poster

Koza

  • Slovensko

    Koza

    (Slovensko)
  • anglický

    Goat

Drama / Road movie

Slovensko / Česko, 2015, 75 min

Kamera:

Martin Kollár
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Slarque
    ****

    Dokumentaristé vnesli do slovenského hraného filmu opravdovost, kterou mu v Čechách můžeme jen závidět. Příběh skutečného slovenského boxera se sice točil podle vymyšleného scénáře, ale o to tu nejde. Boxer a jeho manažer jsou smutnou dvojicí, kde netrénovaný a podvyživeně působící Koza opakovaně dostává na hubu, ale opět se zvedá, aby vydělal trochu peněz, protože nic jiného neumí. A ten jeho manažer naštěstí také není jen jednoduše načrtnutou klišovitou figurkou, ale je nejednoznačnější. Režisér si je dobře vědom hereckých limitů svých představitelů a dovede s nimi dobře pracovat. A nevím si vůbec nevšímá romské identity hlavních protagonistů, což je česko-slovenském prostoru věc nevídaná.(14.5.2016)

  • ScarPoul
    ****

    Ja som bol príjemne prekvapený. Film je pomalý s uhrančivou atmosférou. Hlavný hrdina je sympatický a jeho cesta sa šťastím lemovaná ťažkými situáciami. Nejedná sa pritom o sociálnu drámu, ale pomerne odľahčený road movie s veľmi silným artovým feelingom a krásnou kamerou. Koza možno nespĺňa veľa atribútov, ktoré majú fanúšikovia slovenskej kinematografie radi. Zároveň si ide ale svojou cestou a mne osobne sa táto cesta páči. Niečo ako Tsai Ming Liang, len na Slovensku. A nie je to vôbec zlé. Naozaj málo chýbalo k plnému počtu.(15.7.2015)

  • Matty
    ***

    Odměřená kamera funguje jako pojistka proti exploataci chudoby, jaké se dopouštějí tvůrci jiných sociálních dramat. Obrazy bídy, ve které Koza žije, navíc nikdy nepodbarvuje patetická hudba. Kromě úsečných replik typu „Nežúvaj, žer,“ slyšíme jenom zesílené ruchy prostředí. Nejlépe je pak neochota dělat z příběhu boxera vracejícího se do hry působivou podívanou patrná ve snímání zápasů v celcích, s kamerou daleko od boxerů. Oproti filmům jako Zuřící býk, v nichž se ocitáme přímo v ringu, zde kamera zůstává netečně stát vpovzdálí a k boxerům se postupně nepřibližuje. ___ Někdy je větší pozornost než vlastnímu zápasu věnována divákům, žijícím zjevně v lepších podmínkách než Koza. S tím souvisí další odchylka od konvencí boxerských dramat. Tělo tady nepředstavuje průběžně zdokonalovaný bojový nástroj, ale objekt exploatace o hodnotě pár stovek eur. Sebedestrukce za peníze druhých je rámováno jako činnost stejně málo důstojná jako sběr starého železa, čímž je nepřímo podtrháváno Kozovo sociální vyloučení. Jeho izolovanost, zřejmá i v tom, že jej v záběru zpravidla vidíme osamoceného, ještě zesílí v jiném jazykovém prostředí. Anglicky dokáže sotva napočítat do pěti, natož aby vedl smysluplnou konverzaci. ___ Oproti Cestě ven ale Koza nebojuje proti systému a jeho romský původ není přímo tematizován. Je takzvaně „out of sync“ se zbytkem společnosti a světem boxu. Chybí mu síla, mazanost i bezohlednost druhých. Díky tomu jde o existenciální příběh muže, který se jakž takž naučil přežít v daných podmínkách (třeba díky sběru a prodeji železa), ale zároveň je už tak dlouho z formy, že okolní svět nemá šanci dohnat. Neustále zůstává o několik metrů pozadu: vícekrát jej vidíme utíkat za jedoucím automobilem, jednou nestihne přívoz a musí čekat na další. ___ Z iluze, že sledujeme neinscenované situace, nás jen občas vytrhne scéna, ve které se Baláž snaží sdělit to, co mu předepisuje scénář. Jeho neschopnost vžít se do předepsané role odhaluje limity metody rozostřující hranici mezi dokumentárním a hraným filmem. Ostrochovský si ale Balážových hereckých rezerv zřejmě byl vědom a namísto něj nechává co nejvíce promlouvat obrazy. ___ Jakkoli je strukturou „zápas-jízda autem/trénink-zápas“ úmyslně monotónní (stejně jako samotné boxování), dokáže Koza udržet diváckou pozornost odtajňováním informací z hrdinovy minulosti přibližně v desetiminutových intervalech a upozorňováním na Balážův průběžně se zhoršující zdravotní stav. Protagonista se nám svou přezdívkou z titulu filmu představí až téměř po půlhodině filmu, když lakonicky pronese „Volajú ma Koza.“ Podobně se teprve postupně a jakoby mimoděk ze strohých konverzací dozvídáme o tom, že Nikolka je Kozova nevlastní dcera (a proto by chtěl vlastní dítě) nebo že jej vychovávala babička, která ho krmila kozím mlékem (a odtud ta přezdívka). Semknutá struktura ale zároveň nevede k tomu, že by film působil jako pečlivě vysoustružený konstrukt, který jen naplňuje dopředu daný plán. Situace odpovídají charakterizaci postav a přirozeně vyplývají z vnějších podmínek, čemuž napomáhá i přítomnost nahodile působících událostí, s nimiž se ve vyprávění dále nepracuje (svezení a okradení stopařky). ___ Koza je filmem uspokojivé stylistické čistoty, který se nevydává na dosud neprozkoumané území a svým sdělením ani provedením nebere dech, ale bez přehnaných ohledů může být poměřován s festivalovou tvorbou jiných evropských zemí, což je nakonec největší vítězství Kozy-filmu i (za dlouhou dobu) Kozy-boxera. 65%(5.11.2015)

  • Marigold
    ***

    Suverénní kamera, ale jako celek rozpačité. Kozovo herectví je bohužel na úrovni, kdy s postavou nelze skoro nic dělat, jen s ní pasivně manipulovat. Romský boxer tak jednoznačně působí politováníhodný objekt, kterým smýká přítelkyně, pochybný manažer, alkoholický trenér a také režisér. Muší váha se ve všech ohledech snaží zůstat stát, ale padá vždycky v prvním kole. Otázkou je, zda tenhle zvláštní depresivní hybrid dokumentu a sociálního dramatu není tak trochu jednostranný a pasé. Koza mě ani na minimální ploše nezaangažoval, nepřesvědčil, nikam se mnou nepohnul. Přitom je s ním ve většině ohledů všechno v pořádku. Ale jako film prostě působí prázdně. Nejlepším momentem zůstává šťavnaté cameo slepičího majstra Franka, který jako jediný dodá vyprávění dynamiku. Všechno ostatní ve filmu je letargické - ale nepříliš podnětným způsobem. #kviff(6.7.2015)

  • troufalka
    ***

    Film, není nezajímavý, ale bohužel také není ničím vyjímečný.(18.4.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace