poster

Postav dom, zasaď strom

Drama

Československo, 1979, 88 min

Komentáře uživatelů k filmu (32)

  • T2
    **

    Žiadna veľká sláva, príbeh je skoro nehybný za celý čas sa nič čo by strhlo pozornosť, či nejako zvlášť upútalo neudeje, celý dej sa točí len okolo jednej plano podanej postavy, a snové sekvencie v tomto filme vyznejú do prázdna. /40%/(29.11.2009)

  • paascha
    odpad!

    tohle může bavit fakt už jen skalní čuráj's fans, jinak to nechápu(1.11.2007)

  • Niktorius
    ****

    Na Jakubiska nezvykle civilní a přítom stále pečlivě komponované a velice pěkné obrazy obalují příběh, který ač pojednává o nátuře socialistických vidláků, jenž se - s patetickými budovatelskými ódami na rtech - realizují výhradně skrze podrazáctví a rozkrádání , nezabředává do tuposti, nepříjemné hřebejkovské hořkosti ani k moralizovaní na pětikoruně. Poeticko - symbolické pojetí zkrátka vítěží nad tím kritickým a výsledkem je film maličký co do nákladů a epičnosti, ale veliký zážitkem a uměleckou hodnotou.(18.9.2008)

  • Boogeyman
    *****

    Vedle Sedím na konári a je mi dobre nejlepší Jakubiskův film (dle mého názoru, z těch co jsem viděl, a podobné ty kecy, aby mi nikdo nemohl odporovat). Obyčejný frajírek Pavel Nový v životní roli exceluje v nádherném obyčejném příběhu obyčejných lidí zasazeném jak je Jakubiskovým zvykem do nějaké zastrčené obyčejné horské dědiny......Přiznám se, mám Jakubiska rád a jeho styl mi sedí, ač je poměrně svérázný a ne vždy zrovna koukatelný. Neviděl jsem Post Coitum, ale už jen námět mě odrazuje, protože to prostě není ta příroda, kterou tak umí!(31.10.2007)

  • gogo76
    ****

    Prekvapí množstvo českých hercov v hlavných úlohách, ktorí si to natáčanie na východe slovenska museli užiť. Rovnako tak i "vychodňarčinu" , ktorá dostáva vo filme, hlavne v úvode, slušný priestor. Titulky nikto nepýtal, tak hádam rozumeli všetko...Jakubisko natočil taký svoj netypický film o tom, ako bolo za komunistov dobre, hlavne tým šikovnejším... Jeho režijný rukopis sa vyprofiloval až neskôr, aj preto by ho mnohí neznalí tipovali ako autora filmu len veľmi ťažko. podľa hodnotenia to mnohým nevonia, ale príbeh je myslím zaujímavý. U mňa spokojnosť a to som ho už videl asi 3 krát...70%.(6.7.2013)

  • WANDRWALL
    **

    Juraj Jakubisko zaostal za svým slibným talentem. Měl dobře nakročeno, ale tak nějak se divně dál rozvíjel, že není ani kvalitním nároním režisérem pro Slovensko, ani pro Česko. Jeho filmy nejsou nadprůměrné, jeho záměry však ano.(28.9.2010)

  • Kimon
    ****

    Jakoby scénář nabádal diváka socialistického Československa k "přemísťování" majetku "všech" do soukromých rukou. Tak alespoň zpočátku působí jednání stavitele Pavla Nového v roli Matúša, do té chvíle divákem oblíbeného hrdiny. To by bylo ale příliš jednoduché pochopení a hodnocení tohoto filmu. Byla to snad Jakubiskova skrytá kritika toho našeho někdejšího živoření ve vyspělé socialistické společnosti? Možná, ... někde na pozadí jsem ji vycítil. Ale to by nemohl být rok 1979, kdy Juraj Jakubisko film točil, aby snímek z té doby mohl jasně a viditelně naznačovat, že v takovéto společnosti se nemůže mít člověk alespoň trochu líp bez těch drobných krádeží. Rok vzniku a tehdejší politické klima v naší zemi tedy nemohly dovolit, aby takoví "asociálové", jak se jim tenkrát říkalo, mohli beztrestně krást. Dokonce ani ve filmu. Nešlo veřejně připustit, že v naší soc. společnosti není něco v pořádku. Krást se tedy asi může až dnes (a nejenom ve filmu), více jak 30 let po vzniku tohoto filmu, kdy se ze zpravodajství dovídáme o korupcích a podvodech řádově v milionech a spravedlnost "jakoby měla opravdu zavázané obě oči". Inu, ... myslím, že podvádět a krást se nemá, ať je doba a politické klima jakékoliv a na každého jednou dojde. Došlo i na Matúša, i když ne tak, jak se v socialistické společnosti sluší a patří. Matúš se potrestal sám. A ti soudruzi v zelených uniformách utřeli nos. Ten dům opravdu změnil Matúšův život. Jednu hvězdičku přidávám speciálně Pavlovi Novému za skvělý herecký výkon plný optimismu a chuti do života.(31.1.2010)

  • Iggy
    ***

    V roce 1980 byl snímek uveden na mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu, kde byl interpretován jako film o rozkrádání, které je pro socialistické Československo typické. Proto byl u nás postupně stahován z distribuce. Hlavní hrdinové filmu, Žiga, Jozef a Helena jsou další Jakubiskovou trojicí lidí, která težko hledá místo ve svém prostředí a době, podobně jako Andrej, Yorick a Marta ve Vtáčkovia, siroty a blázni, Pepe, Prengel a Ester v Sedím na konári a je mi dobre a Nona, Ester a Robert v Lepšie byť bohatý a zdravý, ako chudobný a chorý. Na konec filmu byla původně zařazena ještě jedna scéna, ale kvůli cenzuře musela být odstraněna. V ní po roce přicházeji k Jozefovu polorozbořenému domu dva muži, okukují zarostlé piano a ještě zachovalé dveře. Druhý: „Koho to jen může bejt, tohleto?“ První: „Ničí, to je vidět.“ Druhý: „Musíme přijet s náklaďákem, nebo nám to někdo rozkrade.“ Čas v komunistické společnosti neběží dopředu, ale prožívá věčný návrat v kruhu. Na scénáři se podílel také Lubor Dohnal, ale v titulcích se z „dobových důvodů“ jeho jméno nesmělo objevit.(7.4.2008)

  • Šandík
    ****

    Překvapivě dobrý film, který v sobě skrývá kromě základního prorežimního a moralistního tónu, také spoustu úžasné filmařiny. Už jen pro skvělé herecké výkony, suverénní režii a čarokrásnou kameru, určitě stojí za vidění. To ovšem ještě stále není všechno. Jakubiskovi se totiž podařilo do filmu vložit univerzální poselství, které rozhodně není pouhou prorežimní moralitou. Pozorný divák zde navíc nalezne mnoho míst, které jsou vůči komunistickému režimu vlastně kritické. Hapkova hudba, dosti výrazně evokující hudbu Ennio Morriconeho a zcela konkrétně téma filmu Tenkrát na západě, navíc nabízí ještě jednu možnou interpretaci. "Postav dom, zasaď strom" lze totiž v podstatě číst také jako svébytnou variaci na western: Tulák bez domova a falešný hráč přijíždí do zapadlého městečka, krásná žena, kvůli které zůstane, dva soci v lásce, osamělý šerif, který se jediný nedá napálit, balík ukradených peněz, závěrečný zápas, ve kterém jde o všechno... Hop a nebo trop, ruská ruleta, ve které vždycky někdo skončí s kulkou v hlavě... Celkový dojem: 85% Zajímavé komentáře: zona, Boogeyman, Niktorius, Kimon, Triple H, closed.eye(15.7.2012)

  • sidzej
    ****

    Jeden z najlepsich Jakubiskovych filmov s perfektne vygradovanym zaverom. 85%(11.7.2009)

  • ScarPoul
    **

    Nóóó konečne Jakubiskov film ktorý nie je taký pretpojatí a nesnaží sa umeleckosť ako jeho iné filmy. Aj keď samozrejme dokonalý rozhodne nie dal sa dopozerať a kompozícia bola zrozumiteľná a hlavne záživná. Asi najakčnejší a zároveň najintenzívnejší zážitok aký som u Jakubiskovho filmu mal. Posledná scéna alebo preteky nákladných áut boli natočené zručne a bolo tam badať určitú okázalosť. To je zásluhou dvoch skvelých kameramanov, ktorých kamera nás vtiahla do hlavnej dedinky aj do života v nej a krásne nám znázornila postavy, pritom je tam badať Jakubiskov cit pre detail a obraz, ktorý bol v tomto smere originálny a nevšedný a bola na to radosť pozerať. tak isto scenár zachytával podmanivé dialógy a životné múdra, ktoré ale na môj vkus vôbec nemali možnosť vyznieť tak ako ich autor zamýšľal, takže väčšina odletí do prázdna a niektoré ani nepostrehnete ale sú tam verte mi. dejovosť je až príliš rýchla a snaží sa tam diať veľa vecí na raz , čo pôsobí dizfunkčne na celok ako taký. No a nakoniec musím spomenúť postavy, ktoré sú síce dobre napísane, aj dobre zahrané a keď na to príde aj dobre nahovorené, lenže vo filme pôsobia neskutočne plytko a skrátka im ich konanie neveríte. A vzhľadom na to o akú banálnu zápletku sa jedná, dokázal Jakubisko s toho spraviť naozaj zaujímavý film, lenže väčšina pekných myšlienok a konanie postáv vystrelilo do prázdna a pekný obraz a nasvietenie ešte nerobí dobrý film, takže poctivý priemer s tým že pomaly začínam chápať o čo tomu Jakubiskovi v tých filmoch ide.(11.1.2009)

  • Sandiego
    ***

    Jakubisko se dokázal se ctí vyrovnat i s prorežimní zakázkou a propustkou k dílům jako Tisícročná včela či Sedím na konári a je mi dobre (oproti Menzelovi tedy skutečně toto zaprodání dokázal vykoupit opravdu mistrovskými díli) a přitom nezradil ani svůj styl. Přesto z díla stále kouká kompromis, jenž si Jakubiska podmaňuje čím dál více a vzletná a poetická romance s existenciálním podtónem se mění v dosti protivnou moralitu o hodnotách socialistického člověka, které nestrpí žádné výjimky. Jakkoli je děj v závěru dobře vygradovaný a tragické vyvrcholení působivé (i když děsivě nešetrné k nádherné přírodě, což se týkalo i předchozího dění jako jízda náklaďákem čistou bystřinou), přesto se musel Jakubisko sklonit před diktátem shora a vzdát se i ironického a velmi kritického konce, jenž by přesáhl i samotnou epizodu s rozkrádáním majetku. Díky vynikajícím hercům, Hapkově podmanivé hudbě a několika magickým momentům v nádherném prostředí však přece jde o dobový nadprůměr.(4.11.2010)

  • corpsy
    ***

    Jurko v dobách keď sa ešte nezapodieval megalomanskými plánmi ohľadom paničky Bátoričky.(19.3.2011)

  • ad
    ***

    Skvělý Pavel Nový. Jen ten scénář je zbytečně dlouhý a místy nudný. A pokud takhle na mně zapůsobil při svých 93min., musí být něco v nepořádku...(7.7.2003)

  • slunicko2
    ***

    Neumím rozšifrovat, o co ve filmu vlastně jde. 1) Spoiler. Začalo to jako sofistikovaný psychologický příběh jednoho samorostlého maníka Jozefa Matuše (přitažlivý 31letý Pavel Nový), v jehož chování se projevovaly jakési nepatřičné tóny dávající tušit, že to s ním nebude jednoduché. Rýsoval se milostný trojúhelník Matuš - Ziga (24letý Ondřej Pavelka) - Helena (Jana Březinová). Někde v polovině však Ziga z nejasných důvodů odjíždí a film se zvrhává v tuctovou moralistickou agitku o rozkrádači majetku v socialistickém vlastnictví. 2) Nevím, jakým možným tlakům musel režisér odolávat a jakým kompromisům se nakonec podvolil, jak naznačují někteří komentátoři. Vím pouze, že výsledek se moc nepodařil. 3) A přesto výborná kamera, skvělá poetická hudba, dobré herecké výkony i psychologická kresba postav se zdají nasvědčovat tomu, že mohlo jít o výborný film. Mohlo.(31.7.2011)

  • kajas
    ***

    Novému to velice slušelo a myslím, že podal solidní výkon. Dlouho jsem přemýšlela, jaká bude hlavní zápletka příběhu, když Pavelka odjel a nechal Novému volné pole působnosti, takovou pointu jsem rozhodně nečekala. Hapkova hudba film pěkně doplňovala.(16.12.2012)

  • Triple H
    ****

    Spolu so Sedím na konáre... podľa môjho názoru najlepší Jakubiskov film. Civilný, dobre natočený, zahratý a s pôsobivým záverom.(30.11.2007)

  • pávek
    ***

    Hudba: Petr Hapka(22.9.2008)

  • Lookass
    ***

    Juraj Jakubisko sa po takmer desiatich rokoch od zákazu tvorby celovečerných filmov vrátil a nakrútil Postav dom, zasaď strom. Nútená prestávka sa u Jakubiska prejavila najviac vo fakte, že sa mu úplne nepodarilo nadviazať na úspešnú tvorbu zo 60-tych rokov. Aj keď pre neho typická poetika, dôraz na atmosféru, zobrazovanie života obyčajných ľudí na vidieku a lyrická hudba zostali zachované. __ Osobne nechápem, ako sa mu celý projekt podarilo vôbec realizovať - predsa len, zobrazenie dedinskej morálky a charakterov niektorých ľudí je v priamom rozpore s normalizačnou líniou vtedajšej spoločnosti. Asi sa preto dá pochopiť, že film krátko po uvedení do kín putoval rovno do trezora __ 6/10(8.12.2007)

  • PatoP
    *****

    Ja mám tento film od Juraja Jakubiska najradšej. Je tu výborne vygradovaný dej a posledná scéna je nezabudnuteľná. Vedľa filmu "S tebou mne baví svět" a seriálu "Velké sedlo" je to ďalšia životná rola Pavla Nového.(20.12.2008)

<< předchozí 1 2