Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (287)
Cudzinci vo vlaku hneď na začiatku zaujmú výborne rozohratou zápletkou. Najlepšie je o filme nič nevedieť, pretože na začiatku rozdané karty sľubujú rôzne smery vyvíjania sa situácie. Pristúpia obaja na zvolené pravidlá hry? Začne robiť z nich niekto problémy? Ktorý to bude a prečo? Ako sa z toho dostať? Nič si nečítajte a ponorte sa do príbehu, ktorý je rovnou mierou kriminálny, ako psychologický. Čiže klasicky vynikajúci Hitchcock. ()
První asi hodinu jsem si myslela, že mě konečně nějaký Hitchcockův film opravdu zaujal a že bude výborný. Bohužel, posledních asi dvacet minut se z toho stala neskutečná fraška, valila se jedna hovadina za druhou a místy jsem se tomu skoro smála. Navíc mi ten závěr přišel značně nedotažený a zvláštně ustřižený. Škoda. ()
Tak tenhle Hitch mě vážně neoslovil a to jsem se na něj zrovna dost těšil. Chyba je, že napětí není gradované po celou dobu. Vlastně až na dvě-tři klíčové scény není gradované vůbec. Druhý mínus je Farley Granger, který sice splňuje Hitchcockovy požadavky (moc se neprojevuj, ať nezastíníš příběh), ale je nevýrazný až k zoufání. A poslední výtkou je, že film prostě obyčejně stárne. Mám rád klasickou dobu Hollywoodu a natočila se v ní spousta filmů, které si uchovaly svěžest (některé z nich jsou Hitchcockovy). Cizinci ve vlaku nepatří do téhle množiny. Všeho všudy mě nadchly pouze dvě scény: 1. Utkání v tenisovém klubu, kde sedí Walker v publiku a jako jediný neotáčí hlavou za míčkem, ale dívá se na hlavního hrdinu. 2. Závěrečná scéna na kolotoči, kde nechybí drama, akce, humor, nic...:) ()
50. roky znamenali pre majstra napätia štart jeho najkreatívnejšieho obdobia, keď začal servírovať jednu klasiku za druhou. Tento thriller o dvoch mužoch, ktorí sa rozhodnú vymeniť si plánované vraždy, síce ešte nie je úplným majstrovským dielom, no vynikajúca a mnohokrát citovaná žánrovka s potenciálom nadchnúť, sa tu podarila vytvoriť.9/10 ()
Vrah za zvuků zlověstné hudby krade se s úšklebkem nebo ledovou tváří k vyhlédnuté oběti, kterou brutálně škrtí... Takhle to Hitchcock nedělá... Vrah za zvuků pouťové hudby s úsměvem přistoupí k oběti, které se galantně zeptá: "Jmenujete se Miriam?" a přesně umístí své ruce na krk. Hitchcock se nesnaží šokovat lacině. Proto se mu nedá vysmát. I přes to, že mi jednání hrdiny přijde nelogické, neboť mohl a měl uplést na záporáka nějakou boudu s policií, musím pořád hodnotit kladně. Slabé ****. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (36)
- Muž, který se plazil pod neovladatelným kolotočem, nebyl ani žádný herec, ani kaskadér, ale kolotočář, který se dobrovolně nabídl. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
- Toto byl poslední film pro Roberta Walkera, který zemřel o osm měsíců po dokončení filmu na přecitlivělou reakci na drogu v 33 letech. (Kulmon)
- Pri stretnutí s Brunom (Robert Walker) Miriam (Kasey Rogers) líže zmrzlinu a vyzerá pri tom zároveň detinsky i zmyselne, keď upiera naň svoj pohľad. Hitchcock takto vykresľuje postoj, ktorý je zbavený sentimentu. Miriam nie je smiešna sama o sebe, smiešnou je jej situácia, obmedzený rozhľad a nepochopenie súvislostí. Je to komické, no i zlovestné. Takto je predstavený svet, z ktorého sa Guy (Farley Granger) snaží ujsť. Je ním však dosť poznamenaný, skrz úmysly, ktoré odhalil Bruno, a tak on sám už nemôže vyviaznuť zo situácie bez poškvrny. (Biopler)
Reklama