poster

Případ pro začínajícího kata

  • anglický

    Case for a Rookie Hangman

Drama / Podobenství

Československo, 1969, 102 min

Režie:

Pavel Juráček

Předloha:

Jonathan Swift (kniha)

Scénář:

Pavel Juráček

Kamera:

Jan Kališ

Hudba:

Luboš Fišer

Hrají:

Lubomír Kostelka, Klára Jerneková, Slávka Budínová, Milena Zahrynowská, Pavel Landovský, Miroslav Macháček, Radovan Lukavský, Nataša Gollová, Jiří Hálek, Jiří Hrzán, Zdeněk Kryzánek, Eduard Dubský, Luděk Kopřiva, Jiří Janda, Miloš Vávra, Viktor Maurer, Jiřina Jirásková, Pavel Bošek, Miloslav Hotový, Vítězslav Černý, František Husák, Leoš Suchařípa, Věra Ferbasová, Nina Bártů, František Holar, Libor Fára, Karel Mareš, Miroslav Homola, Josef Kořán, Miloš Hlaváč, Karel Vašíček, Daniela Šrajerová, Marta Krásová, Jindřiška Gabriela Preissová, Dagmar Rosíková, Milena Šebestová, Vladimír Hrabánek, František Kubíček, Jindřich Bonaventura, Bohuslav Kupšovský, Antonín Klimeš, Martin Kostelka, Petr Hapka, Vratislav Blažek, Alois Čuřík, Ladislav Jakim, Karel Engel, Václav Volk, Emil Iserle, Miloslav Horáček, Miroslav Laňka, Jan Maška, Viktor Očásek, Eduard Pavlíček, Jiří Ptáčník, Karel Svoboda, Marie Štrampachová, Alois Vachek, Blažena Vernerová, Milan Udržal, Karel Bodnár, Žofie Futerová, Marie Grófová, Antonín Klepáč, Helena Živná, René Gabzdyl, J. Šubrt, Regina Rázlová, Jan Kubečka, Jan Přeučil, Jindřich Narenta, Hana Talpová, Nina Divíšková
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sportovec
    *****

    Toto pozoruhodné dílo, další z řady děl kinematografie Pražského jara, téměř sdílelo osud Šormova mnohem konkrétnějšího filmu DEN SEDMÝ, OSMÁ NOC. Nejde shlédnout najednou a možná ani ne na jeden zátah. Zmatečnost, až kafkovsky rafinovaná absurdnost a odcizení, které na nás vanou ze stříbrného plátna, vyvolávají zprvu nejednoznačnou, spíše zmatenou reakci. Postižení komunistické reality, jakési podobenství útulného stalinistického pekla, v němž nic nefunguje, začíná nepřipraveného fanouška oslovovat až postupně v druhé polovině díla. Ještě větší škoda je zmařeného Juráčkova mimořádného talentu. ZAČÍNAJÍCÍ KAT je totiž počinem autorsky i lidsky vyzrálým, hlubokým, všeobjímajícím. Zcela jistě náleží do absolutní špičky naší národní tvorby a stejně tak zřejmý je i jeho evropský a světový přesah.(7.2.2014)

  • Dudek
    ***

    Jako jinotaj zajímavé, bohužel jen několik prvních minut. Oceňuji a uznávám, že v rámci naší kinematografie se jedná o unikát, bohužel jen myšlenka film po celou stopáž neutáhne. Zvláště, když je dějově značně nesouvislý a de facto se jen jedná o sled absurdních scén.(11.4.2013)

  • Oskar
    ****

    Pavel Juráček byl skvělý scénárista nevšedních filmů (namátkou Ikarie XB1, Sedmikrásky, Konec srpna v hotelu Ozón), keré mají tu smůlu, že si je oblíbili kritici. Že na ně tvrdošíjně lepí nápis ART a hradbou školometských řečiček se snaží vyvolat dojem, že jsou to filmy pro hrstku osvícených nadlidí. Bohužel úspěšně, takže televize nemají odvahu ty filmy vysílat. Případ pro začínajícího kata má ke vší smůle ještě punc depresivní politické kafkárny a to je v očích většiny diváků rozsudek smrti. Proto je třeba dodat, že je kromě toho taky zábavný, hravý a hýřivě fantastický, aniž by tím svůj hlavní záměr jakkoli šidil - třeba při scéně u soudu jsem se smál a současně mi běhal mráz po zádech. V Gulliverově bloudění zemí Balnibarbi a létající Laputou si IMHO najde něco každý, kdo kdy vězel v osidlech jakéhokoli dogmatického systému "převýchovy". A je vcelku nepodstatné, zda to byl komunismus, fašismus, organizované náboženství nebo obyčejné školství. 80%(22.1.2007)

  • nascendi
    **

    Pravdupovediac ani som neočakával, že ma Juráčkov film zaujme. Videl som viacero filmov, na ktorých sa scenáristicky podieľal a iba jednému (Nikdo se nebude smát) som dal štyri hviezdičky. Uznávam, že je náročné, takýto film vytvoriť v hlave a potom ho za pomoci výbornej kamery a snaživých hercov preniesť na plátno. Len si vôbec nie som istý, či pán Juráček videl na konci svojho snaženia filmového diváka. Ja nekladiem rovnítko medzi slová nezrozumiteľný a umelecký a pokojne znesiem prípadný dešpekt tých, ktorí tomuto filmu naozaj rozumejú a obdivujú ho.(14.9.2015)

  • Xeelee
    *****

    Jde o to, aby už nikdo nemusel zbytečně myslet, pane Gullivere. Považte, co zbytečného myšlení se všude děje. I děti musí myslet, i staří a nemocní i lidé, kteří nemají na myšlení vůbec čas. I ti, o nichž si myslíme že nemyslí. Blázni, notoričtí pijáci, idioti. Všichni bez výjimky myslí. Přivezli mi kreténa. Močil pod sebe, neuměl se najíst, neovládal lidskou řeč. Ale myslel. Pozoroval jsem kojence, pane Gullivere, a mohu vám říci, že se u nich vyskytují sny. Ale proč vám to všechno povídám. Protože budete mluvit s guvernérem a ten se vás určitě bude ptát na můj myslící stroj na ruční pohon. Myslící ústrojí. Ruční pohon. Zde se tvoří myšlenky. Ptali se mě na kapacitu. Řekl jsem, že zdravý muž docílí až deseti tisíc myšlenek denně, ale jim, jim se to zdálo málo. A tak tedy někoho napadlo použít k pohonu tohoto aparátu žentouru. Chtějí zapřáhnout dobytče, pane Gullivere, ale já jim to nedovolím. Řekněte jim to. Já nepřipustím, aby tímto strojem otáčel vůl.(1.9.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace