Režie:
Christian RiversKamera:
Simon RabyHudba:
Tom HolkenborgHrají:
Hera Hilmar, Hugo Weaving, Jihae, Robert Sheehan, Stephen Lang, Leila George, Frankie Adams, Caren Pistorius, Andrew Lees, Colin Salmon, Ronan Raftery (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Za pár set let bude svět jen umírající nehostinnou pustinou, křižovanou obřími stroji na kolech, jejichž primární snahou je nacházet zbývající zdroje obživy a surovin. V tato monstra se proměnila původní města. Sídla na kolech jsou plná lidí a největším a nejmocnějším z nich je Londýn. Ten se rozrůstá i díky pohlcování menších strojů, které se objeví v jeho cestě. Tímhle způsobem se v Londýně ocitne i Hester Shaw (Hera Hilmar), tajemná dívka se zjizvenou tváří. Jí jediné, zdá se, nevadí, že Londýn spolknul její domovské město. Hester se totiž díky tomu ocitla v blízkosti jeho vládce Thaddeuse Valentina (Hugo Weaving), s nímž má z minulosti nevyřízené účty. Jenže i Thaddeus je rád, že Hester vidí. Dívka má v držení předmět, s nímž by se mohl stát nejmocnějším mužem na světě. A protože má Thaddeus poněkud větší palebnou sílu než ona, ocitne se Hester na útěku a v doprovodu zoufale nepraktického knihomola a renegátky, na jejíž hlavu je vypsaná obrovská odměna. (CinemArt)
(více)Videa (7)
Recenze (543)
Postapokalyptický rodinný film s přístupností pro děti, ve kterém ryzí dobro bojuje proti ryzímu zlu a neukápne u toho ani kapka krve, ačkoliv akce je ve filmu požehnaně. Scénáristé přišli s celkem originálními nápady, které nechají velmi ojediněle připomenout nedávného Mad Maxe (možná i díky hudbě od Junkie XL), od nějž se ale zásadně liší tím, že tohle je na rozdíl od ultimativních pouštních soubojů s Tatrami až příliš dětské a asi žádný stroj z filmu by v reálném světě nefungoval, takže je to ještě k tomu čistokrevné fantasy - naštěstí bez nadpřirozených schopností postav. Pokud ale má divák rozpoložení nálady na jednoduchý a odsejpající výplach, akceptuje ten umělý svět, přístupnost pro děcka (krom pár flashbacků ve filmu kupodivu žádné nejsou), dokáže přehlédnout určitá klišé a především nerealističnost, pobavit to rozhodně umí. Za rok si na tento film nikdo ani nevzpomene, ale jako instantní zábava k nenáročnému odpoledni to funguje. Rozhodně sympatičtější počin než libovolná bezpohlavní teen dystopie, která si žánr uzurpovala v posledních letech. 68 % ()
S kamarádem jsme po filmu vedli takovou diskuzi, jak bychom vlastně film charakterizovali. Shodli jsme se na steampunku, já se ovšem nechtěl vzdát toho fantasy feelingu, z něhož je patrné, že tato potenciální série pochází od tvůrců prstenové trilogie (či hexalogie, chcete-li). Trikově bych se nebál Smrtelné stroje vyzdvihnout na pomyslný piedestal toho, čehož lze maximálně v CGi sféře dosáhnout, ani bych se nebál tvrdit, že udávaný stomilionový rozpočet byl o něco vyšší. Tím však má chvála bohužel pomalu končí. Ještě se zastaví u úvodní naháněčky dvou obřích měst, na kterou se krásně kouká a jako jediná scéna ve filmu naprosto strhne. Posléze už pak pouze sledujeme lapálie několika více či méně nepříliš zajímavě napsaných i zahraných postav, jejichž osudy mě vlastně příliš nezajímaly. Jediný člověk, jež mě potěšilo opět jej vidět na velkém plátně, byl nepřekvapivě Hugo Weaving, ovšem ani herec takového formátu nedokáže vše zachránit. Na filmu je vlastně fakticky vše správně, splňuje kritéra účelového dobrodružného blockbusteru, má naprosto dechberoucí výpravu, jenomže..zkrátka a jednoduše není zábavné to sledovat. Minuty plynou, ani efektní scény mě nijak zvláště neohromily a u finále jsem už jen vyloženě koukal na hodinky a nudil jsem se, což u podobného filmu rozhodně nesmí nastat a proto také ty negativní kritiky. Neodvážím se tipovat, zda-li prozatimní nic moc výdělky i tak dopomůžou ke vzniku dalšího dílu, ale tentokráte já už kino vynechám. ()
No když jsem na začátku filmu zjistil o co jde, že na světě existují města jako stroje, tak jsem byl zvědav, jak tento námět bude fungovat. A nebylo to špatné. Akorát bych řekl, že tvůrci nevyužili potenciál naplno. Scénář byl dobrý, ale ještě bych tam pár věcí doladil. Ale jinak celkem dobrá zábava. A hlavní hrdina Londýňan Tom vypadal jak fotbalista Kamil Vacek. :-D ()
Má to tři scény, kvůli kterým se na to stojí za to podívat, nebo spíš na který stojí za to se podívat - úvodní honička mobilních měst (geniálně blbý nápad a la Očistná noc), pak honička postav skrz sešrotovávané město (uvnitř velkoměsta!) a pak návštěva vzdušného města. Jinak to má - navzdory třem scenáristům v čele s Peterem Jacksonem - tristně generický scénář s naprosto nezajímavým dějem i postavami (i hereckými výkony), který místo aby nám dopřál co nejvíc honiček a bitev mobilních měst a odhalil co nejvíc z jejich technického i společenského fungování, zahrnuje do příběhu další fajn, ale zbytečné bazmeky (vzdušné město) a nudné lokace (zeď). Proč si to pojízdný Londýn proboha nerozdal s pojízdnou Paříží? Nebo ještě líp - s Bruselem? Tohle Jackson nepochopitelně a trestuhodně prokoučoval. A vidět Roberta Sheehana (prostořeký Nathan z Misfits) v tak nudné roli mě až fyzicky bolelo. ()
Zajímavý svět, nezajímavý film. Londýn, který na pásech projíždí po zbytcích Evropy a požírá menší městečka, je docela fajn, ale bohužel se kolem něj odehrává nezajímavý příběh, který jeho režisér nedovede atraktivně vyprávět. Spousta slepých dějových linek, průměrně natočená akce a vizuál, který jednu chvíli bere dech a o scénu později vypadá jak z televizního seriálu. K tomu nudní hrdinové, okoukaná zápletka... vlastně se dost divím, že zrovna tahle banalita, která všechny svoje trumfy vyloží v úvodní „městské“ honičce, má něco společného s Peterem Jacksonem. A nemám z toho radost. ()
Galerie (77)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (5)
- Smrtelné stroje patří k vysněným projektům Petera Jacksona, režiséra trilogie Pán prstenů a Hobit. Právě komplikované natáčení Hobita mohlo za to, že Peter Jackson přenechal režii Smrtelných strojů svému mnohaletému spolupracovníkovi Christianu Riversovi a „spokojil“ se jen s rolí producenta. Hobití stopa se nese napříč mnoha dalšími profesemi, Smrtelné stroje mají s Tolkienovými adaptacemi společné scenáristky Fran Walsh a Philippu Boyens a o efekty se znovu postarali oscaroví kouzelníci z Weta Digital. (Zdroj: CinemArt)
- Krátce potom, co jsou Hester Shaw (Hera Hilmar) a Tom Natsworthy (Robert Sheehan) zachránění před nočními lovci, jsou spolu „ubytování“ v jedné mistnosti. Hester Shaw se uloží na postel, Tom Natsworthy si ustele na zemi. Hester Shaw vzpomíná na matku a pláče. Hlavu má ve vodorovné poloze vzhledem k posteli, slza jí ale stéká směrem k bradě. To ale není možné, protože slza by v takové poloze stékala spíše po líci směrem k uším. (mr.rubik)
- Celosvětová premiéra proběhla 27. listopadu 2018 v Londýně. (Varan)
Reklama