Reklama

Reklama

Letecký konstruktér Robert Cummings je svědkem nacistického atentátu na továrnu, ve které pracuje. Během výbuchu je zabit Robertův nejlepší přítel a on sám je obviněn ze sabotáže. Aby očistil své jméno, vydává se na neúprosný hon napříč celou zemí, který vyvrcholí v závěrečném souboji na vrcholku sochy Svobody. Hitchcockův první film pouze s americkým obsazením uhání dopředu závratnou rychlostí skrze atmosféru strachu, z níž jde mráz po zádech, a představuje tak hotové mistrovské dílo napětí. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (95)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Je v tom pár ne zrovna dobře napsaných dialogů, postavy se párkrát zachovají v danou situaci docela divně a Cummings místy hraje docela prkenně. Ačkoli to může působit, že Sabotérovi vytýkám dost, ve skutečnosti to tak není. Tyhle mínusy v tom jsou, ale všechny v malé míře a jinak tomu už snad nemám co vytýkat. Děj mě zaujal a napínal po celou dobu, má to slušnou atmosféru, sympatického hlavního hrdinu a celkově jsem si ten film dost užil a klidně bych si ho pustil někdy znova. Takže ani tady mě Hitchcock naštěstí nezklamal. 4* ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Nevinný muž prchá před zákonem a snaží se dopadnout pravého viníka. Pří úprku potkává až příliš inteligentní modelku (zajisté blondýnu) a mnoho komických figurek, aby nakonec stanul tváří tvář nebezpečným zločincům a po svém se s nimi vypořádal. Poněkud béčkový námět, pro Hitche nicméně dostačující k rozehrání jakž takž napínavé hry na kočku a na myš. Je to hra s jednoduchými pravidly, která vycházejí vstříc všem skupinám diváků. Jde především o efekt, který jednotlivé situace v divácích vyvolají, jak se do nich hrdinové dostanou již není tak podstatné a zastánci filmové logiky nebudou mít radost. Jenže který Hitchův film je založen na pravděpodobných situacích? V Sabotérovi mě potěšili nejvíce padouši, dobře napsaní i zahraní a mající cíle dostatečně neskromné na to, aby jim ti cyničtější jedinci drželi palce. Po pravdě, raději jim, než mdlému hlavnímu hrdinovi, který se občas také tváří jako padouch, což je dosti matoucí. Nechybí zde humor, suchý, lehce morbidní a asi nejpatrnější ve scéně s řidičem náklaďáku a v maringotce s cirkusáky. Sabotér má necelé dvě hodiny, jeho sledování mi připadalo jako celá věčnost. Navzdory „útěkařskému“ charakteru má (z dnešního pohledu) velice líné tempo, chybí mu strhující momenty (kdyby v závěrečné scéně nevisel na vlásku život padoucha, ale hrdiny…), nejvíce mě zamrzela absence hudby ve scénách majících jistě slušný potenciál (Barry a Pat „uvězněni“ na společenské akci, pěstní souboj v „odpalovací“ dodávce atd.). Kdyby byly všechny nápady obratněji vysoustruženy, kdyby nenadbývaly ty žvásty o občanské povinnosti a amerických zákonech (ač pronášeny skvělým Vaughanem Glaserem), kdyby, kdyby, kdyby… jenže tento film už jednou natočen byl a nezbývá nám než jej brát takový, jaký je. I když v tomto případě vlastně raději nebrat, snad jedině pokud Hitchcocka řadíte ke svým nej, nej režisérům. (Hitchcock se objeví asi po hodině filmu, u jednoho stánku v New Yorku, když auto sabotérů zastaví). 65% Zajímavé komentáře: Cival, AGO ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Americká hrdost a pak dlouho nic. Film, který byl starý za pár let, ale ve své době měl všechny předpoklady být kasovním trhákem, protože byl snad víc než aktuální. Být představitelem padouchů, asi bych se bál na ulici. Americký západ byl super už za druhé světové. NY mě ale nebaví a finále v soše svobody je jaksi navíc. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Od Barryho kúskov sa možno učil aj McGyver, ukazuje nám totiž, ako sa dá napríklad dostať z pút alebo zo zamknutej miestnosti bez možnosti úniku cez okno. Inak mi Sabotér celkom pripomenul 39 stupňov, podobne sa totiž nehrá absolútne na žiadnu realitu, má len baviť svojou thrillerovou kostrou. To naviac, čo je vo filme, až tak tentokrát nežeriem, ale bola vojna a keď sa nad tým tak zamyslíme, možno by práve dnes bol aj celkom vhodný čas na remake s aktualizáciou. Príliš veľa by sa toho meniť nemuselo. Do dokonalosti dotiahol Hitch problém neprávom obvineného muža vo Wrong man, tento film ešte patrí do kategórie pred režisérovým zlatým obdobím, ktorý započal asi Rebeccou, ale aj podľa toho prispôsobujem svoje požiadavky na jeho skoršie diela. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Geniálně jednoduchá zápletka se postupem času rozšiřuje o další, složitější podtexty a v Hitchově režii sálá napětí z každého filmového políčka. Kvituji i obsazení hlavní mužské role Robertem Cummingsem, který je svou nevýrazností, možná až průměrností, přesným příkladem člověka z lidu, kterého na plátně představuje. ()

Galerie (73)

Zajímavosti (30)

  • Hitchcock původně chtěl, aby hlavní ženskou roli hrála Margaret Sullavan nebo Barbara Stanwyck. (Kulmon)
  • Producent David O. Selznick původně chtěl natočit film sám v hlavní roli s Genem Kelly. (Kulmon)
  • Dlouho se nemohlo přijít na to, kdo ve filmu hraje Kena Masona, přítele Barryho Kanea (Robert Cummings). V titulcích není uveden. Herec byl velmi obtížně rozpoznatelný. Hitchcock hledal někoho, kdo by mohl hrát roli Kena, což byla sice malá, ale velmi důležitá postava. Pak ho jednoho dne objevil na place: "To je ten pravý, dostatečně vysoký, dobře stavěný mladý muž, dobře vypadající a sympatický.“ Nebyl to vůbec žádný herec, ale velmi se do té role hodil. Nakonec se stal hlavním kulisákem v Universalu. Jmenoval se Virgil Summers a toto bylo poprvé a zároveň i naposledy, co se objevil na filmovém plátně. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)

Související novinky

Zemřel herec Norman Lloyd

Zemřel herec Norman Lloyd

12.05.2021

Z kalifornského Los Angeles přišla smutná zpráva. V úterý zemřel americký herec, režisér a producent Norman Lloyd. Bylo mu neuvěřitelných 106 let. Zprávu o úmrtí médiím potvrdil Lloydův dlouholetý… (více)

Reklama

Reklama