poster

Cesta do fantazie

  • Japonsko

    Sen to Chihiro no kamikakushi

  • Japonsko

    千と千尋の神隠し

  • anglický

    Spirited Away

  • Slovensko

    Cesta do fantázie

Animovaný / Dobrodružný / Fantasy / Pohádka / Rodinný

Japonsko, 2001, 124 min

Režie:

Hajao Mijazaki

Scénář:

Hajao Mijazaki

Kamera:

Acuši Okui

Producenti:

Tošio Suzuki
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • novoten
    *****

    Právě Cesta do fantazie byla mým prvním skokem do vod anime a už tenkrát jsem zůstal fascinovaný tím, kolik toho Miyazaki dokáže vložit do jediného filmu. V úvodu jsem se několikrát přistihl, jak jen žasnu nad tím, co se v ději objevilo, jaká postava, jaké prostředí a kroutím hlavou, že tolik nápadů se vtěsnalo na tak malém prostoru a pořád je ještě tolik v rezervě. Postavy mají přirozenou hloubku, klasická pohádková schémata s dobrými skutky a kletbami jsou podána neotřele. A mírumilovné a těžce dojímavé poselství je třešničkou na dortu.(24.2.2006)

  • JFL
    *****

    "Cesta do fantazie" představuje jednak úžasně uhrančivou podívanou, ale především jeden z nejvýmluvnějších dokladů, proč by se o Hajau Mijazakim nemělo mluvit jako o "japonském Disneym". Ačkoli tento přívlastek bývá užit ve chválihodné snaze představit tohoto výjimečného tvůrce potenciálním divákům, kteří o něm nikdy neslyšeli (a dodnes takoví jsou), současně filmy Mijazakiho i studia Ghibli krutě obírá o jejich osobitost. Díla tohoto zcela solitérního režiséra totiž mají s tvorbou disneyácké továrny společné maximálně povrchní schodu, že jsou komerčně úspěšné a animované. A stejně tak je to i s často se vyskytujícím popisem Cesty do fantazie jako "japonské / anime Alenky v říši divů". Ostatně stačí porovnat Mijazakiho film s disneyáckou adaptací Alenky z roku 1951. Ta je typickým produktem precizní studiové výroby - optimalizovaný produkt, který je dílem nikoli jednoho autora, nýbrž týmu, kde o post režiséra se podělilo několik animátorů specializovaných na odlišné sepekty animace, stejný přístup je uplatněný u scénáře, jenž prošel rukama třinácti různě specializiovaných scenáristů, kteří předlohu upravili do líbivé podoby. Tento model je totožný u všech klasických animovaných filmů studia Disney, a i v éře renesance studia byla režie (až na ojedinělé výjimky) dělena minimálně mezi dva animátory. Studio Ghibli je naopak bytostně autorské, Mijazaki a Takahata každý zvlášť na svých filmech figurují jako režiséři a scenáristé. Mijazaki pak představoval autorskou záštitu i nad projekty jiných mladších režisérů coby autor scénáře. Zatímco studio Disney v drtivé většině adaptovalo knižní předlohy či vycházelo z klasických bájí a legend, Mijazakiho snímky povětšinou pocházejí z mistrovy vlastní imaginace. Dokonce i ve výjimečném případě, kde základem příběhu je konkrétní dílo (Doručovací služba čarodějky Kiki, Howlův kráčející hrad), se výsledný film ubírá vlastní cestou a předlohou se spíše jen inspiruje. Mijazaki se nikdy netajil svými inspiracemi a jeho díla fascinují mimo jiné právě tím, jak dokáže elementy z japonské i evropské literatury, kultury a historie spojit do unikátních vizí, které skrze podobnosti motivů s klasickými díly získávají váhu univerzálnosti. V případě "Cesty do fantazie" a Carrollovy "Alenky v říši divů" tak sice obě díla pojednávají o dívce, která se dostane do fantaskního světa a hledá cestu ven, ale ve všech ostatních ohledech jsou zásadně odlišné, až protichůdné. "Alenka" přináší zahlcení vjemy, které slouží k upoutání pozornosti dětí, při čemž vyprávění je pojaté jako hříčka založená na nonsensu a absurdní logice. Carroll v knize reflektoval a zesměšňoval řadu dobových systémů, norem a rituálů vyšší společnosti a jednotlivé figury (zřejmě) koncipoval podle reálných předobrazů. V souladu s tím pak i samotné vyprávění ustanovuje hrdinčina dobrodružství jako sen, v němž věci protagonistce důvěrně známé z reálného světa získávají fantaskní podobu. Hrdinka samotná během svého pobytu ve snovém světě neprochází zásadnější změnou či vývojem a dospělost zůstává pouze příslibem, naopak je oslavována rodící se osobnost a rostoucí sebevědomí hrdinky. Mijazaki sice před zraky diváků rozprostírá fascinující svět, ale zaměřuje se v něm výhradně na hrdinku Čihiro, pro kterou se stává katalyzátorem strastí z paralelního reálného světa, ale především iniciací k dospívání. Dospělost zde není pojímána jako nějaký soubor společenských norem či sebejistota ve vystupování, nýbrž oproštění se od umanutosti i sebestřednosti a naopak dospění k empatii i uvědomění si vlastní identity a kořenů. Jednotlivé vedlejší postavy pak představují různé podoby těchto vlastností, eventuálně spolu s hrdinkou prochází totožným vývojovým obloukem (Beztvářník i dítě Jubaby). Konkrétní dějové motivy (odebrání jména jako podmanění, vzpomínky) pak zase tematizují identitu a její stavební kameny. Čihiro tak z umíněné a vnitřně zmatené holky, která se těžce vyrovnává se stěhováním do nového domova, vyzrává když se díky zážitkům ve světě duchů její strach a bezradnost mění v okouzlení a empatické zaujetí, ale také zatímco poznává hodnotu svého jména a váhu vlastní minulosti a vzpomínek. Co do stylu pak "Cesta do fantazie" představuje Mijazakiho nejrozvláčnější a nejméně žánrový film. Zdejší konflikty a peripetie nemají podobu dobrodružných střetů a la Naušika, Laputa či Mononoke. Ty probíhají spíše na pozadí hrdinčina příběhu, zatímco ona směřuje ke stále větší vyrovnanosti a klidu - proto také nezapomenutelným vrcholem snímku je podmanivá pomalá jízda vlakem krajinou proměněnou v oceán.(28.9.2016)

  • H34D
    ***

    Velice nápadité, roztomilé, kreativní, dobře ohudebněné, tento film skutečně působí jako "cesta do fantazie" a ráj pro pohádkové duše... Na mě však příliš sladké, rozvláčněné, dokonce až nudné. Nebylo to utrpení, ale nijak extrémně jsem si to neužil, moje cynické srdce zůstalo více méně emocionálně nedotčené, a vůbec proč si to nepřiznat, tyhle anime pohádky mě prostě moc nebabí (bez překlepu). 5/10(18.7.2009)

  • sniper18
    ***

    Je to celkom dobrý animovaný dobrodružný fantasy film od Hayao Miyazakiho. Má pomerne dobrý príbeh o dievčati, ktoré počas jazdy so svojimi rodičmi zabočí na vedľajšiu lesnú cestu, kde nachádzajú tajomný tunel a po jeho prekročení sa dostávajú do opusteného lunaparku. Tu dievča cíti, že nie je všetko v poriadku, ale rodičia ju neposlúchajú a ochutnajú tu aj navarené jedlá, kvôli čomu sa zmenia na prasatá. A tak si dievča uvedomuje, že sa stala súčasťou tajomného sveta mimo našej reality, spriateľuje sa s miestnym mladíkom a urobí všetko preto, aby sa odtiaľto dostala a zachránila rodičov. Spracovanie je celkom slušné, síce ešte z úplného úvodu som nemal najlepšie pocity a pár prvkov, ako napríklad rodičia premenení na prasatá ma teda skôr sklamali, ale keď sa už dej presunie do sveta mimo našej reality, čo je ale našťastie už po chvíli, získalo si ma to. Celý tento fantasy svet je perfektne zvládnutý po všetkých stránkach, je to tak nápadité, každú chvíľu prekvapí niečo nové a navyše to pôsobí tak detsky hravo, ale pritom aj skoro až tak depresívne, kvôli čomu som hlavnej hrdinke skutočne fandil, aby sa z toho dostala. Ale v druhej polovici to už predsa len trochu upadne, fantasy svet už je dostatočne predstavený, takže intenzita nových nápadov je už omnoho slabšia, rovnako film získa nejaké tie podzápletky, ktoré ma ale moc nezaujímali, no stále je to dostatočná zábava a pozerá sa na to celkom dobre. Veľkým plusom sú rozhodne postavy, hlavná hrdinka mi prišla úplne ideálna, no ani zďaleka na to nie je sama, skvelá ježibaba, hlavný duch, mnohoruký starček a omnoho iných, tu ma bavili snáď úplne všetci. A samozrejme nesklame ani animácia, tá je veľmi pekná, získala si ma aj celková atmosféra a samozrejme vzhľad všetkých tvorov. Síce Cesta do fantázie je považovaná za jeden z najlepších anime filmov vôbec, u mňa sa tak nestalo a mnoho z nich mám podstatne radšej, ale aj tento film má niečo do seba a páčilo sa mi to. A keby bol celý film, ako tá nápaditá prvá polovica, hodnotil by som aj lepšie. 67%(1.6.2014)

  • Marius
    *****

    Tak kým som nevidel tento film považoval som Shreka za najoriginálnejší animák. Tento ho ale s prehľadom skryje do vrecka, i keď úplne inými zbraňami ako používa Shrek. Nájdete tu fontány originálnych nápadov, perfektný príbeh (i keď pre nejaponcov asi dosť nezvyčajný) a nádherné animácie. Na rozdiel od Disneyoviek tu malé milé zvieratká nie sú až také milé a chvalabohu nespievajú a netancujú. Vedeli ste že sadze sa dajú využiť ako kuriči ? Že keď ste pažraví môžete zle dopadnúť (a to nemyslím obvezitu) ? Nádherný film pre nás všetkých, čo sme stále veľkými deťmi.(26.7.2004)

  • - Otec Chihiro řídí Audi A4 první generace. (HellFire)

  • - Hlavní hrdinka filmu je založena na skutečné postavě, jedná se o dceru přítele režiséra Miyazakiho. Inspiraci režisér získal při společně strávené dovolené na jeho horské chatě. Stejně tak se ve filmu objevují další postavy inspirované skutečnými lidmi, Kiki z doručovací služby vznikla podle dcery producenta filmu, Chihiřin otec je vytvořen podle dívčina skutečného otce, Chihiřina matka je vytvořena podle jedné členky Miyazakiho týmu. (Witta)

  • - V roce 2006 film stále figuroval na prvním místě jako nejvýdělečnější neamerický film. (HellFire)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace