Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film Juraje Jakubiska z konce 70. let s velkou účastí českých herců (Pavel Nový, Jana Březinová, Ondřej Pavelka) se vrací k odvěkému lidovému pravidlu, vyjadřujícímu koloběh venkovského života a zákon zachování rodu. Doslova – postav dům, zasaď strom, vykopej studnu, zploď syna. Matúš, svérázná postava romantika, který se přistěhuje do zapadlé východoslovenské vesnice, má zprvu nejlepší vůli toto poslání naplnit. Zvykne si na místní poměry, zamiluje se a s urputným odhodláním začít nový život se pustí do stavby domu. Jsme v době tuhé normalizace, v níž opatřit si soukromé z veřejného přímo láká, a má-li někdo tak vzpurnou povahu jako Matúš, může se mu stát, že snadno zapomene, že ukrást se dá mnoho, jen láska a svědomí ne... Snímek má ve filmografii Juraje Jakubiska – jinak svrchovaně autorského tvůrce – ojedinělé místo, neboť se tu nijak nepodílel na scénáři, pouze film režíroval. (Česká televize)

(více)

Recenze (55)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Vidět to někdy náhodou v televizi, vůbec bych nepoznal, že to točil Jakubisko. Každopádně špatný film to není, přinejmenším je dost zajímavý. Celé je to o muži, který přijede do vesnice někde na konci světa (zase na druhou stranu, je obklopená nádhernou přírodou),nikde dlouho nevydrží, jenže tady se zamiluje, chce tu zůstat a začne si stavět dům. Jenže on necestuje takhle po vesnicích bezdůvodně... Má to poetickou atmosféru, nádhernou přírodu, dobré herecké výkony, ale i tak je to místy nudné a celkově z toho necítím, že by to bylo na ty 4*, a to i přes to napínavé finále. Ale je zajímavé vidět od Jakubiska normální film. 3* ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Jakubisko se dokázal se ctí vyrovnat i s prorežimní zakázkou a propustkou k dílům jako Tisícročná včela či Sedím na konári a je mi dobre (oproti Menzelovi tedy skutečně toto zaprodání dokázal vykoupit opravdu mistrovskými díli) a přitom nezradil ani svůj styl. Přesto z díla stále kouká kompromis, jenž si Jakubiska podmaňuje čím dál více a vzletná a poetická romance s existenciálním podtónem se mění v dosti protivnou moralitu o hodnotách socialistického člověka, které nestrpí žádné výjimky. Jakkoli je děj v závěru dobře vygradovaný a tragické vyvrcholení působivé (i když děsivě nešetrné k nádherné přírodě, což se týkalo i předchozího dění jako jízda náklaďákem čistou bystřinou), přesto se musel Jakubisko sklonit před diktátem shora a vzdát se i ironického a velmi kritického konce, jenž by přesáhl i samotnou epizodu s rozkrádáním majetku. Díky vynikajícím hercům, Hapkově podmanivé hudbě a několika magickým momentům v nádherném prostředí však přece jde o dobový nadprůměr. ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

...Nevravím, že som z Jakubiska priam nadšený, či ohúrený, ale pozorovanie „šoféra Jozefa Matúša” vo východoslovenskej, fiktívnej obci „BIELA VODA” , je až neuveriteľne, brutálne - úprimné, skrátka, režisér sa dokonalo pohral s námetom, že to vôbec neprekáža tomu, aby sa divák nestotožnil s ktoroukoľvek inou, reálne žijúcou obcou na Slovensku, a to za SOCÍKU, kde takýchto Matúšov bolo všade neúrekom... , a samozrejme Matúšovia ešte nevymreli, a sú stále medzi nami živými ! Normálne klobúk dole pred tým, ako sugestívne tento snímok z roku 1979 pôsobí, je dynamicky nadčasový, nepríjemný, a pravdivý, ako nič iné, čo bolo vtedy práve po ruke. Neriešim ani hercov, ktorí sú inak vynikajúci, tentokrát ma nezaujíma ani technická zložka filmu, od kamery, cez strih a hudbu, až po výpravu, na čo inak vynakladám veľa úsilia, lebo si to zakaždým u všetkých režisérov všímam. Zaujal ma scenár, ktorý je excelentný, že už excelentnejší byť ani nemohol... ! ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Prekvapí množstvo českých hercov v hlavných úlohách, ktorí si to natáčanie na východe slovenska museli užiť. Rovnako tak i "vychodňarčinu" , ktorá dostáva vo filme, hlavne v úvode, slušný priestor. Titulky nikto nepýtal, tak hádam rozumeli všetko...Jakubisko natočil taký svoj netypický film o tom, ako bolo za komunistov dobre, hlavne tým šikovnejším... Jeho režijný rukopis sa vyprofiloval až neskôr, aj preto by ho mnohí neznalí tipovali ako autora filmu len veľmi ťažko. podľa hodnotenia to mnohým nevonia, ale príbeh je myslím zaujímavý. U mňa spokojnosť a to som ho už videl asi 3 krát...70%. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Je dobré, že aj v prirodzenej polohe a tam kde sa neuskutočňuje rejžovo fantazijné epicentrum sa odohráva rôznorodý a bohatý vnútorný svet postáv. Bohužiaľ, nie sú moc dobre napísané a viac ako kedykoľvek inde mi dabing sluchovo nesedel a vŕtal hlavou. Jakubisko bol veľkým vizionárom, ale niekedy sa nechal prílišne strhnúť (nie malomeštiackou nízkosťou, ale veľkozhubnými maniermi). I keď no, záverečné podobenstvo posraného života je na naše i výpravné možnosti veľkolepé. A pokiaľ sa o Jakubiskovi traduje ako o slovenskom Fellinim, tak Petr Hapka je tak trošku nadnesene československým Angelo Badalamentim. Rozhodne OBSAHOVO pozerateľnejšie než Kristove roky - o 2 triedy. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (8)

  • Natáčanie filmu prebiehalo od 11.8. do 7.11.1978 v lokalitách Dobšiná, Lubeník, Poprad, Rudňany, Stratená, Strečno a Zadiel. (Raccoon.city)
  • Premiéra filmu sa konala 3.1.1980 v kine Slovan v Bratislave. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
  • Po deviatich rokoch zákazu natočil režisér tento film podľa svojho uváženia a nedržal sa ideologického predloženého scenára, čo malo za následok politickú kampaň voči Jakubiskovi, ktorá spôsobila jeho odmlčanie sa v tvorbe na ďalších desať rokov. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama