Komentáře uživatelů k filmu (34)

  • Houdini

    Český Lev 2 nominace: Režie, Hudba(7.9.2004)

  • Radyo
    ****

    Dojímavá adaptace knihy Ivana Olbrachta. Působivé herecké výkony, z nichž mě zaujala hlavně neznámá Lada Jelínková. Její ztvárnění mladé židovky Hany, která se v Ostravě seznámí s bohatým Ivo Karadžičem, jenž konvertoval od víry, je skutečně mistrovské. Vyvstalá konfrontace kvůli víře je pak jen logickým vyústěním přehledně vedeného děje.(14.8.2002)

  • gouryella
    ****

    Pan Kachyňa je prostě Pan režisér, což potvrdil i touto adpatací ne zrovna jednoduché knižní předlohy.(11.9.2002)

  • Radek99
    ****

    Podařená adaptace Olbrachtovy povídky O smutných očích Hany Karadžičové z knihy Golet v údolí. Ivan Olbracht, přesvědčený levicový prvorepublikový intelektuál a člen KSČ, skutečně žil od roku 1931 v Podkarpatské Rusi (jezdil sem každé léto a párkrát tu pobýval i v zimě), kde mimo jiné založil Komitét pro záchranu pracujícího lidu Podkarpatské Rusi. Jeho světový názor se odrazil samozřejmě i v jeho knihách, někde prvoplánově (Anna proletářka), jinde a častěji mnohem sofistikovaněji - z prostředí Podkarpatské Rusy je jednoznačně nejlepší baladická ozvěna mýtu o Nikola Šohajovi, (který bohatým bral a chudým dával) a jistě i povídky z prostředí polanských Židů. Nechci zde tvrdit, jaká strana politického spektra je tou správnou a pravdudící, chci jen konstatovat fakta, která jsou ostatně patrná i v Kachyňově adaptaci (postava uvědomělého ševce Leiba Abramoviče, ozvěny zárodků organizovaného dělnického siónského hnutí mládeže v podobě agitace k práci a životu v komunitě - v hachšaře...). Kachyňa ukázal ostatně velkou odvahu, když se pokusil svůj film natočit tak, že by se dal primitivně interpretovat skoro antisemitsky - pod tímto zjednodušujícím nánosem je ovšem hlubší významová rovina - Kachyňa natočil svou obdobu Peckinpahových Strašáků...venkovský svět odloučené a izolované židovské chasidské komunity (goletu) se silně tradicionalistickým ukotvením, svět patriarchální nadřazenosti a (v tomto kontextu primitivního) zákona dogmatické víry - bouřit se proti tomuto světu znamená exkomunikaci - vyhoštění, které se jen náhodou nezvrhlo v agresi a veřejný lynch... Podobné filmy: Golet v údolí, Hordubal(19.12.2008)

  • AngelAngie
    ****

    Úžasný film!(30.5.2008)

  • sportovec
    ****

    Podkarpatská Ru a její reflexe v české společnosti První republiky postupně zdomácněly. Karpatské poloniny se staly místem nejen četnických stíhání a hlídek, ale i vyhledávanou turistickou atrakcí bohatší části středních vrstev. Hodně poznatků do českého povědomí přinesli i čeští navrátilci ze státních služeb (vojáci, celníci, učitelé, úředníci, ale také stavební dělníci). Nejzaostalejší kout republiky byl pro pražskou společnost exotický téměř tak jako Orient nebo Latinská Amerika. Stačilo málo: nastoupit na vlak na Wilsonově nebo Masarykově nádraží a vystoupit v Užh(g)orodě. Jako jsou zapomenuté tyto blízké i vzdálené geografické souřadnice, tak je dnes stejně historickým i svébytný svět tamější židovské komunity, který v něčem byl blízký známějším židům haličským. Milostný příběh, který zachytil jeden z těch poučenějších, Ivan Olbracht, patří k tomu nejlepšímu, co Kamil Zeman kdy napsal (občanské Olbrachtovo jméno). Shodně lze mluvit i o Kachyňově režii a vynikajícím výkonu Jelínkové v titulní úloze. O době i o jejích svízelích je v této zdánlivě drobné povídce a ještě více ve filmu všechno. I Kachyňův všední den dokázal - a dokáže - zaujmout.(26.4.2008)

  • Dan9K
    ***

    První polovina filmu je těžko uchopitelná, pomalu mi ani nedávala moc smysl, působí tak snově. V podstatě nic se tam neděje a souznít s nějakou postavou bylo takřka nemožné, všechny mi přišly přímo nechutné. Což byl asi záměr. Ovšem ani herecky to nebylo nic moc. Přišlo mi v kontextu druhé půlky zajímavé, že jsem v té první dospěl k názoru, že to snad skutečně musí být středověk, jinak to ani není možné. Po přesunu Hany do Ostravy a příchodu Radovana Karadžiče konečně získává snímek poněkud širší rozměr a přívětivější tvář. Konečně přichází na řadu spor racionalismu a svobodné mysli proti zapšklosti dogmatického náboženství, který se tak stává ústředním bodem celého příběhu. Závěrečný střet je pak skvělým vyvrcholením, který byl sám o sobě zážitkem, za který stálo zhlédnout i velmi nudnou první polovinu filmu.(1.6.2011)

  • LiVentura
    ***

    Literární klasika, pokulhávající film.(3.12.2009)

  • WANDRWALL
    ***

    Tenhle film mě z mnoha důvodů stále dojímá.(15.7.2011)

  • Aknah
    ***

    Přišlo mi to dost monotónní a duchovní, samotný téma není špatný, ale jinak mě to moc nebavilo. Některé části byly zajímavé, romantické a přirozené. Výběr herečky je snad to nejlepší z filmu. Ale i tak mě to neoslovilo...(18.12.2008)

  • salahadin
    ***

    Smutné oči Hany Karadžičové jsou krásné, stejně jako příroda, stejně jako hudba. Vykreslení židovské problematiky je slušné, přesto na mě celý snímek působí přinejmenším rozporuplně. U mnoha postav si říkáte, jestli to mají v hlavě v pořádku, to že v Podkarpatské Rusi nevěděli, že je Matička Země kulatá je víceméně úsměvné (nedokážu posoudit věrohodnost), uzavřená komunita vzbuzuje odpor i lítost, obdiv i úctu. Lidé sice věřili v dobro, ale v jeho jménu konali zlé, to je smysl celého snímku. Lpění na náboženské tradici, jakkoli moudré a z jejich pohledu opodstatněné, učinilo oči Hanele smutnými. Přes několik slabších momentů tento film zůstal lidským a nezavrtal se do hloubek kýče a patosu. To oceňuji.(18.12.2008)

  • ork
    ****

    For ME 76%(6.2.2008)

  • Katullka
    ***

    Komunistický Olbracht a krásný poslední film Kachyňovy tvorby. Tak zmrvené debilními herci a šíleně parodizujícími dialogy..tohle byl shit. Ale stejně krásná kamera a někdy fakt zamýšlejicí pasáže...(31.3.2011)

  • Damiel
    ****

    Krásně zpracované dílko Ivana Olbrachta, Karel kachyňa se předvedl ve velmi dobrém světle. Nečetl jsem to, ale jako film se mi to fakt líbilo.(12.1.2006)

  • Skip
    ***

    Zahráno to bylo velmi dobře, ale ten motiv hlavního konfliktu nebyl bohužel plně využit. Pokřikující rozběsněný dav, hroutící se stařec a nepřesvědčivě zoufalý otec, to je moc málo(2.10.2004)

  • zette
    ****

    Velmi dustojna tecka za celovecerni tvorbou Karla Kachyni! Myslim, ze se povedla vyobrazit jak novela Ivana Olbrachta, tak zivot v zidovske obci, kdesi v Zakarpati. Krasny pribeh, ac monotonni, tak nadherna hudba Petra Hapky a hezke dialogy. Z hercu me jednoznacne nejvice zaujal Hanus Bor, ten byl vyborny, skoda, ze ve filmech nedostava vetsi prostor. Nadprumerny cesky film od rozdeleni...(8.5.2013)

  • Cushing
    **

    Tohle je pozdní a dosti slabé Kachyňovo dílko. Kachyňa nebyl geniální režisér. Ale ve své době byl nadprůměrný český režisér -- o tom žádná a pějme mu velkou slávu. Dnes kdyby takových bylo aspoň půl tuctu... Jenomže nejsou. Všechno je to jen narcistickej bezvýznamnej potěr... Snad na pár výjimek... Ale kolikrát dnes dostanou výjimky možnost točit? Jednou? Dvakrát? Víckrát ne. Vždyť to jsou výjimky z pravidla.(11.7.2007)

  • Sfinkter
    ****

    Židovská komunita pro mě vždycky byla přitažlivá a tajemná, námět dával potenciál pro 150-ti minutový snímek s hluboce propracovanými postavami. Kachyňa zvolil 90-ti minutové klouzání po povrchu, i tak je však Hanele povedenou adaptací.(18.12.2008)

  • Elisebah
    ****

    Skvěle sfilmovaná Olbrachotva předloha. Herecké výkony na vysoké úrovni a režisér Kachyňa opět na jedničku(6.5.2012)

  • Endyis
    *****

    Další důkaz mistroství Karla Kachyňi. Rád bych si i přečetl Olbrachtovu předlohu. Každopádně skvělý a působivý film...(18.12.2008)

<< předchozí 1 2