poster

Pavel Wonka se zavazuje

  • anglický

    Pavel Wonka Commits to Cooperate

Dokumentární

Česko, 2014, 73 min

Scénář:

Libuše Rudinská

Hrají:

Petr Blažek
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • BigMarthy
    odpad!

    Nechutné překrucování historie. Tento dokument neměl nikdy vzniknout.(3.1.2015)

  • marvan
    odpad!

    Škoda, že hodnocení Odpad! nelze přiřadit i k samotným tvůrcům, paní Rudinské bych ho udělil bez váhání. Nejprve z historika Pavla Blažka vymámila kontakty na svědky a přestože mělo jít o spolupráci, následně natočila dokument, aniž by s Blažkem dále cokoli konzultovala. Zcela selektivně si pak vybrala pouze ta svědectví, která dokazují její předpoklady, nebo spíš drby a ještě má tu drzost tvářit se, jako by snad vlastní zásluhou objevila cosi, o čem doposud nikdo nevěděl. Umlácení disidenta bylo i na totalitu silné kafe a Stb se snažila věc zlehčit mimo jiné i tím, že na Pavla Wonku posmrtně vymýšlela různé pomluvy. Kdyby byla Rudinská alespoň důsledná při sběru těchhle drbů, pak by přišla na to, že se výpovědi členů Stb vyvíjely a měnily a často si i odporují. Rudinská tak fakticky nepřinesla jediný (!) důkaz pro svá vratká tvrzení, nemluvě o tom, že i z hlediska odborného místy předvádí naprosté nesmysly. Operuje s termíny jako např. "vědomá spolupráce" aniž by tušila co vlastně znamenají, mluví o policejním archivu, přestože žádný neexistoval (existoval pouze archiv Stb) a je tedy otázkou co tím vlastně myslí atd. Za jiných okolností bych to přešel, ale pokud člověk o Pavlu Wonkovi něco málo ví, respektive o tom, jakým brutálním a ponižujícím způsobem zemřel, pak se nemůžu ubránit pocitu znechucení nad chováním režisérky.(31.10.2014)

  • Perotinus
    ****

    Dokument je nutno ocenit za odvahu a investigativní přínos. Určitě tím nemá být řečeno, že pronesl k tématu Wonka poslední slovo platné navěky, představuje však určitou nutnou fázi diskuse o Wonkovi. (Možná dokonce první fázi, protože žádná seriózní diskuse do této chvíle, zdá se, neproběhla.) Některé ryze filmařské postupy ve filmu jsou diskutabilní, možná by film bylo možné natočit lépe - méně ve filmu exponovat jeho autorku, zamyslet se nad tempem filmu, vystříhat některá hlušší místa, nechat si zkontrolovat terminologii. Přesto ale za odvahu tematizovat ne úplně příjemné věci a vyprovokovat agresivní pokřikování různých klak dávám dosti vysoké ohodnocení. Zvláště když zde hýří odpadovým hodnocením osoby, z jejichž recenze není těžké uhodnout, že film neviděly nebo přijaly pouze argumentaci poněkud patologického vystoupení patologického Petra Blažka v TV interview s Danielou Drtinovou. - Malý historický exkurz: o Wonkovi uslyšela široká veřejnost překračující Trutnovsko a disent poprvé na konci listopadu 1989, kdy během demonstrací na Letné vyzval moderátor Občanského fóra, katolický kněz Václav Malý, shromážděnou a také televizní veřejnost k modlitbě za Pavla Wonku. (Malý o rok předtím Wonku pohřbíval.) Tehdy jsem jako 12letý capart uslyšel to jméno poprvé a můj otec, historik, mi kupodivu uměl dát na místě rámcovou informaci, kým Wonka byl. Ještě na začátku devadesátých let ale vyšlo několik novinových statí většího rozsahu, které osobnost Wonky problematizovaly a upozorňovaly jak na jeho problematické osobní vlastnosti, tak i na poněkud nejednoznačnou pověst, kterou Wonka na Vrchlabsku měl. Sám jsem cca v roce 1992 četl dvoustránkový text, pravděpodobně ve víkendové příloze Lidových novin, nad kterým se přinejmenším včas měli zamyslet ti, kteří se z Wonky rozhodli udělat nediskutovatelný antikomunistický mýtus. Vůle k mýtu převládla zřejmě až v pozdějším desetiletí, těžko říci, pod jak velkým vlivem Jiřího Wonky, Jana Šinágla a pravicové žurnalistiky, která z povahy úrovně české žurnalistiky neměla zájem o hlubší a problematizující souvislosti. - Každopádně se, milánkové, nevztekejte na zrcadlo, že v nich mají vaše oblíbené moralizující mýty poněkud křivou hubu. Podobnou likvidací černobílosti si museli už projít i jiné mýty různých odbojů - Mitterrand, Willy Brandt, Fučík, Cesare Pavese, Walesa... A samozřejmě se čas od času stane, že hodnocení někoho jako hrdiny jisté epochy zkrátka ze zpětného hlediska neobstojí a hodnocení jiného jako zlosyna také ne. Osobnost takto veřejná a historická jako Wonka musí unést pokus o kritiku, pokud je aspoň do jisté míry relevantní - a argumentaci filmu Rudinské není myslitelné smést ze stolu en bloc. - Metodologická otázka, jestli měly být do filmu vpuštěny verze bývalých estébáků. Nuže, samozřejmě že měly! - vedle verzí všech ostatních aktérů, přátel, disidentů a krajanů... Do historického hodnocení nebo alespoň do prvního kola takového hodnocení má přístup vše, co má k tématu cokoli říci - a nic z toho nemůže být předem diskvalifikováno a samozřejmě ani předem přijato za bernou minci. To se týká stejně tak estébáků jako sympatizantů, rodinných příslušníků etc. Cílem je nasbírat co nejvíce všech možných svědectví hmotných i orálních a co nejlépe a nejvěcněji je vyhodnotit. A ne si předem vytyčit nepřekročitelné meze morálního mýtu, za kterými je každé problematizování zakázáno. Je nejasné, proč by měla být v roce 2014 předem vyloučena svědectví bývalých spolupracovníků StB, když StB přece zanikla v lednu 1990 a svědectví estébáků z jiných případů (čihošťský farář Toufar, spisovatel Jiří Mucha) jsou brána vážně. Za Wonkovu smrt by přece i v případě vyšetřování byli učiněni zodpovědnými bachaři z Hradce Králové, kde Wonka vydechl naposledy, popřípadě trutnovská soudkyně Horváthová - v tomto smyslu nemají estébáci z filmu důvod kličkovat před zodpovědností. Každopádně je dobře, aby se kritikové pokoušeli ve filmu sledovat dílčí svědectví o Wonkovi v koherenci s jinými svědectvími a doklady (chtějí šmahem zpochybnit třeba chartistku a disidentku Hanku Jüptnerovou?), popřípadě aby se pokusili nabídnout uvěřitelný alternativní výklad Wonky a ne hromovat, že to je všechno neslýchané estébácké a komunistické spiknutí nebo dokonce ostouzet režisérku a vyhrožovat jí.(25.1.2015)

  • CheGuevara
    **

    Wonka byl možná udavač, to klidně beru a rád to zkousnu. Ale rádoby investigativní forma, která všechny rozhovory snímá ala šmírácká kamera, je stejně tak trapná, jako podepřít svoji tezi zejména na výpovědích bývalých estébáků. Ostatně co by Wonkovi nepřisolili. Pojďme se radši bavit o tom, proč a k čemu jsou nám hrdinové a jejich vyznamenání? Máš k tomu něco, Libuše?(28.10.2014)

  • waits
    odpad!

    Doporučuji natočit stejnou metodou film s názvem "Winston Churchill a světové židovstvo iniciátory Druhé světové války" a opřít se přitom o svědectví bývalých a dnešních nacistů. U Moorovy demagogie se člověk aspoň zasměje, ale tady zatrne. Zaprvé tak takhle se pracuje s dokumentárním materiálem a zadruhé dotacička ze státních peněz proběhla? Jo, proběhla(13.11.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace