poster

Pavel Wonka se zavazuje

  • anglický

    Pavel Wonka Commits to Cooperate

Dokumentární

Česko, 2014, 73 min

Scénář:

Libuše Rudinská

Hrají:

Petr Blažek
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Perotinus
    ****

    Dokument je nutno ocenit za odvahu a investigativní přínos. Určitě tím nemá být řečeno, že pronesl k tématu Wonka poslední slovo platné navěky, představuje však určitou nutnou fázi diskuse o Wonkovi. (Možná dokonce první fázi, protože žádná seriózní diskuse do této chvíle, zdá se, neproběhla.) Některé ryze filmařské postupy ve filmu jsou diskutabilní, možná by film bylo možné natočit lépe - méně ve filmu exponovat jeho autorku, zamyslet se nad tempem filmu, vystříhat některá hlušší místa, nechat si zkontrolovat terminologii. Přesto ale za odvahu tematizovat ne úplně příjemné věci a vyprovokovat agresivní pokřikování různých klak dávám dosti vysoké ohodnocení. Zvláště když zde hýří odpadovým hodnocením osoby, z jejichž recenze není těžké uhodnout, že film neviděly nebo přijaly pouze argumentaci poněkud patologického vystoupení patologického Petra Blažka v TV interview s Danielou Drtinovou. - Malý historický exkurz: o Wonkovi uslyšela široká veřejnost překračující Trutnovsko a disent poprvé na konci listopadu 1989, kdy během demonstrací na Letné vyzval moderátor Občanského fóra, katolický kněz Václav Malý, shromážděnou a také televizní veřejnost k modlitbě za Pavla Wonku. (Malý o rok předtím Wonku pohřbíval.) Tehdy jsem jako 12letý capart uslyšel to jméno poprvé a můj otec, historik, mi kupodivu uměl dát na místě rámcovou informaci, kým Wonka byl. Ještě na začátku devadesátých let ale vyšlo několik novinových statí většího rozsahu, které osobnost Wonky problematizovaly a upozorňovaly jak na jeho problematické osobní vlastnosti, tak i na poněkud nejednoznačnou pověst, kterou Wonka na Vrchlabsku měl. Sám jsem cca v roce 1992 četl dvoustránkový text, pravděpodobně ve víkendové příloze Lidových novin, nad kterým se přinejmenším včas měli zamyslet ti, kteří se z Wonky rozhodli udělat nediskutovatelný antikomunistický mýtus. Vůle k mýtu převládla zřejmě až v pozdějším desetiletí, těžko říci, pod jak velkým vlivem Jiřího Wonky, Jana Šinágla a pravicové žurnalistiky, která z povahy úrovně české žurnalistiky neměla zájem o hlubší a problematizující souvislosti. - Každopádně se, milánkové, nevztekejte na zrcadlo, že v nich mají vaše oblíbené moralizující mýty poněkud křivou hubu. Podobnou likvidací černobílosti si museli už projít i jiné mýty různých odbojů - Mitterrand, Willy Brandt, Fučík, Cesare Pavese, Walesa... A samozřejmě se čas od času stane, že hodnocení někoho jako hrdiny jisté epochy zkrátka ze zpětného hlediska neobstojí a hodnocení jiného jako zlosyna také ne. Osobnost takto veřejná a historická jako Wonka musí unést pokus o kritiku, pokud je aspoň do jisté míry relevantní - a argumentaci filmu Rudinské není myslitelné smést ze stolu en bloc. - Metodologická otázka, jestli měly být do filmu vpuštěny verze bývalých estébáků. Nuže, samozřejmě že měly! - vedle verzí všech ostatních aktérů, přátel, disidentů a krajanů... Do historického hodnocení nebo alespoň do prvního kola takového hodnocení má přístup vše, co má k tématu cokoli říci - a nic z toho nemůže být předem diskvalifikováno a samozřejmě ani předem přijato za bernou minci. To se týká stejně tak estébáků jako sympatizantů, rodinných příslušníků etc. Cílem je nasbírat co nejvíce všech možných svědectví hmotných i orálních a co nejlépe a nejvěcněji je vyhodnotit. A ne si předem vytyčit nepřekročitelné meze morálního mýtu, za kterými je každé problematizování zakázáno. Je nejasné, proč by měla být v roce 2014 předem vyloučena svědectví bývalých spolupracovníků StB, když StB přece zanikla v lednu 1990 a svědectví estébáků z jiných případů (čihošťský farář Toufar, spisovatel Jiří Mucha) jsou brána vážně. Za Wonkovu smrt by přece i v případě vyšetřování byli učiněni zodpovědnými bachaři z Hradce Králové, kde Wonka vydechl naposledy, popřípadě trutnovská soudkyně Horváthová - v tomto smyslu nemají estébáci z filmu důvod kličkovat před zodpovědností. Každopádně je dobře, aby se kritikové pokoušeli ve filmu sledovat dílčí svědectví o Wonkovi v koherenci s jinými svědectvími a doklady (chtějí šmahem zpochybnit třeba chartistku a disidentku Hanku Jüptnerovou?), popřípadě aby se pokusili nabídnout uvěřitelný alternativní výklad Wonky a ne hromovat, že to je všechno neslýchané estébácké a komunistické spiknutí nebo dokonce ostouzet režisérku a vyhrožovat jí.(25.1.2015)

  • BigMarthy
    odpad!

    Nechutné překrucování historie. Tento dokument neměl nikdy vzniknout.(3.1.2015)

  • Přemek
    odpad!

    Kdo nám podá nejobjektivnější svědectví o skutečném utrpení vězňů v koncentračním táboře? Jedině bachaři - a taky gestapáci, kteří je do koncentráku poslali. Vskutku pozoruhodná tvůrčí metoda.(19.11.2014)

  • Sharkman
    odpad!

    Toto dilo by meli rovnou zahodit do popelnice. Je odstrasujici, co je mozne po 25letech(v "demokracii") natocit o cloveku, ktereho ZABIL rezim a ukazovat verzi vrahu - STBaku !!! Jestli se chtela autorka nekomu pomstit nebo se jen zviditelnit je otazkou, ale pravda je ta, ze skodo nic v dokumentu neni temer jiste pravda. Ted v sousvislosti se 17.11.1989 je toto dilo o to vice zrudnejsi a zamer jasnejsi. Komunismus mel byt odsouzen, jako jedna nejvetsich omylu lidstva, komunisticka strana zakazana a jeji hlavni predstavitele strany po pravu potrestani ! Ze se tak nestalo je bohuzel obrovska chyba, kterou jiz nelze napravit !!!!(20.11.2014)

  • marvan
    odpad!

    Škoda, že hodnocení Odpad! nelze přiřadit i k samotným tvůrcům, paní Rudinské bych ho udělil bez váhání. Nejprve z historika Pavla Blažka vymámila kontakty na svědky a přestože mělo jít o spolupráci, následně natočila dokument, aniž by s Blažkem dále cokoli konzultovala. Zcela selektivně si pak vybrala pouze ta svědectví, která dokazují její předpoklady, nebo spíš drby a ještě má tu drzost tvářit se, jako by snad vlastní zásluhou objevila cosi, o čem doposud nikdo nevěděl. Umlácení disidenta bylo i na totalitu silné kafe a Stb se snažila věc zlehčit mimo jiné i tím, že na Pavla Wonku posmrtně vymýšlela různé pomluvy. Kdyby byla Rudinská alespoň důsledná při sběru těchhle drbů, pak by přišla na to, že se výpovědi členů Stb vyvíjely a měnily a často si i odporují. Rudinská tak fakticky nepřinesla jediný (!) důkaz pro svá vratká tvrzení, nemluvě o tom, že i z hlediska odborného místy předvádí naprosté nesmysly. Operuje s termíny jako např. "vědomá spolupráce" aniž by tušila co vlastně znamenají, mluví o policejním archivu, přestože žádný neexistoval (existoval pouze archiv Stb) a je tedy otázkou co tím vlastně myslí atd. Za jiných okolností bych to přešel, ale pokud člověk o Pavlu Wonkovi něco málo ví, respektive o tom, jakým brutálním a ponižujícím způsobem zemřel, pak se nemůžu ubránit pocitu znechucení nad chováním režisérky.(31.10.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace