poster

Mrtvý muž

  • USA

    Dead Man

  • Německo

    Dead Man

  • Slovensko

    Mŕtvy muž

Western / Drama / Fantasy

USA / Německo / Japonsko, 1995, 121 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Kaka
    **

    Černobílá kamera a rádoby intelektuální dialogy ještě nutně nemusí dělat kvalitní a osobitou podívanou a přesně tak tomu je u Mrtvého muže, kterého se nebojím označit za těžce nezáživnou a naprosto odpudivou nudu. Řeči o tom, že se musí film "procítit" jsou mimo. Tady jednoduše není moc co prociťovat. Děj je naprosto banální, herecké výkony tak nějak mdlé (Depp snad jediný ucházející) a nějaká pointa ? Vůbec nic. Jarmusch jednoduše hodí diváka do rybníka a nechá ho se v něm plácat až po uši aniž by mu jakkoli pomohl, či alespoň naznačil. Bohužel si neuvědomuje, že voda v onom rybníku je relativně dost špinavá a vyhrabat se z něj není vůbec jednoduchá věc. Jediná vyjímka by platila v případě, že by to tvůrci zamýšleli jako čistokrevnou komedii, ale to mi zde jaksi moc nesedí. Útrpné dvě hodiny před televizní obrazovkou.(13.11.2007)

  • Fr
    ****

    Někdo je zrozen pro radost a někdo pro nekonečnou tmu..... Pomalé vypravěčské tempo, atmosférická hudba (Neil Young), mladíček Depp s výrazem indiánských předků. Nebo účetního. Pár vtipných věcí a podivných chlápků v příběhu jenž ctí pravidla westernu a nese jasnou výtvarnou stopu tvůrce. Nečekejte ,,špageťárnu“. Žádnej S.Leone. Prostě Jarmusch. A tedy film, na který bych se, nebýt ČSFD, nepodíval. PŘÍBĚH **** HUMOR * AKCE ** NAPĚTÍ ** Víte, že? Anglický básník William Blake opravdu existoval?.(11.1.2010)

  • Radek99
    *****

    Unikátní až geniální film Jima Jarmusche. Zejména je potřeba vyzdvihnout jeho novátorství. Jarmusch tímhle filmem vlastně vytvořil zcela nový žánr - mýtický western s psychologickým přesahem. Zajímavý je též magický realismus narativního světa postavy indiána Nobodyho, který jakoby vypadl z knih Marquézových či některých jiných latinskoamerických spisovatelů. Přičteme-li k tomu geniální hudbu Neila Younga, jehož úsporný minimalistický kytarový rif přesně sedí k existenciálnímu zmítání hlavních hrdinů a samotná hudba dost dobře obstojí i bez spojení s obrazem filmového plátna, v kombinaci s ním však vytváří zcela novou kognitivní kvalitu, skrze ní totiž může vnímavý divák dojít směrem k smyslu samého filmu; plus dokonalá kamera - černobílý, jakoby statický, tolik typický obraz pro filmy Jima Jarmusche, kde film vzniká sledem, řetězením téměř statických ,,živých obrazů", s velmi pozvolnou dynamikou (i když vůči předchozím Jarmuschovým filmům s ,,výrazným" nárůstem střihu), v níž je čas na mnohé odkazy k éře klasického filmu (zatmívačky, roztmívačky ...) a na sémantické významy filmu samotného... Western o předem mrtvém hrdinovi jako nadčasová metafora o smrtelnosti každého z nás, o smrti zakódované v samotném prazákladu bytí, western o fatálním míjení agresivního evolujícího hmotného světa naší nejen moderní doby s duchovním světem lidí s tak návodným ,,intelektuálním" jménem jako je William Blake, western o mýtickém obraze naší do sebe uzavřené, neempatické, zaslepené a přesto misionářské západní kultury, western o předem mrtvém indiánském lidu jakož o lidstvu samotném, v jehož genomu je zakódována rovněž jeho omezenost, konečnost a ohraničenost jeho existence... western o nás... Naprostý film...(23.11.2006)

  • Tuxedo
    ****

    Demýtizace westernu a jeho hrdinů pomocí inovace/shazování/zcela vlastního pojetí často používaných zápletek (v nesprávný čas na nesprávném místě, nahánění desperáta, nezvyklé přátelství atd.) v osobitém režijním stylu Jima Jarmusche s rušivě meditativní hudbou a fajn obsazením.(26.3.2009)

  • petero
    ****

    Hladný Johnny Depp ako hľadaný vrah putuje čiernobielym westernom do večných lovíšť a cestou ho sprevádza indián Nikto a kopa vskutku divných osôb ako napr. nevyspytateľný lovec Henriksen alebo Iggy Pop v ženských šatách. Čierny humor srší pokojne z každého záberu typický pre Jarmushove filmy.(13.10.2006)

  • - Jim Jarmusch nechcel zámerne indiánske dialógy titulkovať. „Chcel som, aby to bol taký malý darček ľuďom, ktorí týmto jazykom rozumejú. Aj ten vtip o tabaku bol skôr určený indiánom. Dúfam, že posledná replika z filmu 'Nikto, ja nefajčím' ich náležite pobaví," povedal. (agency)

  • - Jména dvou šerifů, které Blake (Johnny Depp) zastřelí, jsou Lee a Marvin. Jde o vzdání holdu americkému herci Lee Marvinovi, držiteli Oscara z roku 1966. (Had6)

  • - Text scénáře, který odříkává indián, "Some are born to sweet delight and some born to the endless night" (Někdo je zrozen k slasti žhnoucí a někdo zase k věčné noci) je textem písně skupiny The Doors s názvem "End Of The Night". (džanik)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace