Režie:
Laura PoitrasHrají:
Edward Snowden, Glenn Greenwald, William Binney, Jacob Appelbaum, Laura Poitras, Julian Assange, Jesselyn Radack (a.z.), Barack Obama (a.z.) (více)Obsahy(2)
Bývalý analytik NSA Edward Snowden popisuje, jak americká bezpečnostní agentura masově shromažďuje data o soukromé elektronické komunikaci stovek miliónů lidí. Americký film režisérky Laury Poitrasové získal Oscara za nejlepší dokument. (Česká televize)
Videa (4)
Recenze (121)
Nebyl by to tak zajímavý dokument nebýt hlavního "hrdiny" Ed se pustil do ohromného boje a furt nechápu, co ho k tomu vedlo. To že velký bratr je, se ví hrozně dlouho a až na pár vyjímek (jako je Kevin) na to nikdo moc prstem neukazoval. Prostě s tím žijeme, Ed se však rozhodl dodat k tomu i materiály. Taková sebevražda. Kdo z nás by to udělal ? Navíc kam to vedlo ? vůbec nikam. Lidi si nezačali plošně instalovat Tor, nebo nepřešli na šifrovanou komunikaci možná s malou vyjímkou Jabbera. Stále se používají zdrama cloudové úložiště a nikoho nesere, že do telefonu říká slova jako "prdel", "chcípni" nebo "policajt" v jedné větě. Takže milý, Ede ať byl tvůj projev jakkoli hrdinský, jediné co změnil, je tvé bydliště. ()
Ano 11. září přineslo řadu změn, bezpečnostních opatření, omezení osobních svobod. O tom se vědělo a mluvilo se o tom. Ale až po aféře Snowden vyplulo na povrch, co vše se za tím skrývá a k čemu dali lidé svůj tichý souhlas. Co vzali jako nutné zlo v rámci boje proti terorismu. Bushova "kovbojská" válka proti terorismu. Je pozoruhodné, jak americké vládní kruhy už mnoho let toto označení nepoužívají, ale zpravodajské služby se ho drží dál jako posvátné berličky, která jim dává křídla. Holt svět není tak krásný, jak se zdá. O tom, že pokrok ve vývoji občanských práv silně zaostává za technologickým vývojem společnosti, asi netřeba mluvit. Tento dokument je alespoň určitou nadějí, že věci se pomalu posouvají k lepšímu. A potvrzuje, že investigativní žurnalistika má své nezastupitelné místo pro chod společnosti. Osobně bych ve filmu ocenil více technických detailů o sledování a shromažďování dat, o fungování systému. Sledování dalšího vývoje po zveřejnění identity Snowdena žádný závěr nepřináší. Ať už se bavíme o reakcích v Brazílii, Německu nebo Evropském parlamentu, řeči právníků. Poslední půlhodinu všechno vyšumělo do ztracena. Ale možná je to jen můj názor. ()
Znepokojivý, na druhou stranu nijak moc překvapující odhalení - v době, kdy žijeme napůl digitálně s mobily v kapse, je naivní očekávat svatý soukromí. Podle mě si Snowden zaslouží obojí obdiv i vězení (čehož si byl sám vědom), dokumentárně je tohle na velmi fajn úrovni, získaný materiál je původní a obdivuhodný, je to věcný a ve stylu ledový sprchy. Ach jo, co všechno já už za život vpustil někam do internetu... :D ()
Ve chvíli, kdy byly zapojeny internety, jsme to měli spočítaný. Tohle už je jen třešinka na polevě. Technologie mílovými kroky předběhla zákony už v 90. letech, takže nějaká zpětná opatření zaručující ochranu soukromí už to nevytrhnou. Tohle už žádná jurisdikce nikdy nedožene. Takže si zase v klidu dokoukejte to porno s makakem a nenechte se rušit. ()
"ONE KEY THING — ALL DRONE STRIKES ARE DONE THROUGH RAMSTEIN AIR BASE IN GERMANY" --------- Zo všetkých tých dokumentov, čo som zatiaľ videl (~600), nebol ani jeden jediný, ktorému by sa podarilo pred moje oči dostať aj opakovane (jeden bol, pre "dramatizáciu" ponechávam tak x). Doku nie sú filmy, ktoré v istých prípadoch môžeš vidieť aj 20x, pri nich proste stačí jedno zhliadnutie. Tu však na scénu prichádza Citizenfour, ktorý som paradoxne videl nieže dvakrát, ale päťkrát a už vidím, že tak o polrok/rok si ho pozriem zas. Fascinuje ma spôsob, akým bol natočený. 99% (hrubý odhad?) všetkých dokumentov sa točí "po udalosti," prípadne v jej "reálnom čase." Toto je jediný dokument, čo som videl, ktorý sa točil v "reálnom čase pred udalosťou." A z toho proste nemôžem. (Mal som ešte nachystané nejaké riadky o tom, že opísať ho v tomto ohľade ako unikátny nie je dostačujúce, že Laura Poitras je neskutočne kvalitná dokumentaristka, že celú "temnú" atmosféru dokresľujú dve inštrumentálne skladby z albumu Ghosts I–IV [x – x], že keď začal rozprávať tie jeho kecy ten ušatý šašo Obama, nožíky sa mi vo vrecku otvárali, že tu bol aj Will Binney a že Citizenfour je až po uši preplnený pôvodnými zábermi, no vôbec sa mi to nechce formulovať, tento komentár aj tak stojí za starú belu, nič mu už nepomôže a mazať ho tiež nechcem, takže aspoň takto teda x) Fucking masterpiece. --- (18.12.2018) (11.2019) (18.6.2020) (24.6.2020) (25.6.2020) (8.5.2021) (17.2.2022) (1.11.2022) ()
Galerie (18)
Photo © RADiUS-TWC
Zajímavosti (4)
- Dve inštrumentálne skladby, ktoré je možné počuť v dokumente, pochádzajú z albumu "Ghosts I–IV" od americkej kapely Nine Inch Nails. (Real Tom Hardy)
- Snowden sa rozhodol Poitras kontaktovať po tom, čo videl jej krátky film The Program (2012), ktorý sa zaoberal taktiež whistleblowerom a NSA. (Real Tom Hardy)
- Názov dokumentu vychádza z prezývky, ktorou prvý krát v roku 2013 Snowden kontaktoval režisérku Lauru Poitras. Štvorka odkazuje na predchádzajúcich troch mužov, ktorí sa pred Snowdenom pokúšali odhaliť praktiky NSA. Ich mená sú Thomas Drake, William Binney a J. Kirk Wiebe. (Real Tom Hardy)
Reklama