Reklama

Reklama

Teroristé hákového kříže: Pachatelé - Ještě není všem dnům konec

(TV film)
  • Německo Die Täter - Heute ist nicht alle Tage (více)

Obsahy(1)

Kde se rodí nenávist a vůle k radikálnímu násilí? První část německé dramatické trilogie podle reálných událostí ukazuje kořeny nacionalistického extremismu. Unikátní televizní projekt vychází z reálných událostí vážících se k pravicově teroristickému uskupení Nationalsozialistischer Untergrund (NSU; Nacionálně-socialistické podzemí), které se klenou přes celou moderní historii Německa od konce rozdělení země na východ a západ, přičemž dodnes nejsou jednoznačně objasněny. NSU svou existenci vyjevilo v roce 2011. Po neúspěšném útěku z bankovní loupeže dva z jeho domnělých tří členů, Uwe Mundlos a Uwe Böhnhardt, obrátili zbraně proti sobě a následně po zničení řady materiálů se na policii sama přihlásila Beate Zschäpeová. Tou dobou již řada organizací obdržela prohlášení, kde se NSU hlásí k sérii rasově motivovaných vražd spáchaných v přechozích jedenácti letech. Ještě nyní, v roce 2017, probíhá soudní přelíčení s Zschäpeovou, přičemž průběžně v důsledku vyšetřování, ale i náhodných výpovědí se na světlo dostávají nové skutečnosti, které podzemní činnost NSU rozšiřují na bombové útoky, žhářství, vraždu policistky a loupežná přepadení. Zschäpeová nicméně odmítá svou spoluúčast na těchto aktivitách... Případ NSU je pozoruhodný a mrazivý mimo jiné tím, že trojice odešla do podzemí na sklonku devadesátých let a po třináct let nejen, že unikala spravedlnost, ale navíc bezpečnostní složky fatálně tápaly a dopustily se řady blamujících přehmatů během vyšetřování vražd spáchaných NSU. Někteří komentátoři a zainteresované osoby se dokonce uchylují ke spekulacím o konspiraci a maření vyšetřování ze strany vyšších úřadů. Nemluvě o tom, že zůstává nevyjasněné, jak moc byla trojice podezřelých osamocenou skupinou či naopak jaké udržovala kontakty k pravicově radikální scéně, a jak tedy široký byl okruh jejích napomahačů či spolupracovníků.
Třídílná televizní dramatizace z produkce Gabriely Sperlové již ve svém základním konceptu reflektuje fakt, že celý případ a všechny okolnosti kolem něj nejsou dodnes objasněné. Každý díl pojímá téma z jiného pohledu a pokrývá jiné období minulosti. První část se věnuje přímo triu Mundlos, Böhnhardt a Zschäpeová, přičemž je sleduje v průběhu devadesátých let, než se uchýlili do podzemí. Současně také pojednává o nacistické scéně bývalého východního Německa a poukazuje na provázanost radikalizování společnosti s dobovým sociálním a ekonomickým klimatem. Druhá část skrze úděl pozůstalých první oběti NSU vykresluje jedenáct let falešných nařčení ze strany policie, nejistoty, bezmoci a osobních tragédií. Současně již sem z části proniká linie vyšetřování, které je věnován třetí díl. Jeho vyprávění jednak ukazuje počátky systematické práce kriminalistů po smrti Mundlose a Böhnhardta a v retrospektivách také připomíná některé přehmaty, byrokratické překážky i rasisticky motivované chybné předpoklady, které bránily šanci odhalit NSU již dříve. Každý díl vznikal samostatně s jiným štábem včetně režisérů a scenáristů, díky čemuž také všechny mají vedle vlastního úhlu pohledu také osobitý styl. Trilogie si neklade za cíl být vyčerpávajícím pojednáním o NSU, naopak přiznává faktické mezery vyprávění. Klíčové pro tvůrce byly obecnější motivy, a tak televizní projekt v reakci na novou vlnu extremistických nálad ve společnosti přináší provokativní portrét hněvu, frustrace, bezmoci, bezpráví a především xenofobie i rasismu z úhlu agresorů, obětí i „obyčejných" lidí. (Česká televize)

(více)

Recenze (21)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Hodnotím celou třídílnou minisérii jako mimořádně vydařenou. Tři díly pojednávají odlišné aktéry zločinů a jejich odlišné reakce na nastalou situaci. V prvním díle o pachatelích pozvolna roste zlo ve zprvu se sympaticky jevících klucích a holkách z jednoho východního sídliště. Frustrace z chudoby a nezájmu, nějaký ten menší přestupek, vše se zvolna stupňuje do hrozné a ničím neomluvitelné akce. Zapojení do naci scény působí jako samozřejmé vklouznutí do komunity, která dá člověku pocit sounáležitosti a podpory. Možná by se někteří z těch holých lebek stejně snadno přidali ke skautu nebo k modelářům, kdyby byly tyhle kroužky na sídlišti stejně aktivní jako mladí náckové – kdo ví. Možná, kdyby se ta holka zamilovala do někoho jiného…. Jenomže stalo se. Až ve druhém díle vidíme následky a průběh zločinů. A je to hrozná podívaná, protože vraždy neskončily výstřelem a ani soudem, stále trvají, pozůstalí si už navždy ponesou otřes, který je ovlivňuje. Oběti nejsou jen mrtví, ale i přeživší. A frustrace, nedůvěra a pocit méněcennosti roste – tentokrát v turecké komunitě, které většinová společnost vůbec nenaslouchá. Způsob, jakým kriminalista manipuluje a lže rodině první oběti, by měl být trestně postižitelný. Třetí díl – dlouho marný boj a mravenčí práce několika detektivů proti molochu veřejné správy, i kriminálních a dalších složek, kteří dlouho nechtějí připustit, že by se něco takového mohlo v dnešním Německu vůbec stát a raději se zuby nehty drží pohodlné lži, která je ale stále očividnější. ____ Je to drsný seriál, ukazuje zlo jako něco samozřejmého, vyplývajícího z podstaty společnosti – pokud se člověk narodí a žije v určitých podmínkách. Ukazuje, jak je mnohdy marné věřit státním autoritám, protože i ty jsou náchylné ke stereotypnímu vidění a řeší spíš vlastní existenci a boj o pozice než nějakou službu a pomoc veřejnosti. Merkelové autentický projev po odhalení zločinů pak působí spíše ironicky než usmiřujícím dojmem. ()

markotter 

všechny recenze uživatele

Hodnotím celou sérii jako celek. Rozhodně zajímavý námět a také zajímavé zpracování, kdy se každá část věnuje pouze jedné skupině. Mně by ale asi víc vyhovoval klasický film s postupným vývojem všech postav lineárně - takhle byla 1. část nadprůměrná, 2. část slabší a 3. ještě o trochu, takže celkové vyznění celého projektu bylo pro mně spíš průměrné. Ale to, jak německy "dokonalá" státní mašinerie nebyla schopna 13 let dopadnout 3 pachatele, postavilo naší policii rozhodně do lepšího světla :-) ()

Reklama

brasek 

všechny recenze uživatele

Po úvodnej nude kedy sa dejom posúvame skákaním od mesiaca k mesiacu sa dopracujeme k nejakému príbehu, ktorý začína dávať zmysel. Na druhú stranu príbeh nie je nejako silne pútavý a okrem možnej historickej výpovede prakticky nemá veľkú hodnotu. Hereckí protagonisti sú mne osobne strašne nesympatickí a to doslova všetci. Provokatívny portrét hnevu, frustrácie.... si rozhodne predstavujem inak. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Občas mi vadila ta lacinost náhledu na rozeřvané a ožralé nácky. Netvrdím, že tací mezi nimi nebyli, ale mě pak dělalo docela problém uvěřit, že takoví lidé dají dohromady organizovanou skupinu. Na druhou stranu je fakt, že když se do toho ústřední trojice opře, tak z nich má člověk nepříjemný pocit a budí spolehlivě nenávist. V tomto ohledu vede Anna Maria Mühe, které Bůh nadělil talent jak po mámě, tak po tátovi a nacistickou sociopatku vystřihla naprosto skvěle. Celkový dojem trochu kazí český dabing, takže jestli máte možnosti či schopnosti, zkuste to bez něj. 70% ()

kaposlav 

všechny recenze uživatele

Pozeral som to neplánovane a nečakane v TV a to filmy v TV takmer vôbec nesledujem. Nevidel som to od začiatku, ale téma ma zaujala. Neviem či sa mi podarí vzhliadnuť aj ostatné dva diely. Niekto v komentári spomínal zlý výber hercov. Jedine čo mi bilo do očí, že Rumunku hrala žena s typickou škaredou germánskou držkou, proste Nemka ako vyšitá. ()

Galerie (29)

Zajímavosti (1)

  • V čase 1:14, když Beate (Anna Maria Mühe) domlouvá pronájem garáže, je jasně vidět, jak má policista obráceně nasazené nárameníky na uniformě. (Pimburger)

Reklama

Reklama