poster

Znamení Raka

  • anglický

    Sign of the Cancer

Krimi / Drama / Psychologický

Československo, 1966, 87 min

Režie:

Juraj Herz

Předloha:

Hana Bělohradská (kniha)

Scénář:

Juraj Herz

Hrají:

Zora Božinová, Zdeněk Štěpánek, Ilja Prachař, Lubomír Černík, Josef Chvalina, Karla Chadimová, Josef Langmiler, Eva Bezděková, Eduard Kohout, Jan Vlček, Ivo Gübel, Iva Janžurová, Míla Myslíková, Lída Vostrčilová, Alena Kreuzmannová, Věra Vlčková, Libuše Havelková, Věra Tichánková, Pavel Landovský, Václav Lohniský, Stanislav Zindulka, Zuzana Kočová, František Peterka, Václav Halama, Vladimír Hlavatý, Ema Skálová, Zuzana Dubská, Helena Růžičková, Eva Šedivcová, Růžena Vlčková, Richard Lederer, Jindřich Blažíček, Blanka Beránková, Marta Kosinová, Marie Nedvědová, Marta Tvrzová, Marie Vacková, Blažena Vernerová, Zdeněk Grygárek, Karel Hovorka st., Karel Hruška, Zdeněk Mošnička, Rudolf Veselý, Oldřich Lepšík, Eliška Konopisková, Daniela Koutná, Jaromíra Krásná, Jindra Marešová, Miloš Choutka, Petr Křiváček, Jan Řeřicha, Eva Dubovská, Václav Kácovský, Dmitrij Turčaninov, Rudolf Žofka, Míla Svoboda, Jana Šircová, Vladimír Tvrz, Václav Vodák, Jan Diviš, Saša Grossová, Luďa Marešová, Miroslav Nýdl, Radomír Hubáček, Jiří Pleskot, Jiří Sovák, Eva Klepáčová, Ota Motyčka, Milena Dvorská
(další profese)
  • D.Moore
    ****

    Poctivé kriminální drama, v němž Juraj Herz vykresluje nemocniční prostředí takovým způsobem, že by se tam nechtělo strávit jedinou noc ani chronickému simulantovi. Řada opravdu působivých scén a hereckých výkonů, z nichž vyčnívají Lubomír Černík dabovaný Jiřím Sovákem, na smrt nemocná Iva Janžurová a také Zora Božinová.(4.11.2015)

  • Karlos80
    **

    Plno známých herců ale celkově mdlé, utahané a trochu i exmerimentální...Jistě, šlo tepre o Herzovu prvotinu, tak se možná nelze divit, hledal teprve ten svůj správný styl..Pokus o narušení jisté konvence, tedy spojením méně nebo více známé tváře s méně nebo více známým hlasem se mi zdál jako nepříliš dobrý nápad, chvílemi jsem si myslel že tam skutečně hrál třeba Jiří Sovák (ač to byl Lubomír Černík) apod..Nevím jestli tento experiment byl jeho vlastní nápad a nebo jestli s tím už u nás někdo, někdy přišel...Jednu z posledních svých rolí tu vytvořil i Zdeněk Štěpánek, který jako starý profesor byl výborný.(3.7.2009)

  • darkrobyk
    ****

    Kupodivu vcelku dobrý film, kterému pomáhá výrazná kamera (tu měl Herz vždy zajímavou, experimentální a neobvyklou), velmi dobrá hudba a řada hereckých výkonů, jaké dnešní herci předvést nedokáží. Stačí vzpomenout jen drobné role smrtelně nemocné I.Janžurové - doslova herecký koncert! Koncentrace vynikajících herců je obrovská, proč jsou někteří předabováni, bylo již vysvětleno. Nemocniční vztahy nejsou přívětivé, doktoři chlastají a hulí, páří se s pacientkami, pacienti doktorům nevěří a pomlouvají je, stejně je tomu i naopak, a do toho ještě vraždy! Není divu, že tenhle film skončil v trezoru - dobrá reklama pro socialistické zdravotnictví to rozhodně nebyla... Vedle hezkých žen jsou jedním z bonusů i obří prsy M.Myslíkové. Svůj první opravdu velký film natočí Herz o dva roky později...(1.2.2013)

  • Rudovous
    ****

    Zajimava, svym zpusobem netypicka detektivka. Ano stranou deje se najdou vytky, ale herecke vykony a svebytne ztvarneni bizarniho prostredi urcite stoji vice nez za pozornost.(30.10.2009)

  • Oskar
    ****

    Vidím, že jsem v menšině, ale podle mě je to zdařilý film. Jeho hlavní problém je divákovo očekávání detektivky. Vyšetřování vraždy na lékařské klinice je především impulsem k nedobrovolnému odhalování vzájemných vztahů zdejšího personálu a pacientů, a té zákulisní stránky nemocničního dění, o které by pacient podle zaběhlých zvyklostí neměl vědět. Lékaři a sestry podléhají vzájemné nevraživosti, žárlivosti, neřestem všeho druhu nebo paranoie z domnělého politického vlivu svých konkurentů a film je neukazuje "tolerovatelnou", zromantizovanou optikou jako Nemocnice na kraji města, ale se suchou věcností, která je až nepříjemná. Záměrně nepříjemná. Kamera neucukne ani v momentech, před nimiž byste jako reální svědkové situace odvraceli zrak, buď z rozpaků nebo z ohledu na ostatní přítomné; některé z těchto scén jsou ještě formálně doladěny nasnímáním v hmatatelně blízkých záběrech (třeba při scéně, kde Zora Božinová trpělivě čeká, až starý pacient podlehne narkóze a v polospánku jí říká jakési oplzlosti, jsem měl až horrorově úzkostný pocit). Juraj Herz sice na tento přechodně zakázaný film nevzpomíná zcela v dobrém, protože nejdráždivější scény z něj prý byly vystřiženy, ale nezdá se mi, že by v příběhu něco zásadního chybělo. Nakonec je paradoxně opravdu nejproblematičtější ten detektivní rámec s rutinními scénami výslechů a podobných momentů, které k němu patří, ale místy nudí. Matoucí fakt, že polovinu obsazení předabovali jiní herci, lze přičítat dlouhé čekací době mezi natočením filmu a jeho konečným sestřihem. Například Lubomír Černík postsynchrony namluvit nemohl, protože byl tou dobou v alkoholické léčebně (proto ho předaboval Jiří Sovák), další herci měli v době odkládaných dokončovacích prací nasmlouvaná jiná natáčení. 70%(7.1.2011)

  • - Na začiatku ôsmej minúty pozerá doktor Karel Petera (Ľubomír Černík) na vizite na röntgenový snímok hrudníka, pričom ho drží hore nohami. (dyfur)

  • - Strihové zmeny a znovu natočenie niektorých scén došlo až po zakúpení filmu do talianskej distribúcie Carlom Pontim. (Raccoon.city)

  • - Scénář k filmovému zpracování dostal Zbyněk Brynych. Ten ovšem přenechal úlohu režiséra na Juraji Herzovi, který u něj dříve působil jako pomocná režie u filmů Každá koruna dobrá (1961), či Transport z ráje (1962). Herz jako první změnil název filmu, který před tím byl Poslední večeře. (mchnk)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace