Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Cimbálmuzikál o Slovácku 50. let minulého století a o Slovácku dnes.
Zdrojem původní hry Karla Steigerwalda byla stejnojmenná kniha povídek Josefa Holcmana, ale i ostudné okolnosti vážící se k hradišťské věznici v 50. letech a ke kauze jednoho z vyšetřovatelů StB Aloise Grebeníčka, v níž figurovaly kruté vyšetřovatelské metody s použitím elektrických bot. Odtud podtitul hry Gottwaldovy boty... Ve hře vystupuje na jedné straně trojice skalních komunistů, nazvaná podle rozdělení partů v lidové muzice, Primáš – jinak vysoký funkcionář v celorepublikovém měřítku (v inscenaci ho ztvárňuje T. Šulaj), jeho otec Terciáš – bývalý vyšetřovatel StB (M. Vrtáček) a Obligát – někdejší stranický tajemník (P. Majkus). Nejsou prý příliš dobrými muzikanty, což je v tomto kraji téměř neuvěřitelné, a hrají už léta podle „svých" not. Na druhé straně stojí všichni ti, kteří se vzepřeli kolektivizaci, přišli přitom o své koně, vinohrady nebo zdraví. Jejich zástupcem je mladý klarinetista Tydlitát (Z. Trčálek), jehož nebožtík dědeček kdysi poznal i vyšetřovatelské metody Terciáše. Rychlíkova režijní koncepce obohacuje text o řadu hudebních čísel (inscenace se žánrově vymezuje jako cimbálmuzikál) – horňácká muzika Petra Mičky, ale i zdatně zpívající herci dávají k lepšímu některé slovácké písničky s budovatelskými texty – zazní i takové perly jako oslavná píseň o Leninovi, sokolu sivém, a Stalinovi, sokolu bílém... (Česká televize)

(více)

Reklama

Reklama