poster

Co se nenosí (festivalový název)

  • Estonsko

    Moest Väljas

  • anglický

    Out of Fashion

    (festivalový název)

Dokumentární

Estonsko, 2015, 59 min

Režie:

Jaak Kilmi

Producenti:

Jaak Kilmi
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (4)

  • JitkaCardova
    **

    Největší potíž je v Retině licoměrnosti. Je moderní být eko, a když to může být i zábavné a člověk je jednou módní návrhář, proč to nespojit a nepokusit se uspět u velkých korporací alternativně? Takhle by se Retiny pokusy daly popsat přiléhavěji, už to ale nebude tak dobře vypadat. *** Vedle jejího nákladného pokusu proniknout letecky ke kořenům výroby džín i ona sama žije nákladně a neekologicky, jak se ke konci dokumentu ukáže: v moderním a "cool" bydlení, s elektrickými zubními kartáčky, drahými obklady, ikea-style doplňky v domácnosti, všechno se leskne novotou, neopotřebované, rozhodně ne up-cyklované. *** Celý dokument prozrazuje na návrhářku nedůslednost a polovičatost a ve skutečnosti lhostejnost vůči skutečným problémům, které jí nestojí za to domýšlet. Radši dělá, co ji baví, a důsledky odfiltrovává. Z původní cesty sešla hned, místo natáčení a šíření informací o tom, co se děje, když v třetím světě vyrábějí naše západní oblečky, začala spolupracovat s vedeními tamních firem a nechala se zlákat vnitřně rozporným nápadem, že bude "upcyklovat" pro masovou produkci. Co tím přesně chce zlepšit, když nadprodukci jen podpoří zužitkováním přebytků a posílí ji o další produkt, požehná jí tím a pomůže ji udržet? Podmínky dělníků, kteří to s dalším stejným byznysem jen víc odnesou? A po tomhle prvním kroku se už v dalších jen ztrácí a sebeomlouvá dál. *** Ani její velkorysé počty o tom, kolik čeho zachránili, nesedí. Záměrně například vůbec nepočítá velikášské náklady na tyhle tzv. "záchrany", a nejen to. Jak přesně že to například zachránili 82 milionů litrů vody tím, že za trojnásobně ukrutného trápení stovek šiček v Bangladéši komplikovaně přestříhali a přešili 70.000 už chemicky obarvených (čili ta hrůza vody a chemie byla dávno spotřebována) nadbytečných triček do poměrně děsivých "modelů" z nouze a prodali je belgickému festivalu, kam je museli expresně mezikontinentálně letecky dopravovat? (Do ceny letecké přepravy se ničení planety také nepočítá.) Pokud na tom něco vůbec vydělali, tak šlo o zachráněný zisk do kapes majitelů, a ne o redukci nákladů a šetrnost vůči prostředí a dělníkům! Naopak, ještě na úkor šiček, které prostě dostaly neuvěřitelný nápor práce navíc, aniž by to mohly odmítnout. Že jim vlastně jen enormně ztížila existenci a už tak nesnesitelné pracovní podmínky, si nepřipouští. Dělníky, jejichž mizerná mzda a vykořisťování především můžou za ta kvanta levných kolekcí, které se pak prodávají na Západě, Reta velkoryse přehlíží jako vzduch a domlouvá se snaživě právě s těmi, kteří tenhle systém využívají - s řediteli textilek, kteří si rádi nechají ukázat, jak ještě mohou zaměstnance potrápit, budou-li z toho mít zisk, a s manažery obchodních módních řetězců, jimž se takhle vpodstatě jenom snaží prodat další sexy produkt, tzv. eko, kterým by mohli získat nové zákazníky a celý ten cirkus jen ještě podpořit. Protože ne, nebyli jsme svědky toho, že by ředitelé textilek Retu objímali proto, že jim otevřela oči, ale proto, že se jim vyplatí - na Západě by to možné nebylo, tam by se musely stavět nové výrobní linky, ale tady v Indii prostě jenom přinutí ty nešťastné ženské, aby se věnovaly navíc i těm haldám vyházených zmetků a neprodaných zásob a složitě z existenční nutnosti ručně přestříhávaly a přešívaly, co si ona za drahou výplatu usmyslí. Bylo by to k smíchu, kdyby to nebylo k pláči, jak říká moje maminka. *** A PS: jestli ten stejně levně střižený prvoplánově upcyklovaný hudební doprovod k filmu bude někdo chtít chápat jako interesantní a cool, pak najel na správnou optiku, aby si mohl tímhle filmem nechat vyprávět pohádku o užitečné práci pro zachraňování planety. *~~(8.3.2016)

  • drea
    ***

    S hodnocením tohoto mám problém. Tu ukrutně pozérskou Blaženu, co je obsahem, chci hodit do odpadu, na druhou stranu mám pocit, že Kilmi jen zapnul kameru a nechal na divácích, ať se rozhodnou, jestli je to obdivováníhodná postava, nebo husa falešná a tak by měl asi dostat 5 hvězd. Chtělo téma větší konfrontaci, než jen záběry na jablečný produkty a vystajlovanou koupelnu? Možná ani ne.(24.7.2016)

  • julyberda
    **

    Uznávám, že ta paní Reta přišla se skvělou myšlenkou a pomohla planetě. To ano. Jenže způsob, jak o ní ten film vypráví, je hrozný. Začala bych tím, že kamera se ustavičně třepe a z hudby (drsné severské) mně akorát bolela hlava. To je po stránce technické. Po stránce obsahové to bylo ještě otřesnější. Film mluvil o třech tématech: plýtvání látkou, jedech v oblečení a tvrdé pracovní podmínky v zemích třetího světa. Pouze první z nich však dostatečně rozvinul. Co se týkalo těch jedů, několikrák zoopakovali větu "je to škodlivé", aniž by se namáhali říct, jaké konkrátní chemikálie v látkách našli, co způsobují a proč se do oblečení přidávají. Téma pracovních podmínek pro jistotu, aby se nikdo neurazil, shrunuli do mikromonologu jedné dělnice, která si postěžovala na své problémy s nájmem. Posledním hřebíkem do rakve byly scény s dětmi, které tančí v Rétiných oblečcích a radují se. Nevím za jakým účelem to bylo do filmu přidáno, ale z hlediska informačního to nemá prachžádnou cenu a jako samoúčelná propaganda to také nefunguje. Jinak dodávám: SKEPSI A ZDRAVÝ ROZUM, MÍ MILÍ NAVŠTĚVNÍCI FESTIVALU JEDEN SVĚT!!! ZE ZKUŠENOSTI VÍM, ŽE CELÁ TA JEJICH NÁLEPKA LIDSKOSTI JE PŘEDEVŠÍM SKVĚLÝ ZPŮSOB, JAK SI ZAŘÍDIT, ABY SE NA JEJICH FILMY DÍVALI LIDÉ BEZ ŠPETKY KRITIČNOSTI. TAK AŤ NEDOPADNETE JAKO JÁ LONI S SUGARBLUESEM.(22.3.2016)

  • TheReflektor
    **

    V podstatě inteligentní a důležitý film, který se ale topí ve své odporné sobeckosti a neohleduplnosti. Absolutně ignoruje okolí základní dějové linie, což se dá považovat za velice necitlivé, vzhledem k prostředí, ve kterém se notná část snímku odehrává (bangladéšské továrny).(26.3.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace