poster

F jako falzifikát

  • Francie

    Vérités et mensonges

  • Západní Německo

    F wie Fälschung

  • anglický

    About Fakes

  • anglický

    F for Fake

  • anglický

    Truths and Lies

  • Slovensko

    F ako falzifikát

    (festivalový název)

Dokumentární

Francie / Írán / Západní Německo, 1974, 85 min

Režie:

Orson Welles

Scénář:

Orson Welles, Oja Kodar

Kamera:

Gary Graver
(další profese)
  • Matty
    ****

    „This is a promise. For the next hour, everything you hear from us is really true and based on solid fact.“ Neskutečně hutný a na pozornost náročný esej o švindlech a švindlířích, který je stejně jako Občan Kane hlavně (nerozluštitelnou?) hádankou pro (ne)důvěřivé diváky (a mile zákeřnou hrou pro tvůrce). Nikoliv hraná či dokumentární forma, z nichž obě jsou stejně manipulovatelné, ale Wellesovo ego F for Fake sjednocuje. U auto-referencí a obsazení Ojy Kodar, tehdejší Wellesovy mimofilmové múzy, překračování hranice mezi realitou a fikcí nekončí. Dokonce se objevily spekulace, že jde o režisérovu reakci na článek Pauline Kael, přisuzující většinu scénáristické práce na Kaneovi Hemanu J. Mankiewiczovi. Cokoli se za písmenem F skutečně skrývá, o jakkoli velký „hoax“ jde, Wellesův poslední dokončený projekt předpokládá aktivní spoluúčast. Nenechte se ošálit lacino. 80%(12.4.2011)

  • xxmartinxx
    *****

    Wellesova filmová esej o pravdě, lži a o tom, jak jich využívá umění. Orson je tu charismatický, vtipný, sebestředný a jeho komentář zcela pohlcující. Není to nějaká intelektuální sprcha, jak jsem se obával, je to prostě příjemný pravdu hledající mystifikační počin. Navíc i vizuálně vypadá úžasně.(2.7.2012)

  • Javert
    *****

    Simply mind-blowing.(8.7.2012)

  • EdaS
    *****

    No kdyby nic jiného, Wellesův podmanivý hlas se neoposlouchá. Ale vážně - jeho filmová esej je předchůdcem současných subjektivních, sebestředných a pravdu nehledajících dokumentů.(25.4.2010)

  • anais
    ***

    Jedná se o jakýsi dokument, Wellesovo zamyšlení na téma lži. Sám autor se záměrně dopouští různých lží, optických klamů. Jako by se tedy opět dotýkal svého oblíbeného tématu manipulace s lidmi, s diváky. Orson pořád přeskakuje z tématu na téma, až chaoticky. Jako by se pokoušel vyvolat v divákovy zmatek, odvádět jeho pozornost od svých vlastních, filmových triků.(25.11.2005)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace