Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Vančura
    ***

    Na české poměry rozhodně ojedinělý filmový počin. A to nejen proto, že Juraj Herz je naším jediným režisérem schopným natočit horor. Když jsem tento film viděl poprvé v dětství, hodně jsem se u něj bál, a kupříkladu scény s Menzelem celým od krve se mi do paměti zaryly natrvalo. Co má však na tomto filmu největší cenu, je unikátní Pištěkův návrh auta Ferat, které se mi nesmírně líbí, a to nejenom proto, že mám strašnou slabost pro auta z 80. let. Už jenom jeho název - FERAT - evokující sloučení značek "Ferrari" a "Fiat", a současně zkrácení "Nosferatu" o počáteční "Nos", považuji za geniální vtípek. A takových je tenhle film plný od začátku do konce. Nesmírně zajímavé je i jakési vizionářství, které jsem v tomto filmu objevil. Jednak se zde (na počátku 80. let!) předjímá současná kritika nadnárodních společností, vědomě produkujících výrobky, které zákazníkům škodí, ale kteří se přesto o tyto produkty doslova perou. (Přitom se dokonce zabrnká i na ekologickou strunu a zmíní se riziko omezených zdrojů fosilních paliv a hledání alternativních pohonných hmot pro automobily, což je opět téma navýsost aktuální). Za druhé je v tomto filmu přítomen prvek, který mi vyrazil dech, a který se o dlouhých 17 let později objevuje až ve filmu Truman Show - jde o jakýsi product placement v reálu, kdy jedna z postav netuší, že je součástí natáčení komerčního pořadu (mám na mysli postavu, kterou hraje Petr Čepek, a která do kamery odříkává naučené reklamní fráze o kvalitách vozu Ferat, v přítomnosti postavy hrané Menzelem, který o tomto natáčení nemá ponětí). Fascinující! Potěší rovněž výborná hudba Petra Hapky, přítomnost řady skvělých herců a vložený filmík se samotným režisérem v roli upíra. Naopak největší slabinou je zde poměrně slabý scénář s logickými dírami ve vývoji děje, částečně zmatený děj a několik vyloženě trapných momentů. Přesto soudím, že je to film stojící i po letech za vidění, byť jako horor bohužel nefunguje. A za úplně nejlepší část celého filmu považuji sekvenci z márnice v úvodu filmu, kde postava patologa pronáší odzbrojující repliky, které si sem dovolím přepsat: "Já jsem pitval mrtvolu inženýr (sic!) Tomášové před několika hodinami. Příčinou smrti bylo proražení prodloužené míchy zubem epistrofeu. Jó, ona totiž příroda nepočítala s motorismem, a tak vybavila naši hlavu mozkem, který je těžší než mícha a má větší setrvačnost, takže při nárazu jaksi mozek letí dopředu, zatímco se páteř brzdí, tím se vlastně dosáhne efektu, kterému ve středověku říkali lámání vazu. To se používalo na zvlášť odporných zločincích. Za minulý týden jsme tu pitvali sedm takových mrtvol, kterým hlava ještě cestovala, když se jejich vůz srazil. Překonáváme středověk v každém směru." To je přece skvostná ukázka černého humoru a kritika zbytečných úmrtí na silnicích současně.(28.4.2012)

  • duklak2
    **

    Je to už velmi dlouho, kdy jsem viděl tento film. Na české poměry odvážné téma. Bohužel nedosahující kvality některých zahraničních snímků. Mám doma DVD a chci si tento "klenot" české tvorby "oživit".(13.8.2011)

  • Chrustyn
    **

    Zajímavý nápad ve špatném pokusu o český horor.(17.9.2011)

  • Brouk
    **

    Auto s pohonem na lidskou krev... Dobrý záměr, šílené zpracování... taky si dobře pamatuji, jak z toho auta dělali skvost tehdejšího designu..... no, nevím nevím(9.12.2004)

  • Webb
    *

    Ten film nedává vůbec žádný smysl, scénář se v mnoha ohledech rozvíjí do slepých uliček a následně ho tvůrci přeskočí do jiných. Motivace, chování postav přímočaře šablonovitě slabomyslné a zpracování filmu působí hodně nezkušeně. Zajímalo by mě na jakého diváka to bylo cílené.(18.8.2014)

  • - Herečka Jana Břežková se kvůli své roli závodnice musela naučit jezdit autem. (BoredSeal)

  • - Preteky aut sú zo závodov Rallye Škoda - Rallye Bohemia '81. (Raccoon.city)

  • - Vůz byl skutečně ojedinělým unikátem, Pištěk navrhl tři různé karosérie, které se během natáčení prohazovaly (lze to poznat například podle různého uchycení zadního spoileru). To vše bylo naroubováno na podvozek soutěžní Škody 130. (Robbi)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace