Reklama

Reklama

Vražda!

Mladá herečka Diana Baringová je obviněna z vraždy, čemuž ale nehodlá uvěřit jeden z porotců a rozhodne se její nevinu dokázat prostřednictvím vlastního vyšetřování, které nakonec vede k překvapivému rozuzlení. Vražda! je adaptací divadelní hry Clemence Daneové a Heleny Simpsonové, již si Hitchcock podle svých slov vybral především pro nabízející se možnosti využití zvukové technologie. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (21)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Hitch byl na začátku roku 1930 zocelený v práci s krimi (po filmech The Logder a Blackmail) a také už byl vyrovnaný se zvukovým filmem. Murder je přepisem krimi románu Enter Sir John (1928, česky nevyšel) dvojice autorek Helen Simpson a Clemence Dane. S Helen Simpson Hitch spolupracoval opakovaně, nejprve na dialozích Sabotage a znovu si ji vybral jako autorku předlohy pro film Under Capricorn. Clemence Dane měla poněkud odlišnou kariéru, ale spolu s Helen napsaly ještě jednu krimi s amatérským vyšetřovatelem - Re-enter Sir John (1932, ale ani ta česky nevyšla). Murder je dobrý film, filmový historici milují scénu s vnitřním monologem, ostatní mohou s klidem sledovat jednotlivé stopy k odhalení pachatele, kterého tentokrát divák nezná od samotného začátku. Herecky kraluje Herbert Marshall, který už byl jednou nohou v Hollywoodu, roztomilá Norah Baring a samozřejmě Una O'Connor. Téma potlačené homo(trans)sexuality by bylo na samostatnou debatu, každopádně i toto bývá součástí analýzy minimálně od 60. letech. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v červenci 2018. Film Vražda! je žánrová detektivní zábava, rozehraná se staromilskou pečlivostí anglické tradice. Kultivovaný důvtip si všímá drobností, kavalírská šlechetnost přidává potřebný noblesní šarm pro zaujetí a skládání kousků mozaiky je voňavou esencí zvídavého ducha. Zdvořilost anglické detektivky doplnil Hitchcock o vlastní filmové hrátky se zvukem a jeho synchronizací, drobnohrou se stínem i symbolikou. Vražda! je hledáním pravdy navzdory osudu a princip matrjošky rozvíjí hru ve hře. Hlavní postavou elegantní detektivky je Sir John Menier (velmi zajímavý Herbert Marshall), uctívaná autorita divadelního světa a národní celebrita. Umělecká intuice se zde stává nástrojem, nejvnitřnější pocit vlastní zodpovědnosti zase hnacím motorem. Jeho předností je smysl pro detail, dopředu promyšlené tahy a neuvadající vytrvalost. Souzenou postavou je Diana Baring (příjemná Norah Baring), křehká, mladá a nadějná herečka kočovné společnosti. Osamocena čelí zlobě společnosti, jako stvol ohýbaná na všechny strany, a přesto stále stojí a chvěje se. Skutečnost nenabízí pochybnosti. Výraznou postavou je Ted Markham (zajímavý Edward Chapman), režisér kočovné společnosti a velmi ochotný pomocník Sira Johna při hledání skrytého tajemství krvavého zločinu. Z dalších rolí: Tedova bezelstná manželka a špatná herečka Doucie Markham (Phyllis Konstam), zženštilý herec a vzdušný akrobat Handel Fane (Esme Percy), snaživá obhájkyně (Amy Brandon Thomas), spolehlivý Johnův sluha Bennett (S.J. Warmington), prostoduchá Dianina domácí slečna Mitcham (Marie Wright), či spěchající předseda soudní poroty (R.E. Jeffrey). Scény ze zasedání poroty jsou nejhravější. Vražda! je žánrová zábava a poctivá podoba tradiční anglické detektivky. Neschází nadhled, vznešenost, vynalézavá řešení i zásadní změny vyšetřování. Stále příjemná zábava. ()

Reklama

mikulem 

všechny recenze uživatele

Tenhle film mi přijde zdaleka nejlepší z Hitchcockovy britské éry. Nejspíš proto, že nejde o klasické hitchcockovské schéma, ale o detektivní příběh. V některých scénách jsem poznával jeho o desítky let mladší filmy. Na jeho pozdějších "klasických" filmech z 30. let je vidět jisté hledání. Jsou dokonalé v některých scénách, jindy to ale trochu zaskřípe nebo nudí. Tyto neduhy mistr dovedl k dokonalosti až v Hollywoodu. To se ale tohohle překvapivě vyzrálého filmu netýká. ()

Němi 

všechny recenze uživatele

Hitchcock nechtel detektivky filmovat a Murder! prijal predevsim dik novym moznostem, ktere se s ni nabizely. Nutno rict, ze je vyuzil. Stupnujici se tlak v porote, vnitrni monolog nebo sugestivni finale na hrazde jsou z nezapomenutelnych momentu a moznost tocit prvni zvukovy film s divadelni star Herbertem Marshallem vedle nich vypada nepodstatne. Nicmene Marshall predvedl jeden z nekolika uchvatnych hereckych vykonu filmu a nechapu, ze se pote vyrazneji neprosadil (jestli nechtel, nebo za to mohla drevena noha, nevim). Pul prace na filmu za Hitchcocka odvedla pri adaptaci scenare manzelka Alma. Podobne zivotnych del z tricatych let mnoho neni. A ze je temer od zacatku jasne jak to s pribehem bude, tu vubec nevadi. __ 4,5* zaokrouhleno nahoru minimalne za to, ze bych snimku hadal na veku az o desitky let mene! __ Soubezne natacena nemecka verze. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Slabé tři hvězdičky. Tak jsme do filmu dali zvuk a budeme kecat a kecat a kecat a kecat. Jinými slovy příšerně ukecaná detektivka, kde se skoro nic neděje. Stopáž 102 minut se mi zdála naprosto neúnosná. První zhruba půlhodina byla docela zajímavá, ale pak jsem se začal ukrutně nudit a snad každé dvě minuty jsem se díval, jestli už bude konec. (O tom prapodivném českém názvu se snad ani zmiňovat nebudu:-)) ()

Galerie (16)

Zajímavosti (7)

  • Hitchcockovo cameo - v tmavém klobouku projde na ulici kolem hlavních hrdinů. (Němi)
  • Hitchcockovy filmy Mary (1931) a Proces Mary Baringové (1930) byly natáčeny současně se stejným štábem a vycházely ze stejné předlohy. Odlišné ale nebylo jen herecké obsazení, ale i děj se na několika místech filmu drobně lišil. (ČSFD)

Reklama

Reklama