• kingik
    **

    Do hororu daleko a k pohádce, která se dá oblíbit, ještě dál. Herz je jako jediný režisér výrazným zástupcem hororového žánru, který u nás nikdy neměl na růžích ustláno. V dětství mně film nenahnal strach a jsem si jistý, že ani dnes se to nikomu nestane, zvláště když Vlastík Harapes tančí v tak nepovedené a vypelichané masce a Zdena Studénková svým křikem zdatně předstírá šílený strach. Maskéři by zasloužili za takovou nevkusnou masku pokárat a svoji vinu na tom nese i režisér, který se nedržel původní předlohy. Příběh je pochopitelně věčný a vzniklo bezpočet variací na příběh o síle lásky, která zlomí sebevětší kletbu. Jestli to takhle funguje mimo filmový svět, odzkoušeno nemám, ale nic není vyloučeno. Herz zvolil pro složitou látku kvalitní filmový přístup, přesto netrefil ten správný poměr a řada vážně míněných a původně strašidelných scén působí z dnešního pohledu spíše úsměvně. 40%(5.4.2012)

  • Cervenak
    *****

    Niekto by mal kópiu tohto skvostu poslať Burtonovi a del Torovi, aby sa naučili, ako má vyzerať husto atmosférická, nekompromisne temná a skutočne strašidelná hororová fantasy.(15.9.2008)

  • Paldini
    *****

    Juraj Herz opravdu balancuje na hraně únosnosti. Jako malé děti nás na tuhle hrůzu vzali soudružky učitelky do kina, aniž věděly, o co jde. Myslím, že jsem nebyl jediný, který měl podstatnou část filmu zavřené oči a klepal se strachy. Dokonce, i když film později dávali v televizi, nechtěl jsem se dívat, protože jsem měl z tohohle hororu strach. Až v dospělosti jsem film viděl celý bez přivření oka a musím napsat, že atmosféra je strhující. URČITĚ NEPOUŠTĚT MALÝM DĚTEM.(20.6.2005)

  • Jezinka.Jezinka
    *****

    Krásný působivý příběh, který je tradičně označován za pohádku, ač jí, přinejmenším v tomhle provedení, není. Určitě tedy ne tradiční pohádka, kde je jasně daný hodný, zlý, hloupý, špatný skutek zlého na účet hloupého z čehož pomůže hodný, zlý je potrestán a na konci je poučení. Živě si vybavuji svoje pocity, když jsem tuhle pohádku viděla poprvé. Jak jsem se bála těch "sloužících" v zámku, a jak strašidelný a nebezpečný mi připadal Netvor. Taky si vybavuji, že nad jeho lidskýma rukama jsem brečela. Krásnou vizuální stránku zastřešuje výborná (a zapamatovatelná) hudba.(20.4.2011)

  • Vančura
    *****

    Filmový skvost s nadpozemsky nádhernou hudbou Petra Hapky a okouzlující Zdenou Studenkovou v titulní roli. Řadit film pouze do kategorie pohádek by bylo hrubým zjednodušením, ten film je žánrově mnohem bohatší, a přesnější by bylo označovat ho za specifický a výrazně stylizovaný autorský horor (film je místy skutečně neobyčejně působivý a strašidelný - celá úvodní sekvence do nástupu úvodních titulků - jejichž výtvané pojetí je mimochodem zcela úchvatné - je výborná a jak vystřižená z nějakého hororu, film skvěle oddaluje moment, kdy poprvé ukáže netvora v celé jeho "kráse", scéna s lovem lani ve vodě je něco neuvěřitelného, stejně tak strašidelní sluhové netvora v čele s děsivým tvorem v lustru, který hlavní hrdince i jeho otci dolévá víno, dechberoucí je celá ateliérová dekorace netvorova sídla a především netvorova ptačí maska, všudypřítomnou děsivou atmosféru jen umocňují ponuté tóny varhan, v každém rohu jsou zaprášené staré obrazy, sochy a uschlé květiny, kdesi v zahradě bublá bažina, z níž se linou smrduté výpary... nechybí dokonce ani tak klasický hororový atribut, jakým je dlouhá chodba s vlajícími závěsy) s několika pohádkovými motivy (tři dcery na vdávání, hlavní hrdinka vydávající se do světa, láska rušící kletbu), lyrickým laděním a výraznou romanticko-melodramatickou linkou - považuji skoro za malý zázrak, že se v době nejtužší normalizace podařilo natočit tak krásný a nestárnoucí film, který doba jeho vzniku nijak nepoznamenala a který ani po letech neztrácí na zajímavosti - spíše naopak, dnešnímu divákovi může například připadat vtipné, že zde Harapes hraje milovníka, když všichni známe jeho skutečnou sexuální orientaci (k níž se ovšem veřejně nikdy nepřiznal). Ten film mi je sympatický i tím, že ho televize reprízují jen zřídka, není proto do omrzení okoukaný, jako jiné pohádky. Snad je to i kvůli tomu, že pro děti je to asi příliš strašidelné - co si tak matně vybavuji, mám pocit, že i já jsem se v dětství u Panny a netvora bál. Dnes už je to ale jen čistá filmová radost a velký respekt k Juraji Herzovi, že se mu povedlo v dobách dávno před nástupem digitálních efektů přivést na svět tak krásnou podívanou překypující svébytnými filmařskými kvalitami. Skutečnost, že se některé scény natáčely v Havlíčkových sadech, kde se pohybuji velmi často, mu jen v mých očích přidává na zajímavosti.(20.12.2015)

  • - Přejmenováním předlohy „Kráska a zvíře“ na Panna a netvor chtěl režisér Herz zdůraznit odklon od nevinné pohádkové předlohy. (Olík)

  • - Juraj Herz nechtěl natočit film s přívětivým zvířetem, a tak si pro ztvárnění vybral ptáka jako nekomunikativní zvíře. Představitele Vlastimila Harapese, se kterým točil svůj předchozí film Den pro mou lásku (1976), si vybral, aby měl kvalitní choreografii Netvora. (SeanBean)

  • - Snímek byl z úsporných důvodů natáčen ve stejných ateliérových stavbách jako pohádka Deváté srdce. (hippyman)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace