vyhazoval? Možná že mají, ale jako maximálně velter by možná nestačil... Neurazilo, tolik filmů nad 60 % je mnohem horších. ()

lena60 

všechny recenze uživatele

Po skončení projekce jsem měla pocit jako kdybych dočetla dvě nové sportovní povídky od Oty Pavla. Dva bývalí olympionici. Dva boxeři. Peter Baláž reprezentoval Slovensko na OH v Atlantě 1996. Ján Franek získal bronzovou medaili na OH v Moskvě 1980. První z nich živoří v cikánském ghettu v Žilině. Z druhého se načas stal bezdomovec. Smutné příběhy. ()

Karamanlis 

všechny recenze uživatele

Pre mňa ako človeka, ktorý sa celý život zaujíma o box určite zaujímavý motív, no tvorcovia sa s tým prevedením Balážovho príbehu do podoby celovečerného filmu mohli vyhrať ešte o čosi viac. Kozova otrasná artikulácia, ktorá je kdesi na úrovni mentálne postihnutého človeka a nezrozumiteľné chrochtanie druhej hlavnej postavy - čiernohorského odrbávača Zvonka dosť zrážajú celkový dojem z filmu, miestami som tým ich dialógom nerozumel ani hovno a to ani keď som si danú scénu 3x pretočil. Sviežim vetrom do plachiet je naopak krátke účinkovanie známeho boxera - bezdomovca Jána Franeka, vďaka ktorému vznikla aj najlepšia scéna filmu v rámci ktorej ide Franek pre "šampióna" zháňať špeciálny chránič... ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Ja som bol príjemne prekvapený. Film je pomalý s uhrančivou atmosférou. Hlavný hrdina je sympatický a jeho cesta sa šťastím lemovaná ťažkými situáciami. Nejedná sa pritom o sociálnu drámu, ale pomerne odľahčený road movie s veľmi silným artovým feelingom a krásnou kamerou. Koza možno nespĺňa veľa atribútov, ktoré majú fanúšikovia slovenskej kinematografie radi. Zároveň si ide ale svojou cestou a mne osobne sa táto cesta páči. Niečo ako Tsai Ming Liang, len na Slovensku. A nie je to vôbec zlé. Naozaj málo chýbalo k plnému počtu. ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Poznate ten vtip, ze je nieco zaujimave jak artovy nemy dokument o chove bengalskych krtkov v Uzbekistane? Tak toto je film o jednej koze. Teda skôr totalnom volovi. A nie je sam. Su tu hned traja takito exoti. Mna si teda skrachovanci Koza a Franek neziskali a najviac ma bavil spekulant z kovosrostu. Normalne som mu drzal palce, nech sa poriadne napakuje na tom volovi, teda Koze. S tymi par dialogmi som nemal ziadny problem, pretoze som nastastie film videl na CT2 s CZ titulkami. Inak by som rozumel prd. Na druhej strane dialogy nie su nejakym velkym prinosom. Z tych par informacii, ktore sa z nich dozvieme, vsetko vyspoileroval vo svojom komentary idiot Matty. No a ta kamera, ktoru tu vsetci vychvaluju. Kameraman väcsinu zaberov snimal tak, ze nejaky ustredny predmet umiestnil do stredu zaberu a to je vsetko. Par peknych zaberov z toho vzniklo, ale nic genialne. Vysledkom je klasicky art ktoremu môzu pseudointelektuali strelit 5* a rozoberat hlboke posolstvo. Sokujuce je, ze tomu vynimocne neskocil na spek Bluntman. Ja som sa aspon bavil na blbosti troch hlavnych hrdinov za co davam jednu hviezdicku. Vystizny komentar, ktory stoji za pozornost napisal stuntmanMIKE. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

Rozporuplný film - ako dokumentárna sonda je ovplyvnený zásahmi tvorcov do deja, ako hrané dielo zase pôsobí veľmi staticky. Kamera je zaujímavá skôr iba miestami a povedal by som, že na pľaci bola iba jedna jediná. Zvuk na nízkej úrovni. a pri druhom pozretí na ČT 2 som bol vďačný za pridanie titulkov počas ťažko zrozumiteľných dialógov. Bez urážky, ale z hľadiska technickej kvality i celkovej hodnoty mi to z veľkej časti prišlo nakrútené ako na mobilný telefón. (387. hodnotenie, 32. komentár k filmu) ()

Reklama

Reklama