poster

Případ pro začínajícího kata

  • anglický

    Case for a Rookie Hangman

Drama / Podobenství

Československo, 1969, 102 min

Režie:

Pavel Juráček

Předloha:

Jonathan Swift (kniha)

Scénář:

Pavel Juráček

Kamera:

Jan Kališ

Hudba:

Luboš Fišer

Hrají:

Lubomír Kostelka, Klára Jerneková, Slávka Budínová, Milena Zahrynowská, Pavel Landovský, Miroslav Macháček, Radovan Lukavský, Nataša Gollová, Jiří Hálek, Jiří Hrzán, Zdeněk Kryzánek, Eduard Dubský, Luděk Kopřiva, Jiří Janda, Miloš Vávra, Viktor Maurer, Jiřina Jirásková, Pavel Bošek, Miloslav Hotový, Vítězslav Černý, František Husák, Leoš Suchařípa, Věra Ferbasová, Nina Bártů, František Holar, Libor Fára, Karel Mareš, Miroslav Homola, Josef Kořán, Miloš Hlaváč, Karel Vašíček, Daniela Šrajerová, Marta Krásová, Jindřiška Gabriela Preissová, Dagmar Rosíková, Milena Šebestová, Vladimír Hrabánek, František Kubíček, Jindřich Bonaventura, Bohuslav Kupšovský, Antonín Klimeš, Martin Kostelka, Petr Hapka, Vratislav Blažek, Alois Čuřík, Ladislav Jakim, Karel Engel, Václav Volk, Emil Iserle, Miloslav Horáček, Miroslav Laňka, Jan Maška, Viktor Očásek, Eduard Pavlíček, Jiří Ptáčník, Karel Svoboda, Marie Štrampachová, Alois Vachek, Blažena Vernerová, Milan Udržal, Karel Bodnár, Žofie Futerová, Marie Grófová, Antonín Klepáč, Helena Živná, René Gabzdyl, J. Šubrt, Regina Rázlová, Jan Kubečka, Jan Přeučil, Jindřich Narenta, Hana Talpová, Nina Divíšková
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sportovec
    *****

    Toto pozoruhodné dílo, další z řady děl kinematografie Pražského jara, téměř sdílelo osud Šormova mnohem konkrétnějšího filmu DEN SEDMÝ, OSMÁ NOC. Nejde shlédnout najednou a možná ani ne na jeden zátah. Zmatečnost, až kafkovsky rafinovaná absurdnost a odcizení, které na nás vanou ze stříbrného plátna, vyvolávají zprvu nejednoznačnou, spíše zmatenou reakci. Postižení komunistické reality, jakési podobenství útulného stalinistického pekla, v němž nic nefunguje, začíná nepřipraveného fanouška oslovovat až postupně v druhé polovině díla. Ještě větší škoda je zmařeného Juráčkova mimořádného talentu. ZAČÍNAJÍCÍ KAT je totiž počinem autorsky i lidsky vyzrálým, hlubokým, všeobjímajícím. Zcela jistě náleží do absolutní špičky naší národní tvorby a stejně tak zřejmý je i jeho evropský a světový přesah.(7.2.2014)

  • Seabeast
    *****

    Ztvárnění snu? Filmový dadaismus? Proházené pořadí scén? Šlo to celou dobu pozpátku? Nebo snad všechno tohle dohromady?!? Každopádně David Lynch hadr! Ne, samozřejmě, že můj výrok berte s obrovskou nadsázkou. :-D Patrně asi jeden z nejbláznivějších československých filmů a při akceptování tohoto experimentu jsem byl vlastně fascinován. Copak jste se v jiném filmu někdy setkali s myslícím strojem na ruční pohon? Já tedy v žádném případě a podobný film jsem ještě dosud nespatřil! Na první pohled přes ten totální "chaos" ovšem dle mě obsahuje mraky symbolismu a podobenství a když pohlédnu na rok jeho vzniku, tak mě ihned napadla kritika režimu či totalismu jako takového. Jakoby něco ve filmu bylo zakódováno či skryto. Váhal jsem jestli se dá snímek vůbec nějak ohodnotit, ale dám mu maximum, protože si to plně zasluhuje a zub času ho dělá čimsi kouzelným. Ona závěrečná scéna ve mě na něco zabrnkala a přitom nemám potuchy vůbec na co, což mi příjde velmi zajímavé: Obecní blb slyšel na jméno Vyskoč a vyvezl mě z Balnibarbské země. Tehdy se stalo, že jsem znovu upadl do rozpaku a obrátil se na onoho blba. "Poslouchej, Vyskoč, jdou ty hodinky pozpátku nebo se mi to jenom zdá?" Ale on namítl. "Co pořád máte prosím vás? Copak vám nestačí, že je slyšíte tikat?"(1.5.2014)

  • TheRaven
    *****

    Unikát v české filmografii pohybující se na hranici reálna a fantasie. Velký zážitek, který chci rozhodně vidět nejen jednou. Navíc na velkém plátně a s úvodem páně Landovského nezapomenutelné. (FNR Písek 2009)(9.8.2009)

  • Oskar
    ****

    Pavel Juráček byl skvělý scénárista nevšedních filmů (namátkou Ikarie XB1, Sedmikrásky, Konec srpna v hotelu Ozón), keré mají tu smůlu, že si je oblíbili kritici. Že na ně tvrdošíjně lepí nápis ART a hradbou školometských řečiček se snaží vyvolat dojem, že jsou to filmy pro hrstku osvícených nadlidí. Bohužel úspěšně, takže televize nemají odvahu ty filmy vysílat. Případ pro začínajícího kata má ke vší smůle ještě punc depresivní politické kafkárny a to je v očích většiny diváků rozsudek smrti. Proto je třeba dodat, že je kromě toho taky zábavný, hravý a hýřivě fantastický, aniž by tím svůj hlavní záměr jakkoli šidil - třeba při scéně u soudu jsem se smál a současně mi běhal mráz po zádech. V Gulliverově bloudění zemí Balnibarbi a létající Laputou si IMHO najde něco každý, kdo kdy vězel v osidlech jakéhokoli dogmatického systému "převýchovy". A je vcelku nepodstatné, zda to byl komunismus, fašismus, organizované náboženství nebo obyčejné školství. 80%(22.1.2007)

  • heyda
    ***

    Natočený je to výborně na tu dobu, i hudba je skvělá. Ale myslím, že jedno zhlédnutí je poněkud málo, aby byl člověk schopen pobrat, co všechno je zde zobrazeno a jaký smysl vůbec tento velmi absurdní snímek má. Prozatím to je na 60%.(14.3.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace