Režie:
David O. RussellScénář:
David O. RussellKamera:
Linus SandgrenHrají:
Jennifer Lawrence, Robert De Niro, Bradley Cooper, Édgar Ramírez, Diane Ladd, Virginia Madsen, Isabella Rossellini, Dascha Polanco, Elisabeth Röhm (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Film Joy vypráví hodně divoký příběh jedné životní cesty hlavní hrdinky, která se dokáže postupně postavit všem překážkám a překonat mnoho různě velkých průšvihů. Joy jde tvrdě a nekompromisně za svým životním snem a řídí se především svým citem. Postupně se stává nezpochybnitelnou hlavou jak své rodiny, tak i jí založené obchodní dynastie. Joyin úspěch je spojen s jejím revolučním vynálezem, „zázračným" mopem, který se stal obchodním trhákem v oblasti úklidových prostředků. A protože každý dobrý nápad a jeho úspěch mívají i své odvrácené tváře, na Joy čekají zrada, závist a svět nemilosrdného obchodu. Z přátel se stávají protivníci a z nepřátel spojenci. A to nejen v podnikání ale i v její rozvětvené rodině. Joy ale už není žádnou naivní holkou a tak si dokáže podle vlastních představ upravit jak svůj život, tak i život své více než trochu výstřední rodiny. (CinemArt)
(více)Videa (20)
Recenze (298)
No, Vianočná klasika z toho nebude. Mimo status "Skutočný príbeh na nedeľu večer," drží Joy iba Lawrencka a slušná réžia, ktorá ide skrz ohurovanie naproti divákovi a celkom jej to vychádza. A do priemeru to zas ťahajú tie rodinné trable, alebo násilné zdramatizovanie deja úmrtím najzbytočnejšej postavy celého filmu. Možno v Tv... ()
Dlhší čas som mal problém naladiť sa na tú správnu vlnu, keďže to prevedenie sa mi zdalo až príliš temperamentné a navyše pri postavách, ktoré mi vôbec nevyhovujú, v sledovaní som pokračoval vlastne len kvôli Jennifer Lawrence a nápadu s mopom, ktorý sa mi kvôli svojej netradičnosti pozdával a našťastie sa to časom trochu upokojí a už sa mi na to príjemne pozeralo. Keď sa už dej začne venovať tomu hlavnému, úroveň filmu ide podstatne vyššie, pričom to ideálne graduje až do konca, či už vďaka zapojeniu televízie, ale aj finančných problémov, takže ma to vlastne stále bavilo len viac, no najväčšiu zásluhu má na tom aj tak jednoznačne Jennifer Lawrence, ktorá si to celé berie pre seba, jej postava ma veľmi bavila, či už svojou vytrvalosťou, ale aj inteligenciou a vzťahom k ostatným a tak som si len celý čas prial, aby jej to všetko vyšlo. Len škoda, že ju lepšie nepodporia vedľajšie postavy, jedine Bradley Cooper je tu ten správny sympaťák, asi ešte nikdy mi takto nevyhovoval, no tým to končí, ten zvyšok už nestojí za nič. Absolútne nezaujímavé postavy a dokonca aj Robert De Niro mi bol úplne ukradnutý. S Davidom O. Russellom moc skúseností nemám a asi sa ani nestanem jeho väčším fanúšikom, ale až na ten úvod mi to celkom vyhovovalo, pekná vizuálna stránka, občas mi výborne sadla kombinácia obrazu so zvolenou hudbou a ani sa to nesnažilo prehnane hrať na emócie. Takže znovu si to už asi nepozriem a neviem, ako by ma to bavilo bez Jennifer Lawrence, ktorá je tu bezpochyby hlavným kladom, ale takto ma to až na ten úvod dosť bavilo a tak nebudem hodnotiť horšie. 73% ()
Nechápem, ako mi tento film sľubujúci príjemnú konzumnú zábavu mohol tak dlho unikať. Tiež nerozumiem, prečo je tak slabo hodnotený. Čo sa týka mňa, užil som si zaujímavý príbeh ženy, ktorá aj napriek nepriazni osudu, sa so svojim životom popasovala a niekam to dotiahla, stačil jeden nápad, za ktorým potom bolo treba zubami-nechtami ísť... Navyše celá životná story tejto ženy je podaná divákovi zaujímavým a neštandardným spôsobom, ktorý do tohto žánru priniesol konečne nejaký nový vietor. Dejovú linku spestrili aj výborné herecké výkony. Ja som spokojný, nadpriemer. 75/100 ()
Děsnej biják o vynálezkyni samoždímacího mopu, o které jste s největší pravděpodobností nikdy neslyšeli. A s největší pravděpodobností vám bude osud emancipované vynálezkyně jménem Joy šumák. Film mně neudělal radost (Joy), ale udělal mně starost, jestli se dvě hodiny mám dívat na absolutní sranec (Shit), na němž byla asi nejpozoruhodnější ta finta režiséra Davida O.Russela, jakou už potřetí do svého filmu nalákal trojici kvalitních herců - Jennifer Lawrence, Robert De Niro a Bradley Cooper. Pro Jennifer je to ve srovnání se ságou Hunger Games zcela zanedbatelný komerční úspěch. Více si ale polepší na poli uměleckého herectví, takže třeba na festivalu v Karlových Varech zaznamená úspěch a Barťák jí dá přednost před Michaelem Dudikoffem a Christopherem Lambertem ve V.I.P (Velice Imbecilní Piča) lóži. Ale žerty stranou. Tohle je zcela seriózní herecká poloha mongoloidní Jennifer Lawrence, která by mohla při příští děkovačce poslat pochvalnou řeč také vizážistům, kteří si všimli, že je letním typem, tudíž ji netlačili do neslušivé tmavé kštice, ale řeknu vám, moc to nepomohlo. Jennifer je stále nafouklá ryba z povodí Amazonie, která zde delší dobu tápe, jaká poloha bude její postavě sedět. Zpočátku je lehce komická, pak zvážní, v poslední půlhodině si jde pro Oscara. Je úplně jedno, že o její postavě máte jen kusé informace. Neví se, proč je se svým mužem dva roky rozvedená a celkem spolu vycházejí, není jasné, proč se její manžel neodstěhoval z domu, v němž žije celá lehce podivná famílie. Máma izolovaná od okolního světa ujíždí denně na stupidní soap opeře v televizi, otčím (domnívám se, že šlo o nevlastního tátu, neboť šlo o neurčité vyznění) se po zkrachovalém vztahu s jinou nastěhuje do jejich domu, v němž bude obývat sklep, aby se seznamoval s dalšími ženami prostřednictvím seznamky, sestra příliš sestersky Joy nakloněná není, hodná a přebytečná babička následně umírá. V neposlední řadě má Joy dvě děti, vedle nichž vypadá jako jejich starší sestra. Nebylo jasné, proč je více citově vázána na svoji dceru (alespoň to tak vypadalo) než na svého syna, který se na scéně objevoval jen velmi sporadicky. Ještě poznámka k Rudymu, kterého hrál De Niro. To byl fotřík, to vám povím. Neustále Joy v té její největší krizi upozorňoval, jak je zadlužená a že musí velké prachy jeho partnerce, která s ní šla do podnikání, vrátit. No, mně zopakovat ještě jednou pod stresem, že dlužím té jeho škaredé a nesympatické škatuli, přitom byl ještě navíc nakvartýrovaný v baráku, tak má násadu od mopu až v krku a vyleze mu prdelí. Kurva, to tedy byla podpora z jeho strany! No, za chvíli jsem měl té pomatené rodinky docela dost. Nešlo se jí příliš vzdálit, dobrá polovina filmu se totiž odehrávala v jejich domě. O moc lepší to ale nebylo, když Joy zavítala na jiná místa. Ve finanční tísni se jí podařil vymyslet zlepšovák, který by hospodyně mohly ocenit. Vylepšený mop ale příliš zájem u zákazníků nevzbudil. Následuje tedy masivní reklama prostřednictvím teleshoppingu. Této úděsné sekvenci je věnován poměrně větší prostor ve filmu. Režisér neodhadl, že tohle už je přes čáru. Zlepšení se za celý film už nedostavilo. Celé to upadlo do nezajímavého celku, který absolutně nebavil v jediné sekvenci, i když připouštím, že téma je neotřelé, ačkoliv primárně určené pro americké publikum. Vše dodělal závěr, v němž je překotně zaznamenán časový posun. Z Roberta De Nira je rázem vetchý a na oko slepý stařík, Bradley Cooper, obchodní partner Joy, a Jennifer kupodivu vypadají stále stejně, jen Jennifer je elegantněji oblečená. Apropó, ten její šatník. Celý film důležité obchodní schůzky a záležitosti řešila v laciné blůze a kalhotách(!). Ve filmu není moc scén, které by byly nějak extra komické nebo nějak extra dramatické. Joy je zadlužená až po krk, ale divák ví, že se ze všeho vyseká. Obchod bude vzkvétat a z Joy bude zámožná žena. K čemu tedy sledovat tenhle nezáživný, dramaturgicky i režijně nezvládnutý životopis. Přece k tomu, abychom se dozvěděli, že Jennifer Lawrence je levačka. Ale tenhle film je na levačku. A já si nerad honím levou rukou, což je důležitý poznatek, který mě po dvou nezáživných hodinách u tohoto žánrově obtížně zařaditelného filmu napadl. Do kina se tenhle film vůbec nehodí. 20% () (méně) (více)
Jenže spolehlivost k zážitku nestačí, jakkoli hlavně De Niro coby výbušně potrhlý, znovu a znovu záletnický otec titulní hrdinky zosobňuje nejzářivější z barev pestrého rodinného koloritu. Více méně zábavné momentky kolem maminky zahnívající u seriálů či exmanžela Joy přežívajícího i po rozvodu v suterénu jejího domu tvoří pouhé ozdůbky příběhu, který postupuje fádně, popisně a bez tajemství. Včetně vypravěčské role babičky, jež vzpomíná, jak už v dětství Joy „vyráběla věci“, a věčně opakuje své milované vnučce, která se v dospělosti stará o vlastní děti i zbytek rozháraného příbuzenstva, že se stále nemá vzdávat vlastních snů. Proroctví „Jednou budeš úspěšná vůdkyně“ ohlašuje předem modelovou poctu silným ženám, k níž se film prokousává řetězcem banalit o dívce z chudých poměrů, jež nakonec svého uznání došla.Přinejmenším od Russella by člověk čekal nápaditější znaky vyprávění než hrdinčiny noční můry či její názorné osvícení, když si při vytírání poraní ruku o střepy a začne vymýšlet onen „zázračný mop“. Přitom Joy vůbec není špatně natočená, prostě jen chutná mdle, usedle a barvotiskově. Vedle herců však obsahuje jeden motiv, který jí dodává šťávu: okamžik, kdy sama hrdinka, ale hlavně divák objevuje sílu, bizarní kouzlo a dobové zákulisí teleshoppingu. ()
Galerie (81)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation
Zajímavosti (15)
- Melissa Rivers si ve filmu zahrála svou vlastní matku Joan Rivers, která zemřela na podzim 2014. S tímto nápadem přišel sám režisér filmu David O. Russell. (Patw)
- Původní verzi scénáře napsala Annie Mumolo. V jejím podání se mělo jednat o striktně životopisný snímek vyprávějící o Joy Mangano a jejím vynálezu tzv. zázračného mopu. Jakmile se k látce dostal David O. Russell, přidal do filmu řadu nových postav a stávající si do značné míry upravil. V konečném výsledku je tedy film Joyiným životním příběhem pouze inspirovaný. (IlMagnifico)
- Joy Mangová (ve filmu Jennifer Lawrence) si dala patentovat více než 100 vynálezů. Mop byl její první patentovaný vynález (M.B)
Reklama