Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Milostný príbeh študentov Jany a Tomáša začína v Prahe tesne po vzniku prvej republiky. Ich impulzívny "útek do Budína" znamená nielen oslobodenie sa nespokojnej Jany od jednotvárneho života pri psychicky labilnej matke, ale najmä začiatok ich osudového manželstva. Usadia sa v malebnom slovenskom podhorí, na rozľahlom panstve Tomášovho vitálneho otca, s ktorým Jana naviaže hlboké priateľstvo. Čoskoro ju však citelne zasiahne Tomášova prekvapujúca premena. Manželskú krízu prehlbuje nezadržateľný úpadok majetku. Snaha rodiny uchytiť sa vo Viedni, ktorá po rozpade monarchie už len spomína na zašlú slávu, tiež stroskotá. Pomocnú ruku im podáva Janin podnikavý švagor. Návrat do prosperujúcej Prahy je ich poslednou šancou, ktorá však každému prináša niečo iné... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (33)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Z filmu citiť, že je pôvodne zamýšlaný aj ako televízny seriál, takže ho asi tak treba aj brať. Na návštevu kina ma Luther nenalákal, ale v televízii to fungovalo výborne. Stále by to ale fungovalo viac, ak by som to pozeral ako seriál s prestávkami. Dve a pol hodiny je na takýto koprodukčný, pomerne veľkolepo pojatý film, trochu moc. Nie sme v Hollywoode. Videl som už dávnejšie a nemienim sa k filmu už niekedy vracať. ()

Alden_Larson 

všechny recenze uživatele

Je to dobrý film, přijde mi ale, že je moc dlouhý, několik scén by se určitě dalo vystřihnout, místy mi totiž přišlo, že se v ději nic neděje. Postavy byly zajímavé, ale vývoj postavy Onřeje Sokola mi přišel zvláštní. A když už jsem Sokola zmínil, vůbec nechápu, proč byl předabovaný jiným hercem. Bolek Polívka mluvil slovensky moc dobře, tak proč tak nenechali mluvit slovensky i Sokola, nebo proč do jeho role rovnou neobsadili slovenského herce? Herecké výkony byly všechny dobré, ale nechápu, proč zrovna Sokol musel být předabovaný, vždyť slovenština není tak těžký jazyk na naučení, Bolek Polívka je toho příkladem. Co se prezentace týče, tak je film dobrý, ale celkem nevýrazný, hudba taky nebyla ničím výrazná, dala by se zaměnit s hudbou ze spousty jiných filmů a měla by úplně stejný efekt. 6/10 ()

Reklama

Pasternak 

všechny recenze uživatele

Film to neměl být. Měl vzniknout pouze seriál, kde vše dostává více prostoru, a přesto se děj nevleče. Myslím, že ona doba, kdy se děj odehrává je zobrazena věrně, rovněž ústřední dvojice hraje "pečlivě" své postavy. Mě tedy více zaujala matka Jany a dvojice slováků Bolek Polívka a Andrej Hryc. Nicméně příjemné dílko, které je podbarveno výbornou hudbou, stojí za podívanou. Lehčí nadprůměr. ()

chelseaman22 

všechny recenze uživatele

Útěk do Budína je nezvratným důkazem toho, že Sokol není jen otravným moderátorem, ale i hercem, který dokáže zahrát na úrovni prvorepublikového šovinistu s trvalým bydlištěm na Dózsa György út 42-36. I přes jistou rozvleklost film definitivně nenudí, ba zjev Bolka Polívky je stejně vítaným jako Harryho mokrý sen o komoře s hadem a panem Weasleym. 72 % ()

cross 

všechny recenze uživatele

Vančurovy romány pro mě byly vždy fimově nedostupné a Útěk do Budína na tom vůbec nic nezměnil. Filmu se dá bezpochyby vychválit velmi slušná výprava, stejně tak jako další technické aspekty a některé herecké výkony (především Bolek Polívka je vynikající!), ale co naplat, tenhle film je k uzoufání nudný... Nic moc se vlastně neděje, vyprávění nemá sílu pohltit diváka a jakýkoliv dějový zvrat je podáván v podstatě jen tak jakoby na okraj. Tomu všemu výrazně napomáhá požehnaná stopáž, která zapříčinila, že jsem před koncem pomalu začal prosit Boha, aby už se objevily závěrečné titulky. Na pohled rozhodně ne špatný film, ale co se týče podání a především zajímavosti a zábavnosti, je to děs! A o zábavu jde u filmu přece především... ()

Galerie (9)

Zajímavosti (3)

  • Adaptace se původně měl zhostit režisér Ivan Balaďa. Finančně i realizačně náročný projekt nakonec podle nového scénáře zrealizoval Miloslav Luther. (Letní filmová škola)
  • Ondřej Sokol vzpomínal, že se k roli Tomáše dostal "docela kuriózním způsobem a především až nějaké tři týdny před začátkem natáčení. Původně měl Tomáše hrát samozřejmě slovenský herec, byl dokonce po velmi dlouhých kamerových zkouškách vybraný, měl už ušité kostýmy, ale pak zčistajasna, jak poměrně diplomaticky říká režisér Slavo Luther, 'osobně zlyhal', což přeloženo do češtiny znamená, že ho nikde nemohli najít. Natáčení tak velkého projektu bylo za dveřmi a Slavo neměl představitele jedné ze tří hlavních rolí. Slovensko už měl probrané, takže věděl, že tam žádného náhradníka na roli Tomáše nenajde, a proto začal hledat v Čechách. Mně zavolali z agentury Aurapont, že se tady objevila velmi zajímavá a reálná nabídka na takovouhle roli, abych přijel, ale protože takové řeči už znám - říkají vám, že už jste de facto vybraný, a pak se za vás tam takových sejde třicet -, vymlouval jsem se, že už něco mám a nemůžu. Což koneckonců byla vlastně pravda, protože Kačenka, moje žena, byla v devátém měsíci těhotenství a já si všude možně vyblokovával volno, abych u narození a vůbec prvních týdnů našeho potomka mohl být. Jenže pak mi zavolal kamarád Petr Kubes, jestli mi prý také nevolali z Aurapontu a jestli bych ho tam nevzal, protože momentálně nemá auto. Takže jsem tam nakonec jel." A kupodivu tam nebylo třicet potenciálních Tomášů, ale jen tihle dva a "my jsme si tu roli přáli navzájem. On ji vlastně nechtěl, protože se chystal na rok do Irska, a já, protože jsme čekali narození Ester. Ostatně když mi nakonec Slavo takhle krásnou roli opravdu nabídnul, tak moje první reakce zněla, že fajn, ale ať počítá s tím, že nepřijdu na první natáčecí den, protože budu u porodu. Naštěstí to velkomyslně respektoval, začínal jsem točit až tři dny po narození Esterky." (NIRO)
  • Koprodukční česko-slovensko-maďarský projekt Miloslava Luthera vznikal zároveň jako film pro kina i jako pětidílný televizní seriál. Důvodem byla rozvětvenost předlohy Vladislava Vančury, odehrávající se v průběhu několika let v řadě středoevropských metropolí. (Letní filmová škola)

Reklama

Reklama