Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sci-fi horor o automobilu poháněném lidskou krví. Začínající automobilová závodnice Mima má možnost jezdit s mimořádně kvalitním vozem, který však funguje na neobvyklé palivo - na lidskou krev. Jen její přítel dr. Marek si uvědomuje nebezpečí hriozící každému, kdo se zaplete s automobilkou Ferat... Režisér Juraj Herz použil jako námět filmu povídku Josefa Nesvadby "Upír po dvaceti letech". (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (238)

MarekT 

všechny recenze uživatele

Na české poměry dobrý horor, kde bych asi nejvíce pochválil sympatický námět a hudbu Petra Hapky. Propracovanost těchto složek naznačila, že se mohlo jednat o kvalitního zástupce žánru. Bohužel, stejně jako další Herzův film Buldoci a třešně potkal Upíra zásah shůry (údajně dokonce vícerý). Takhle tu pak je pouze jedna hororová scéna, která je ale slepou větví ve stylu Dallasu. Ovšem nelze jí upřít jisté kouzlo... Na některých částech (jako například závěrečná scéna) je vidět, jak by mohly být krásné, nebýt té cenzury. Vůbec celý snímek bych přirovnal k nedovařenému guláši, který měl ty správné ingredience na to, aby chutnal. Kombinace erotiky, napůl detektivní zápletky a lahodné krve by totiž katapultovala Herze někam směrem k Dariovi Argentovi, nezapomínaje na podobný bizarní smysl pro humor, jaký měl Hitchcock. S tímto výsledkem, za který nikdo z na filmu se podílejících nemůže, jsem ale nucen strhnout dvě hvězdy a načít komentář slovy "na české poměry". ()

Opsha 

všechny recenze uživatele

Politika do hororů a pohádek NEPATŘÍ. Začátek vypadá velice slušně (titulky i s hudbou nemají chybu), ovšem to celé jde po dobu filmu strmě dolů. A od druhé návštěvy na pitevně jsem měl pocit, že si asi Juraj Herz šlehnul dost silný matroš. No co se týče hereckých výkonů tak, až na prkenného Menzela jsou vcelku v normálu, v kladném směru vyčníval jedině pošukaný Jan Schmid. Škoda, námět byl slušný, dneska bez cenzury a s větším rozpočtem by to vypadalo jinak. ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Na české poměry rozhodně ojedinělý filmový počin. A to nejen proto, že Juraj Herz je naším jediným režisérem schopným natočit horor. Když jsem tento film viděl poprvé v dětství, hodně jsem se u něj bál, a kupříkladu scény s Menzelem celým od krve se mi do paměti zaryly natrvalo. Co má však na tomto filmu největší cenu, je unikátní Pištěkův návrh auta Ferat, které se mi nesmírně líbí, a to nejenom proto, že mám strašnou slabost pro auta z 80. let. Už jenom jeho název - FERAT - evokující sloučení značek "Ferrari" a "Fiat", a současně zkrácení "Nosferatu" o počáteční "Nos", považuji za geniální vtípek. A takových je tenhle film plný od začátku do konce. Nesmírně zajímavé je i jakési vizionářství, které jsem v tomto filmu objevil. Jednak se zde (na počátku 80. let!) předjímá současná kritika nadnárodních společností, vědomě produkujících výrobky, které zákazníkům škodí, ale kteří se přesto o tyto produkty doslova perou. (Přitom se dokonce zabrnká i na ekologickou strunu a zmíní se riziko omezených zdrojů fosilních paliv a hledání alternativních pohonných hmot pro automobily, což je opět téma navýsost aktuální). Za druhé je v tomto filmu přítomen prvek, který mi vyrazil dech, a který se o dlouhých 17 let později objevuje až ve filmu Truman Show - jde o jakýsi product placement v reálu, kdy jedna z postav netuší, že je součástí natáčení komerčního pořadu (mám na mysli postavu, kterou hraje Petr Čepek, a která do kamery odříkává naučené reklamní fráze o kvalitách vozu Ferat, v přítomnosti postavy hrané Menzelem, který o tomto natáčení nemá ponětí). Fascinující! Potěší rovněž výborná hudba Petra Hapky, přítomnost řady skvělých herců a vložený filmík se samotným režisérem v roli upíra. Naopak největší slabinou je zde poměrně slabý scénář s logickými dírami ve vývoji děje, částečně zmatený děj a několik vyloženě trapných momentů. Přesto soudím, že je to film stojící i po letech za vidění, byť jako horor bohužel nefunguje. A za úplně nejlepší část celého filmu považuji sekvenci z márnice v úvodu filmu, kde postava patologa pronáší odzbrojující repliky, které si sem dovolím přepsat: "Já jsem pitval mrtvolu inženýr (sic!) Tomášové před několika hodinami. Příčinou smrti bylo proražení prodloužené míchy zubem epistrofeu. Jó, ona totiž příroda nepočítala s motorismem, a tak vybavila naši hlavu mozkem, který je těžší než mícha a má větší setrvačnost, takže při nárazu jaksi mozek letí dopředu, zatímco se páteř brzdí, tím se vlastně dosáhne efektu, kterému ve středověku říkali lámání vazu. To se používalo na zvlášť odporných zločincích. Za minulý týden jsme tu pitvali sedm takových mrtvol, kterým hlava ještě cestovala, když se jejich vůz srazil. Překonáváme středověk v každém směru." To je přece skvostná ukázka černého humoru a kritika zbytečných úmrtí na silnicích současně. ()

Zazie 

všechny recenze uživatele

Jako nápad zajímavé, ale jako by tomu něco chybělo a něco přebývalo. Mně osobně nejvíc irituje postava Madame Ferat - přesně takhle si komunisti představovali zlou kapitalistku. Autíčko bylo nádherné. Dneska už si asi málokdo vzpomene, že před premiérou filmu bylo vystavené ve výloze obchodního domu Družba na Václavském náměstí a tísnily se tam davy - každý chtěl vidět, co by Škodovka dokázala vyrobit, kdyby... ()

Koryntos 

všechny recenze uživatele

Na svou dobu a hlavně cenzuru je to dobře zpracovaný film, na české poměry s opravdu originálním námětem. Jen mi záplatka nepřijde moc promyšlená, čekala jsem větší pointu, proč Ferat bude zabíjet svoje řidičky a taky jsem holt na klasické horory o upírech, jako Drákula, Interview s upírem, nebo Svatba upírů. Navíc o Sci- Fi, se nedá mluvit ani v nejmenším. Neříkám, že je to špatný film, viděla jsem ho poprvé až nyní, ale bohužel jsem u něho 2x usnula, takže je někde chyba. Film sice působil záhadně, ale nebála jsem se, žádné mrazení v zádech, které bych od takového filmu očekávala se bohužel nedostavilo, žádné tajemno ze kterého se člověku zrychlí dech.Film pro mě osobně postrádal hloubku a to vidím, jako jeho největší slabinu. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (58)

  • Vůz ambulance je americký Dodge Coronet Wagon z počátku 70. let 20. století. (sator)
  • Jan Švankmajer pro film vyrobil pohybující se motor organické vizáže složený z pravých kravích vnitřností, scény ale padly za oběť cenzuře. (BoredSeal)
  • Filmový Ferat Vampir RSR vznikl z konceptu Škoda 110 Super Sport (typ 724), jednoho z několika modelů navržených koncem šedesátých let. V roce 1972 byl představen na autosalonu v Bruselu, kde byl zahraničními médii hodnocen lépe než koncept Aston Martin. Vůz měl objem 1 147 cm, výkon 76,5 kw a dosahoval rychlosti 211 km/h. Karosérie ze sklolaminátu měla šestici výklopných předních světlometů a šestnáct zadních, 6 v horní řadě po třech a deset v dolní po celé šířce vozu. Dveře se vyklápěly nahoru, spolu s čelním sklem a střechou. Motor - řadový čtyřválec ze Škody 110 L Rallye poháněl zadní kola. V Československu byl koncept kritizován pro příliš hranatý vzhled a vzhledem k nastupující normalizaci nebyl uveden do výroby. Výtvarník Theodor Pištěk vůz pro potřeby filmu přelakoval z bílé na černou a upravil světlomety. Přední vyměnil za "zamračená" úzká pevná skla, zadní použil ze Škody 120 (typ 742 M), záď doplnil o velký spoiler. Ferat zastupoval ve filmu také prototyp Škoda 1100GT (ÚVMV 1100 GT). Vývoj sportovního kupé s motorem vzadu a samonosnou laminátovou karoserií probíhal mezi léty 1966-70. Vůz byl představen roku 1970 v Plzni a velký úspěch slavil na ženevském autosalonu 1971. Celkem bylo na podvozkové platformě Škody 100 postaveno 6 kusů, které se dodnes účastní závodů historických vozů. (kenny.h)

Související novinky

Zemřel Jiří Menzel

Zemřel Jiří Menzel

07.09.2020

Ve věku 82 let zemřel v sobotu večer český oscarový režisér Jiří Menzel, informaci v neděli prostřednictvím sociální sítě zveřejnila jeho manželka Olga. Světoznámý tvůrce, jenž se v posledních letech… (více)

Reklama

Reklama