poster

Mrtvý muž

  • USA

    Dead Man

  • Německo

    Dead Man

  • Slovensko

    Mŕtvy muž

Western / Drama / Fantasy

USA / Německo / Japonsko, 1995, 121 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Eodeon
    *****

    Čím je pro mě Dead man? O čem vlastně z mého pohledu je? No přeci o životě a hlavně smrti. Co znamená být živý a co to je být mrtvý. Úvodní nezapomenutelná scéna ve vlaku je skládankou symbolistických obrazů. Výjevy interiéru i exteriéru se s ubíhajícím časem neustále proměňují a vzdalují zažitému chodu věcí, jak ho zná náš hlavní hrdina, William Blake (Johnny Depp). Je to humorná scéna, ale zároveň nese hluboké poselství o přicházející změně, což dosvědčuje tragikomické vyznění celého filmu. Proč se vlastně hrdina vydává na tuto cestu do neznáma? Je přijat jako účetní do továrny. Stává se tedy součástí stereotypní prostoduché mašinérie. Tato práce mu však není souzena, sami posuďte, zda je to pro něj dobře či nikoliv. Ovšem pro něj to představuje konec. Ve skutečnosti je to pouhý začátek jeho cesty a start naruby převrácené westernové jízdy o nesmírné psychologické hloubce. Při náhodné přestřelce zabije svého soka, ale sám je raněn. Střela zůstala u srdce. Toto stigma jej na zbytek cesty označuje jako mrtvého. Odteď je mrtvý muž. Pronásledován odměny-chtivými zabijáky v doprovodu zvláštního indiánského samotáře jménem Nikdo se vydává na nedobrovolnou cestu. Tento příběh se odvíjí přinejmenším na dvou rovinách. V oblasti hodnot ztrácí Bill Blake všechny dosavadní iluze a jak bylo o této změně už mnohokrát napsáno, naplňuje jej pocit vykořeněnosti ze společnosti a civilizace. Druhou cestou je proměna psychologická. Bill Blake se dostává do zcela nového prostředí, dostává se tam náhodou, proti své vůli a není odsud návratu. Jeho uvažování o světě se proto radikálně mění a to čím dál více s každým novým, působivým zážitkem. Nový svět se musí přirozeně jevit takřka jako sen, jako země za zrcadlem z pohádek, a nutně přicházejí na řadu pochybnosti o světě, o lidech a o životě. Až po "své smrti" náš hrdina nahlédne za mříže reality a poznává absurdnost dříve tak samozřejmého světa kolem sebe. Již zmíněná tragikomičnost tohoto světa je ještě více umocněna monochromatickým ztvárněním obrazu. Svět není zpočátku nic než černá, bílá a odstíny šedé. V průběhu místy vskutku surové cesty tímto nekonvenčním divokým západem se svět mění. Objevují se nové barvy, které si hrdina do té doby nedokázal představit. Tato změna ovšem probíhá na podvědomé úrovni a barevné ztvárnění obrazu se tedy pro symboliku nemění. I divák musí poznat tuto cestu spíše podvědomě a vžít se do neopakovatelné atmosféry filmu. Té přispívá mimo jiné působivý hudební doprovod Neila Younga. Jim Jarmusch se ani nesnažil přiblížit skutečnosti v replikách a reáliích. Očividně nebyla účelem až dokumentární historická přesnost. Příběh je spíše filosofickou úvahou z poněkud zvráceného světa, kde je až překvapivě docela všechno možné. Inu, William Blake byl možná z těch "zrozených pro noc bez konce". Se "smrtí" však přišel pomalý osvobozující úsvit.(16.1.2006)

  • Zeck
    ****

    Parádní film, Johnny znovu předvádí skvělý výkon jemu vlastní. Celý děj je trochu zbytečně natahován, ale díky skvělé atmosféře to nijak nevadí. Škoda jen, že si Gabriel Byrne moc nezahrál. 70%(2.11.2008)

  • petero
    ****

    Hladný Johnny Depp ako hľadaný vrah putuje čiernobielym westernom do večných lovíšť a cestou ho sprevádza indián Nikto a kopa vskutku divných osôb ako napr. nevyspytateľný lovec Henriksen alebo Iggy Pop v ženských šatách. Čierny humor srší pokojne z každého záberu typický pre Jarmushove filmy.(13.10.2006)

  • Tuxedo
    ****

    Demýtizace westernu a jeho hrdinů pomocí inovace/shazování/zcela vlastního pojetí často používaných zápletek (v nesprávný čas na nesprávném místě, nahánění desperáta, nezvyklé přátelství atd.) v osobitém režijním stylu Jima Jarmusche s rušivě meditativní hudbou a fajn obsazením.(26.3.2009)

  • Radek99
    *****

    Unikátní až geniální film Jima Jarmusche. Zejména je potřeba vyzdvihnout jeho novátorství. Jarmusch tímhle filmem vlastně vytvořil zcela nový žánr - mýtický western s psychologickým přesahem. Zajímavý je též magický realismus narativního světa postavy indiána Nobodyho, který jakoby vypadl z knih Marquézových či některých jiných latinskoamerických spisovatelů. Přičteme-li k tomu geniální hudbu Neila Younga, jehož úsporný minimalistický kytarový rif přesně sedí k existenciálnímu zmítání hlavních hrdinů a samotná hudba dost dobře obstojí i bez spojení s obrazem filmového plátna, v kombinaci s ním však vytváří zcela novou kognitivní kvalitu, skrze ní totiž může vnímavý divák dojít směrem k smyslu samého filmu; plus dokonalá kamera - černobílý, jakoby statický, tolik typický obraz pro filmy Jima Jarmusche, kde film vzniká sledem, řetězením téměř statických ,,živých obrazů", s velmi pozvolnou dynamikou (i když vůči předchozím Jarmuschovým filmům s ,,výrazným" nárůstem střihu), v níž je čas na mnohé odkazy k éře klasického filmu (zatmívačky, roztmívačky ...) a na sémantické významy filmu samotného... Western o předem mrtvém hrdinovi jako nadčasová metafora o smrtelnosti každého z nás, o smrti zakódované v samotném prazákladu bytí, western o fatálním míjení agresivního evolujícího hmotného světa naší nejen moderní doby s duchovním světem lidí s tak návodným ,,intelektuálním" jménem jako je William Blake, western o mýtickém obraze naší do sebe uzavřené, neempatické, zaslepené a přesto misionářské západní kultury, western o předem mrtvém indiánském lidu jakož o lidstvu samotném, v jehož genomu je zakódována rovněž jeho omezenost, konečnost a ohraničenost jeho existence... western o nás... Naprostý film...(23.11.2006)

  • - Hudba obvykle nastupuje chvíli před změnou záběru, provází ji a opět utichá. Jen nejvypjatější scény jsou hudebně podbarveny celé. (džanik)

  • - Postava, kterou hraje Billy Bob Thornton, se jmenuje Big George Drakoulious. George Drakoulias je hudební producent (The Black Crowes, Tom Petty & The Heartbreakers). Postava, kterou hraje Jared Harris, se jmenuje Benmont Tench a Benmont Tench je zase klávesistou kapely Tom Petty & The Heartbreakers. (džanik)

  • - Jim Jarmusch nechcel zámerne indiánske dialógy titulkovať. „Chcel som, aby to bol taký malý darček ľuďom, ktorí týmto jazykom rozumejú. Aj ten vtip o tabaku bol skôr určený indiánom. Dúfam, že posledná replika z filmu 'Nikto, ja nefajčím' ich náležite pobaví," povedal. (agency)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace