poster

Temná noc

  • Španělsko

    Noche oscura, La

  • EN název

    Dark Night of the Soul, The

Drama

Španělsko / Francie, 1989, 93 min

Režie:

Carlos Saura

Scénář:

Carlos Saura

Komentáře uživatelů k filmu (8)

  • Houdini

    Zlatý Medvěd - výběr(21.12.2005)

  • Vitex
    *

    Nedotažený, zavádějící film - jde jen o pár věcí, ale při takovém tématu si tvůrci nemůžou dovolit žádné "nepřesnosti", protože ty pak degradují vše ostatní až do jakéhosi nerozhodného paskvilu. Takto svatý nevypadá, takto se nechová a především se, narozdíl od Saurova Jana od Kříže, opravdu velmi často modlí. (nedokončeno)(5.11.2010)

  • NinonL
    ****

    Žádné utrpení světa není tak hrozné, jako temná noc duše. Těm, kteří se kdy vydali na "cestu" hledání nebo se vůbec zabývali mystikou, je asi pojem dobře znám. Saurovo zpracování příběhu svatého Jana od Kříže, kterého se snaží jeho řád "napravit" vězněním a bičováním přinese užitek zejména jim. "Jak tato noc, třebaže zastírá ducha temnotou, nastává proto, aby osvítila a obdarovala světlem." Krásný duchovní zážitek.(15.2.2014)

  • klima777
    ***

    Raději si od Juana něco přečtěte. Fakt.(7.5.2013)

  • sestrad
    ****

    Milé překvapení: film jsem viděla před lety, kdy jsem netušila zhola nic o tom, kdo je to Jan od Kříže, tehdy mi utkvěla jenom šílená scéna pokoušené jeptišky v cele, ve dveřích na ni hledí vyjevený mnich - vůbec jsem nebyla schopná si to celé dát dohromady. Teď, když tuším, co naskočí v hlavě průměrnému španělskému středoškolákovi, když se řekne Juan de la Cruz, je pro mě Saurova Temná noc fakt lahůdkou. Asi jako kdyby nám konečně někdo dobře natočil film o Máchovi... A ta úcta režiséra i J. Diega k "národnímu básníkovi" je tam opravdu znát. Konečně jeden neprkenný film o dramatičnosti obecně lidské krize vedoucí k duchovní proměně (ten chlap, kterého zavřeli jeho vlastní lidi do vězení, nikdy nikoho neobvinil, nezahořknul, naopak, napsal tam nádherné verše o lásce!). Čtyři hvězdičky jsou za ten španělský vskutku barokní pathos (hrdina je vlastně tak tak trochu rozechvělý rozervanec), toho je tam na mě opravdu příliš.(26.5.2009)

  • JB2203
    ****

    V kontextu tvorby španělského režiséra Carlose Saury představuje Temná noc formálně i obsahově vyjímečný film. Ať již tím, že se jedná o zfilmovanou biografii historické osobnosti, tak především tím, že zde nevystupuje žádný z jeho "dvorních" herců. V přísné dějové sevřenosti líčí autor scénáře i režisér v jedné osobě klíčové období života španělského mystika 16. století: sv. Jana od Kříže (Juan de la Cruz). Carlos Saura, znalec a obdivovatel španělské katolické mystiky, transponuje na plátno devět měsíců Janova života, kdy byl tento karmelitánský mnich vězněn pro své reformní názory (v duchu obrazoboreckého učení sv. Terezi z Avily) v konventu toledského kláštera a kdy vznikla mimo jiné i jeho nejvýznamnější duchovní báseň "Temná noc". Mystičnost básně odráží se také ve způsobu, kterým přenáší tvůrce životopisná data na filmové plátno. Šerosvitné obrazy prosvětlené Janovou touhou po splynutí s Bohem personifikovanou v postavě Milenky-Panny (mladičká Julie Delpy), tvoří z tohoto opomíjeného díla výtvarný i duchovní klenot Saurovy filmografie.(3.2.2006)

  • jm.angelo
    ***

    Zajímavý snímek, vzbudil u mě zvědavost, asi si seženu nějaké knihy a poezii sv. Jana od Kříže a pak film ohodnotím znovu, možná už s větším pochopením. Takhle je ve filmu dost okamžiků, které by potřebovaly další vysvětlení.(21.1.2014)

  • radektejkal
    *****

    Když mě skladatel Peter Graham požádal o text pro svou novou skladbu, zvolil jsem nakonec známou báseň Jana od Kříže začínající: Para venir a gustarlo todo no quieras tener gusto en nada (abys našel zalíbení ve všem, nesmí se ti líbit nic). Skladba se jmenuje Subida (Výstup, samozřejmě na horu Karmel) a je pojata celkem frivolně, i když text je celkem racionální. Předtím jsem přečetl skoro všechny Janovy spisy (jsou běžně dostupné na internetu), navštívil oba moravské karlemlitské kláštery (Dačíce - ženský, Kostelní Vydří - mužský) a komunikoval se španělskými "janology" (Jose Biedma - bydlí v Ubedě, nedaleko místa kde Jan zemřel). To všechno ve mně vyvolalo určitý pocit a představu, s níž je Saurův film ve shodě.(11.4.2014)