Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rozprávka, vychádzajúca z motívov ruských bylín  rozpráva o bohatierovi Sadkovi, ktorý sa vydáva do cudzích zemí hľadať šťastie. Po dobrodružných príhodách sa mu podarí získať Fénixa, vtáka Šťastia, ale spozná, že to nie je šťastie, ktoré sľúbil priniesť svojmu ľudu. Na spiatočnej ceste prekvapí jeho výpravu morská búrka a Sadko musí zostúpiť do morskej ríše. Odtiaľ sa mu ale podarí ujsť s pomocou dcéry morského cára. Keď ľud oslavuje jeho návrat, Sadko prizná, že šťastie je potrebné hľadať v rodnej zemi. (STV)

(více)

Recenze (32)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Vizuálne úchvatná (na svoju dobu, ale kúzlo má aj dnes) rozprávka. Len škoda, že je to taká blbosť. Budovateľského ducha cítiť riadne, berie sa bohatým a rozdáva chudobe, ale myslím si, že prvoradým cieľom bolo pobaviť publikum. A to sa celkom darí, okrem výpravy potešia absurdno-surrealistické prvky, ako nesenie koňa na chrbte, jazda na morskom koníku a chobotnica. Pripomenie to vydarenejšieho a ideológiou nezaťaženého Zlodeja z Bagdadu z čias dávno "predsadkovských". ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Pôsobivá obrazová stránka, ako z najlepších sovietskych čias. Výprava, posolstvá a rozprávkovosť ako šitá na mieru straníckym poučkám o abstraktnom zážitkovom rozvrhu a podrývaním inteligencie. Ale Sadko je súdržný, poučný, naivný a neprechádza naratívnymi trápnosťami, ako trebárs Kráľovstvo krivých zrkadiel (1963) a pamätníkov dozaista pohladí po duši. Dnes takýto témat nahradí uletená digitalizácia a trápne dialógové a konzumné trendy. Dáke to kúzlo o dosiahnutí šťastia teda spĺňa, ale až moc sa v konečnom dôsledku vzďaľuje realite. ()

Reklama

majo25 

všechny recenze uživatele

Farebná sovietska rozprávka je zaujímavá po vizuálnej stránke, nie však po ostatných stránkach, s ktorými som mal problémy. Pekné exteriérové scény, pôsobivé hradisko mesta Novgorod a pekné exotické lokácie - farba tomu iba pomáha. Čo však z toho, keď hlavná postava je nadutý a do všetkého sa hrnúci magor a chválenkár. Zvonmi budí celé mesto, aby sa chvastal, že niečo dokáže, na cudzej oslave uráža miestnych a kritizuje. Lebo vo svete na nič iné nečakajú, len na akúsi soboliu kožušinu a obyčajnú ruskú medovinu. Všetko chce riešiť okamžite, bez rozmyslu, ako keby bedač a problémy nikdy dosiaľ nevidel. Áno, chudobný plebs (bežný ľud) treba nakŕmiť, ošatiť a obšťastniť - a to všetko na úkor bohatých a nadutých kupcov (buržoázia). Do všetkého tí Sovieti pchali svoju odpornú ideológiu. Do toho všetkého neustále spevácke vložky, ktoré ma iritovali. Prvá polovica filmu je naviac nudná, stojí na jednom mieste. Našťastie, zachraňuje ju výprávná druhá polovica, kde už hrdinovia zažívajú aj nejaké dobrodružstvá. Po 3 zastávkach však už smútia za domovom, však kde inde je lepšie na svete, než v rodnom Novgorode. Vizuálne pekné, ale inak sklamanie. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Komentář k Sadkovi je nejlépe začít srovnáním s filmem, který v tomtéž roce vznikl u nás a pohybuje se ve stejném žánru. Pyšná princezna Bořivoje Zemana je stejně jako Sadko zřetelně poznamenaná státní ideologií (film konec konců vznikl pod patronací ministerstva propagandy), tím ale veškerá podobnost končí. Česká pohádka baví i po 70 letech, spolehlivě vyvolává úsměv na správných místech a její sledování z vás přitom komunistu neudělá. Skvělé, typově přesné obsazení musí ocenit i dnešní filmoví fanoušci. Sadko je naproti tomu těžkopádný a naivní až běda, a pokud už rozesměje, pak kouzlem nechtěného. Jediné, co je možné hodnotit pozitivně, je výprava, na které režim opravdu nešetřil. Celkový dojem: 25 %. ()

ripo 

všechny recenze uživatele

Film „Sadko" režiséra Alexandra Ptuška, známého autora loutkového filmu „Nový Gulliver" i barevné pohádky „Kamenný kvítek", je zajímavým pokusem o filmový přepis národní pohádky-byliny. Zajímavý v tom, že používá pouze základních motivů předlohy a rozvinutím všech možností moderní barevné techniky a nenásilné tendence dává pohádce bohatý filmový spád, zachovávaje přitom její národní charakter. Autoři filmu se však dali zlákat právě těmito filmovými možnostmi k tomu, že věnovali málo pozornosti překreslení především hlavního hrdiny filmu a jednotlivých postav a věnovali se spíše barvitému vylíčení prostředí. Tento nedostatek však vyplývá již z předlohy samé, neboť v pohádkách jsou vždy hrdinové poněkud schematisování. Přesto si však film právě pro dobrodružnost příběhů a barvitost prostředí získá úspěch u našich diváků. Filmový přehled 34/1953 ()

Galerie (46)

Reklama

Reklama