poster

Aguirre, hněv Boží

  • Západní Německo

    Aguirre, der Zorn Gottes

  • Peru

    Aguirre, la ira de Dios

  • anglický

    Aguirre, the Wrath of God

Dobrodružný / Drama / Životopisný / Historický

Západní Německo / Peru, 1972, 93 min

Režie:

Werner Herzog

Scénář:

Werner Herzog

Kamera:

Thomas Mauch

Hudba:

Popol Vuh
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • tron
    ****

    „Ten človek je odo mňa hlavu vyšší. To sa môže čoskoro zmeniť.“ Na tento film som sa dlhé roky tešil, lebo ma fascinuje „dobývanie Ameriky“, čo pravdepodobne naozaj bola len smršť „civilizovaného“ barbarstva, úbohosti, krvavého „šírenia viery“, znásilňovania, plienenia, lačnosti, ľahostajnosti, posadnutosti, fanatizmu, hlúposti, drzosti, mučenia, smradu a vyvražďovania. Výsledok nesklamal. Režisér Herzog má povesť šialeného tvorcu (počas jedného rozhovoru ho postrelili, ale interview dokončil). Ani AGUIRRE, HNEV BOŽÍ (ktorým sa neskôr inšpirovali bomby KANIBALI, APOKALYPSA či MISIA) nie je výnimkou: štáb nakrúcal v neuveriteľných podmienkach nepriepustnej divočiny Peru a zúfalá bezmocnosť krehkého človeka voči monštruóznej divokej prírode, nad ktorou NEMÁTE šancu vyhrať, je cítiť z každej minúty. NECHCEM si to odporné nakrúcanie radšej ani predstaviť. Počas pozerania som si prial, aby to čím skôr skončilo a konečne som z tej hnusnej džungle vypadol. Nakrúcanie sa skutočne premenilo na peklo, ktorého vrcholom bol osobný súboj medzi režisérom a jeho dvorným hercom Klausom Kinskim (v Peru sa odohrala ich prvá spolupráca, nasledovali napr. UPÍR NOSFERATU či FITZCARRALDO): nakrúcania mal Kinski v určitej chvíli po krk a rozhodol sa vrátiť domov, Herzog sa mu ale údajne vyhrážal zastrelením pištoľou, ktorú mal vraj v legálnej držbe priamo počas nakrúcania - a tak zostal.(20.4.2011)

  • Djkoma
    ****

    Podmaňující účinek filmu je neuvěřitelný, ač nechápu proč ho nedokážu dostat z hlavy. Úvodní scéna je výjimečná, zvláštní, dokumentární a realistická a následná výprava za Eldoradem, Městem ze zlata, je ukázkou kouzelně ďábelského herectví Klause Kinskiho. On je Aguirre, hněv boží, který může způsobit, že ptáci ze stromu budou padat mrtví, když on bude chtít. Závěr, v kterém je kamera fantastickou součástí prostředí a postav a dokonale dotváří atmosféru filmu, která se nedá jen tak popsat slovy, ale musí se zkusit, protože někoho nechá chladným od první minuty do konce a někdo bude jen tupě zírat stejně jako já. Werner Herzog spojil těžké natáčení s naturalistickým pojetím a s hudbou dodal filmu opravdu silné zbraně jak zaujmout... Musím se podívat znovu, protože nevěřím, že ten snímek je natolik jiný (viděl jsem ho ve 2 hodiny ráno a nedokázal zavřít ani na sekundu oči...) a na kolik je podobný Apokalypse, kterou mi tolik připomíná. Neznám zajímavější film o hledání a snaze naplnit svou touhu jako je tento.(26.7.2008)

  • Yardak
    *****

    Příběh z 16. století názorně ukazuje, že za úspěšnými dobyvatelskými výpravami v Americe, typu Hernán Cortés v Mexiku, stálo mnoho neúspěšných a hlavně zapomenutých výprav. Snímek se zaměřuje na hledání bájného zlatého města El Dorada v Jižní Americe. Film táhne skvělý Klaus Kinski, zajímavá hudba, historický příběh a netradiční meditativní pojetí o šílenosti člověka.(5.2.2011)

  • kinej
    *****

    Hněv boží je jeden z těch pozapomenutých klenotů, na které většinu lidí nikdy ani nenapadne natrefit a je to škoda. Herzog je jedním z nejzajímavějších evropských režisérů. Tento film je skvělým důkazem toho, jak relativní je slovo barbar, které tenkrát užívaly evropské země ve středověku pro označení indiánů. To španělští kolonizátoři se chovali neomaleně, povýšeně, barbarsky… jako prasata. Snažíce se přenést pokrytecké křesťanské evropské hodnoty do jihoamerické džungle, působí male, směšně a hloupě. Film je natočen na motivy skutečně zdokumentované cesty. Působí silně autenticky, ani bych se nedivil, kdyby jeho natočení v džungli provázeli silné potíže. Film je poskládán z až hypnotických dlouhých záběrů a je doprovázen úžasnou minimalistickou hudbou. Autentičnosti napomáhají i herecké výkony, jakoby neherců. Samozřejmě, že filmu dominuje postava Klause Kinskeho. Ani moc nemusí hrát, stačí že se pohybuje před kamerou a jeho charisma je dost drtivé na to aby diváka připoutalo. Taková Apokalypse Now ve středověku.(5.6.2007)

  • FrodoF
    *****

    Přirovnání ke Coppolově Apokalypse je opravdu na místě. Herzog vyniká v pseudodokumentárním stylu a jeho práce s herci a vůbec casting je dokonalý. Chvílemi je to opravdu dechberoucí atmosférický zážitek. O příběh tu nejde vůbec.(7.10.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace