poster

Mít a nemít

  • USA

    To Have and Have Not

  • slovenský

    Mať a nemať

Thriller / Válečný / Romantický / Dobrodružný

USA, 1944, 100 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • anais
    ***

    Knihu Mít a nemít jsem četl, a proto jsem byl poněkud zklamaný filmem, který se vydává za Ernest Hemingway´s To have and have not, a přitom má s knihou společný jen název a jméno havního hrdiny. Nehledě na to, že ten název je ve vztahu k filmu nesmyslný. Z filmu totiž vypadla všechna srovnání třídních odlišností. Naprosto tu také byla obroušena spisovatelova schopnost líčit krutost, nelítostnost prostředí To ale jen zbytečně kritizuju něco, o co se film ani trochu nesnažil. Ústředním motivem filmu je jiskření mezi Bogartem a Bacallovou. Všechno ostatní (ilegální převážení lidí, problémy s policií) je jen vata, která není vůbec důležitá Mohlo by se to stejně tak odehrávat někde jinde, být o něčem jiném, a výsledek by byl stejný – prázdné, přitom však geniální dialogy se v ústech ústřední dvojice mění ve ZLATO!!! První (a pak i všechny ostatní) pohledy na mladou Bacallovou v jejím debutovém filmu patří do kategorie toho nejlepšího, co si přestavuji pod pojmem femme fatale. Bogart hraje to co vždycky – člověk, který neřeší žádná velká dilemata (na rozdíl od svého literárního předobrazu), na každý problém má perfektní úsměv, vždy je připraven jednat. Mít a nemít je buď smutná ukázka hollywoodského zprznění skvělé literární předlohy, nebo skvělý příklad toho nejryzejšího Hollywoodu, s těmi nejcharizmatičtějšími hvězdami, jaké kdy oblažili svou přítomností filmové plátno. Jako film sám o sobě rozhodně fungující.(12.5.2006)

  • novoten
    ***

    Bogart ve válečném ohrožení a v opojení ženským půvabem ničí charizmatem a pohotovostí všechny protivníky v dohledu. Do casablancovského kouzla tu ale chybí konzistentnost, nadčasovost a ona téměř hmatatelná osudovost. Lauren Bacall může být jak chce krásná, ale můj prototyp osudové ženy to zkrátka není. Naopak, její Marie příběhem jenom proplouvá a i přes neodolatelnou krásu zůstává lehce zmatenou a otrlou dívkou, která si svým chováním Bogartovu pozornost snad ani nezaslouží. Jejich vztah navíc nemá šanci rozkvést, protože se odehrává až ve druhém plánu za válečnou linií, která ale, i přesto, že zabere mnohem více času, nezasahuje dojmy nijak hlouběji. Všechno se děje podle strojených komplikací a to od prvního zádrhelu až hezky k tomu poslednímu. A i když se na to díky hlavní dvojici (na které to jiskření, které se projevilo i v reálu, je vidět v každém políčku) dívá moc příjemně, je Hawksův snímek jenom pomíjivou nostalgickou vzpomínkou.(17.7.2008)

  • Bebacek
    ****

    Už vás někdy štípla mrtvá včela?(11.3.2007)

  • Pohrobek
    ***

    V tomto filmu si Humphrey Bogart poprvé jako se svoji filmovou partnertkou zahrál s debutantantkou Lauren Bacallovou, kterou objevil režisér Howard Hawks. Během natáčení mezi nimi přeskočila jiskra a vše skončilo až svatbou. Scénaristé William Faulkner a Jules Furthman tu zpracovali Hemingwayovu předlohu velice, velice volně, mnoho společného tu naproti tomu můžeme najít s předcházejícím úspěšným filmem Casablanca.(28.1.2005)

  • sud
    ***

    "Casablanca" přes kopírák se standartně skvělým Humphreym Bogartem, který objevil jednu z nejkrásnějších hereček a prototyp femme fatale z noirek - Lauren Bacallovou. 60%.(30.1.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace