poster

Vertigo

  • Česko

    Závrať

  • USA

    Vertigo

  • Slovensko

    Vertigo

Mysteriózní / Romantický / Thriller

USA, 1958, 128 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    *****

    Viděl jsem příliš mnoho filmů Alfreda Hitchcocka na to, abych ho považoval za nezpochybnitelného mistra režie - až příliš často jsem v jeho případě sáhl vedle a znechuceně koukal na příběh, který, ač ověnčen slávou, musel být naivní už v době vzniku. Zadarmo ale Hitchcock svůj věhlas nezískal a existuje několik titulů, kde uznale kývám hlavou a říkám, ano, tohle funguje i po letech. Vedle takových titulů, jako je Psycho nebo Okno do dvora, řadím do elitní skupiny právě Vertigo. Snímek o vražedném komplotu, kde Hitchcock použil svůj oblíbený motiv. Průměrný chlápek je vmanévrovaný do hrozivé tajemné hry, která ho emočně poznamená na celý zbytek života. Hitchcockův oblíbený zájem o psychoanalýzu tady nedopadá tak úsměvně jako v případě Rozdvojené duše. Hitchcock kombinuje kriminální žánr s romancí a obohacuje je o mysteriózní a smyslné prvky. Důmyslným pohybem kamery, která často směřuje do hlubin, a disharmonickou hudbou režisér skvěle navozuje pocit rozkolísanosti hlavního hrdiny, zvýrazňuje jeho nejistotu a strach. Vertigo představuje výborné řemeslo, cesta za odhalením identity osudové ženy plná náznaků, zrcadlových odrazů a hrátek s barevnými kontrasty se dá ocenit i po opakované projekci a Vertigo tak patří k těm kreativním snímkům, které prošlapávaly cestičku vpřed novým filmovým metodám a prvkům. Celkový dojem: 90 %.(18.3.2015)

  • Djkoma
    ****

    Vertigo bylo pro mě po Psychu asi nejslavnějším filmem Alfreda Hitchcocka a dost jsem se na něj těšil. Když se dvd objevilo na stáncích za 49kč, nebylo co řešit a výsledek? Velmi zajímavý a netradiční snímek, který kombinuje osudovou lásku a posedlost do působivého celku se skvělými dialogy. Celkově předvádí Hitchcock skvělou atmosféru i napětí a ovládá své herce jako loutky, čímž je pozvedá nad průměr. James Stewart jako klasický americký ex-policajt a netradičně krásná Kim Novak, jako objekt jeho tužeb. Mistr snímek však nedovedl k mnou žádané dokonalosti, ale stále ho musím řadit hodně vysoko... Možná lepší tempo, možná něco jiného, ale závěr působí rozhodně krutě.(1.7.2009)

  • Falko
    ****

    No tak toto bol opät skvely scenar. Film, ktory vas pohlti ako Bermudsky trojuholnik do deja, budete sa pytat a cakat na odpovede, az kym vam v druhej polovici filmu reziser nevyrazi dych mysterioznym a prekvapivym zaverom :-) Ja neviem, kam ten pan Hitchcock chodil na tie scenare, ze sa mu podarilo natocit az tolko skvelych filmov. Zatial ma trosku sklamal iba thriller OKNO DO DVORA (1954), ale to asi preto, ze som mal od toho filmu velmi velke ocakavania, takze na tento film som sa pripravoval s rezervou a dopadlo to velmi dobre, aj ked sice nie na plny pocet, ale bol som spokojny. Moje najoblubenejsie filmy od Hitchcocka su zatial PSYCHO (1960) a NA SEVER SEVEROZAPADNI LINKOU (1959)... 01.02.2010 ______ James Stewart - (Detektiv John ´Scottie´ Ferguson) +++ Kim Novak - (Madeleine Elster) +++ Barbara Bel Geddes - (Marjorie ´Midge´ Wood) +++ Tom Helmore - (Gavin Elster) +++ Henry Jones - (Ohliadač mŕtvol) +++ Raymond Bailey - (Scottieho doktor) +++ Ellen Corby - (Manažérka hotela) +++ Hudba: Bernard Herrmann +++ Produkcia: Alfred Hitchcock +++(1.2.2010)

  • Renton
    ***

    Scénář: Alec Coppel, Samuel A. Taylor .. V tomto proslaveném a pro mnohé posvátném snímku jsem bohužel neviděl víc něž jen lehce mysteriózní detektivku na pozadí obyčejného románku. Samozřejmě nepopírám, že některé scény jsou dosti působivé, atmosféra je zručně budována, hudba jí skvěle pomáhá a samotný závěr je překvapující, ale jako celek .. no nevím. Hypnóza, závrať nebo jiný smyslový záchvat doprovázený blahem se nedostavil. Takže, po prvním zhlédnutí, zatím jen 60%.(27.3.2006)

  • Gemini
    ****

    Hitchcockova genialita nebo spíš černá magie v praxi. Kdo jiný vezme knihu, o které nikdo nikdy neslyšel, a zfilmuje ji tak, že vám v polovině vysvětlí, jak to vlastně celé je, a zbylou hodinu vás drží jako přikované u obrazovky, abyste nakonec mohli zůstat sedět a nevěřícně zírat na to, co se dělo? Neskutečné. Ale stále ne dokonalé, vždyť třeba taková "Miss Ellie" tu byla naprosto zbytečná. Co tu ovšem chybět nemohlo a také nechybělo, to byla opět pekelná hudba, kamerové vychytávky, ikonické záběry, a femme fatale, jejíž roli zde zastala Kim Novaková (a její gigantická obočí). Dostalo mě to víc než Psycho, ale postrádal jsem ten jeho spád. Proto i tady dávám 80%.(24.8.2011)

  • - Film obdržel po premiéře v tisku několik záporných recenzí a jeho návštěvnost byla zklamáním. Do kin ho uvedli znovu až v roce 1984. Tehdy se začala kvalita původního filmu značně zhoršovat. Společnost Universal PIctures zahájila pod vedením Jamese C. Katze a Roberta A. Harrise odbornou rekonstrukci. Výsledkem byla zbrusu nová verze filmu. Jeho rekonstrukce stála více než milion dolarů. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)

  • - V důležitých momentech filmu se mění osvětlení: Když Scottie (James Stewart) poprvé zahlédne Madeleine (Kim Novak) v restauraci “Ernie's“, tak se nám (Madeleine) na chvilku jeví neobyčejně jasně – Když Scottie v knižním obchodě naslouchá příběhu Madeleinina předka, vše najednou potemní – Když Scottie poprvé uvidí Judy “předělanou“ na Madeleine, je osvícena přízračným zeleným světlem (z neonového nápisu za oknem). (džanik)

  • - Elsterovu (Tom Helmore) pracovnu si Hitchcock natolik oblíbil, že požádal Henry Bumsteada, aby navrhl a postavil přesně takovou místnost v jeho domě na Bellagio Road. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace