Režie:
Dan TrachtenbergKamera:
Jeff CutterHudba:
Bear McCrearyHrají:
John Goodman, Mary Elizabeth Winstead, John Gallagher Jr., Douglas M. Griffin, Suzanne Cryer, Bradley Cooper, Frank Mottek, Sumalee MontanoObsahy(2)
Jednu chvíli jedete v autě, pak to do vás z boku napálí nějaký idiot a vy se probudíte pomlácení, ale živí v podzemní kobce, kde vám neznámý podivín řekne, že jste právě vyhráli hlavní cenu v životní loterii. Onen neznámý podivín (John Goodman) se jmenuje Howard a je to zkušený „Prepper". To jsou lidé, kteří tuší, že jednoho nepříliš krásného dne přestane fungovat svět, a tak se na to připravují. Například Howard si postavil a komfortně vybavil podzemní bunkr. Výhra Michelle (Mary Elizabeth Winstead) spočívá v tom, že ji našel ve vraku havarovaného auta a přesunul do svého krytu krátce předtím, než na Zemi plnou silou udeřila gigantická katastrofa, která zničila veškerý pozemský život. Emmett, jeho kámoš, který mu se stavbou pomáhal (John Gallagher), a Michelle jsou podle všeho široko daleko jediní přeživší. Škoda, že je venku kontaminovaný vzduch a nejde to proto ověřit. Michelle ale téhle teorii příliš nevěří. Howarda považuje za magora, který ji unesl a pod za vlasy přitaženou záminkou ji chce udržet ve sklepě. Jenže důkazů, že má tenhle apokalyptický vizionář pravdu, se postupně objevuje víc a víc. Stejně jako dokladů toho, že Howard je fakt pořádný magor... (CinemArt)
(více)Videa (12)
Recenze (889)
Je to fajn zahrané, je to docela fajn uchopené, ale i přesto, že okolo filmu bylo dost tajností, žádnou pecku nepředstavuje. Něco tutláme, očekáváme nějaký závěr, přitom leccos prozradíme na plakátu? Ale kdeže. Holka má autonehodu, obtloustlý farmář ji zachrání a zavleče do bunkru, zatímco venku se odehrává jakási globální katastrofa. Vzduch má být silně kontaminovaný, život z něj postupně mizí. Ať už se tam děje cokoliv, my sledujeme dění v bunkru, kde je ještě třetí osoba, přičemž se divák přiklání k oběma variantám: že je farmář opravdu dobrák od kosti a jeho tvrzení je pravdivé nebo ulhaný magor toužící po vděku a uznání, který kdoví co zamýšlí a provedl. Napětí, které z nevědomosti plyne, je slušné. Všechno bych do té doby bral, ale co naštve, je skutečnost, že v závěru je vlastně mužovo tajemství zcela zašlapané do prachu země. Nedozvíme se nic. Impulsivní neurotik Johna Goodmana je fajn, solidní je i pochybující Mary Elizabeth Winstead. Debutující režisér Dan Trachtenberg sice pár napjatých momentů přichystá, já ovšem žádnou zásadní gradaci necítil, závěr mě neoslovil, možná bych ho celý označil i za frašku a už během závěrečných titulků jsem začal zapomínat. Jiskru ani jakoukoliv přidanou hodnotu to nemělo. Atmosféru ano. ()
Zdařilé minimalistické zpracování nejrůznějších komorně mysteriózních nápadů, které příběh krásně rozkrývá, dává dohromady a opakovaně mlží. To vše na pozadí názvu, který se k celku hodí asi nejméně (Válka světů: sklep 10). Jako debut výborně odvedená práce a tahouny zážitků jsou i všichni (tři) herci, perfektní práce se zvukem a výtečná hudba. ()
Nebéčkových hororů je setsakramentsky málo a kvalitních mysteriózních/sci-fi jak by smet, proto nehodlám skrývat své nadšení a po rozmyslu dávám plnou palbu. Film opravdu skvěle kombinuje jednoduchost děje s jeho neprůstřelnou promyšleností a momenty pohody s momenty naprosto vyhrocenými. Film je jen v několika málo chvílích hororem, ale o to silněji působí, podobně je jen v několika momentech sci-fi, ale o to je důvěryhodnější a diváku bližší. A na závěr nelze opomenout skvělé herecké výkony. 9/10 ()
Nejsilnější stránkou filmu je příběh, napětí a pocit nejistoty, kdy divák až do závěrečného finále netuší, zda John Goodman je únoscem či není a zda venku je vskutku kontaminovaná neobývatelná země či ne.Tenhle faktor solidně graduje atmosféru i napětí a nechybí i pár fajn nápadů, toť vše podtrženo solidními hereckými výkony. Bavil jsem se. 75% ()
Bolo mi jasné, že s pôvodným filmom Cloverfield bude mať 10 Cloverfield lane spoločné len minimum, dokonca s ním nakoniec nemá spoločné prakticky vôbec nič, ale určite nemôžem povedať, že by som s tým mal nejaký problém, na film som sa tešil dosť a ani trochu ma nesklamal. Filmy odohrávajúce sa v uzavretom bunkri som mal vždy rád, no nutne potrebujú zaujímavé postavy, čo sa tu rozhodne podarilo. Mary Elizabeth Winstead akoby stále hrala dcéru Johna McClaina zo štvrtej Smrtonosnej pasce, čo mi po všetkých stránkach vyhovovalo, John Gallagher Jr. tomu dodáva sympatické odľahčenie a od Johna Goodmana sa nikdy nedá čakať, čo predvedie v najbližších sekundách, tá jeho náladovosť a tajomstvá tomu tiež len pridávajú, takže tu si nemôžem sťažovať. Atmosféra v bunkri je zvládnutá veľmi dobre, vzťahy medzi postavami tiež a tak film by si vlastne kľudne vystačil aj len s týmto, ako štandardný thriller. No ponúkne ešte viac, predsa len v tomto prípade divák vie, že sa nejedná len o nejakú paranoiu, ale že sa za dverami bunkra skutočne odohráva niečo nebezpečné a tak je tu dostatok zaujímavých náznakov a atraktívnych dialógov na túto tému, pričom som sa ale aj tak nemohol dočkať finále, na ktoré som bol veľmi zvedavý a rovnako, ako aj všetko ostatné v tomto filme tiež len poteší. Záverečná desaťminútovka naplno uspokojila moje sci-fi chúťky, je to nadmieru napínavé a s dobrou akciou, takže tu si určite nesťažujem. Technicky tu tiež nemám žiadnych výhrad, režisér je síce nováčik, ale zvládol to bez najmenšieho zaváhania, vizuálna stránka je kvalitná, atmosféra tiež, tu mi sadlo úplne všetko. Takže 10 Cloverfield lane asi nie je film na opakované pozretia, ale hlavne, že som si to užil, príbeh, herci, vizuál, napätie, všetko bez výhrad, ak ešte vznikne nejaký relatívne podobný film, určite si ho nenechám ujsť, z mojej strany veľká spokojnosť. 79% ()
Galerie (68)
Zajímavosti (17)
- Mary Elizabeth Winstead (Michelle) počas telefonátu, v ktorom sa rozpráva s Bradleym Cooperom (Ben), volá v skutočnosti s úplne iným človekom. Hlas Coopera bol pridaný až po natáčaní. (Marceloo)
- Film byl původně natáčen jako samostatné psychologické drama (nazvané jednoduše "The Cellar" neboli "Sklep"), až v průběhu jeho vzniku tvůrce napadlo propojit jej se snímkem Monstrum (2008) a některé scény pak byly náležitě upraveny. (ČSFD)
- V úvodní scéně v autě je při telefonátu jiný čas na telefonu a jiný na autorádiu. (LERw!g)
Reklama