Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh lásky, která se zrodila v dobách nenávisti... Podzim 1944. Na Labi u Drážďan kotví česká nákladní loď, naložená tabákem. Pracují na ní dva čeští lodníci, Kája Svorník (L. Vaculík) a Bohouš Kotera (A. Procházka). Oba s vědomím inspektora tajně kradou vzácný tabák, který Bohouš prodává na černém trhu v Praze. Hlavně se ale věnují milostným románkům s německými dívkami, jejichž jména si zapisují do lodního deníku. Kájovi se jednoho dne podaří dostat do postele mladičkou Ulriku (M. Hrubešová). Zpočátku si od krásné zrzky udržuje odstup, stejně jako od ostatních Němek, ale brzy zjistí, že se do bezelstné dívky zamiloval, stejně jako ona do něj. Je však doba války a vyhlídky českého kluka nejsou v jeho novém vztahu zrovna růžové: Ulrika je totiž dcerou velitele zajateckého tábora a také snoubenkou nacistického velitele od letectva… (Česká televize)

(více)

Recenze (115)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Karel Kachyňa umí pracovat jednak s přirozeností a jednak s melancholickou atmosférou. Tady je navíc výbornej scénář, který sice na první dobrou hraje love story ve válečné době, ale podprahově zejména v poslední části zaznívají neskutečně silný věty a záverečná scéna s babičkou je podaná jako by mimochodem, ale má v sobě neskutečnou sílu.....oznamuje se láskám vašim, že tenhle film je pro vás jak dělanej. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Romance mezi Čechem a Němkou byla fajn a překvapivě vcelku uvěřitelná, ale to co se dělo kolem ústřední dvojice mi přišlo dost naivní a nereálné. Nehledě nato, že veškerá mluva v češtině vyznívala strašně nepřirozeně. Ale ten hořký konec to pěkně uzavřel, takže bych to viděl na slušný průměr. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejhlubších českých filmů o odvrácené tváři druhé světové války, o tváři druhé strany, o skutečném vnitroněmeckém vnímání nacistického stroje na válku i jeho vnějších pištcových a dechových parádemarších byl už ve své - komunistické - době nadprůměrným dílem s neobvyklým tématem, jehož poloha byla fo té doby zpravidla výhradní doménou Vláčilovou a Körnerovou. To, že hranice mezi českým a německým prostředím nebyly nikdy zcela neprostupné, je dnes veřejným tajemstvím, tehdy to však byla utajovaná skutečnost (s výjimkou Ladislava Mňačka - jeho vynikající novely NOČNÍ ROZHOVOR a několika nečetných dalších). Láska - a nejen ona, také slušnost a statečnost - i tehdy bouraly ledy a podobně jako během Mnichova tvořily křehké můstky, které jen výjimečně přežily režimy, za nichž vznikly (SYNOVÉ A DCERY JAKUBA SKLÁŘE, Křelinův nedoceňovaný román BÁBEL). Základní osa vztahu - plamen osudové lásky českého plebejce a německé aristokratky - propůjčuje vlastně válečnému dílu ráz milostné romance plné něžného humoru, vzájemného škádlení a rodícího se silného vztahu. Kachyňovi se zde podařilo vytvořit vyvážený, harmonický umělecký celek, stejně hodnověrný v kresbě Drážďan, scén na gestapu nebo i naopak v zachycení domácího prostředí. Za neobvyklé lze označit i postižení českého "šmelingu", keťasení i náznak kritického pohledu na spolenecké bombardování Drážďan angloamerickými bombardovacími svazy v únoru 1945. Kachyňa tu přesvědčuje nejen jako režisér, ale i scénárista. Pro Vaculíka a Hrubešovou se tehdy jednalo o málo vídanou mimořádnou hereckou příležitost. Toto dnes už zklasičtělé dílo patří nejen v rozsáhlé Kachyňově filmografii, ale v dějinách národní kinematografie vůbec k jejímu zlatému fondu. Oprávněně i zaslouženě. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Skoro nahý Lukáš Vaculík, luxus pro zraky dam. Zcela nahá Markéta Hrubešová, luxus pro zraky pánů (i dam:) Samotný příběh nemá sice žádnou extra hloubku, ale je zpracovaný s filmařským umem i patřičným citem, tak jak to Karel Kachyňa umí. Scény, kdy Lukáš a Markéta blbnou na lodi, jak malá děcka, fakt stojí za to:) ()

zelvopyr 

všechny recenze uživatele

Tohle bylo velmi silné a poctivé, a to nejen kvůli závěrečné emocionální náloži. Ta totiž není samoúčelná a vlastně ani nečekaná, je naprosto v souladu s vyprávěním celého filmu. Ten, kdo v něm vidí jednoduchou romantiku nebo svlečenou Hrubešovou, vidí jen velmi malý kus toho, co je vlastně "o nás a o nich" a válce vůbec vyprávěno. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Kachyňov film bol známy hlavne v dobe svojho vzniku a tesne po ňom a netvárme sa, že nevieme prečo. Nahota nebola vtedy tak bežná, takže M. Hrubešová bola hviezdou z fleku...Po tých rokoch musím povedať, že je to z veľkej časti dosť priemerná love story, ktorú výrazne zachraňuje hlavne zaujímavý záver v Drážďanoch. Asi ma nikto nebude viniť zo spoilerovania, keďža osud tohto mesta i jeho obyvateľov je dosť známy. 60%. ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Kvalitní český film dokonce i v dnešní době, ale nikdy jsem ho neměla v lásce. Mě holt ta romantika nikdy moc nebrala, jako mladší jsem se u toho vcelku nudila a jako starší jsem to neviděla. Přesto jsem si z filmu zapamatovala dost, takže mě asi přece jen zasáhl dost hluboko. 60% ()

hippyman 

všechny recenze uživatele

KOMENTÁŘ MŮŽE OBSAHOVAT SPOILERY! silný historicko-poetický film o velké (ne)šťastné lásce, které se do cesty postavila válka, podkreslený chytlavým hudebním pornosaxofonovým motivem, zakončen vodopádem ze slzavého údolí... počáteční průměrný TV look brzy vystřídají kvalitnější momenty a mezinárodní eroticko-romantické linie, které dokáží zrzavě-zainteresovaného člověka skutečně přitáhnout ;-) ale nechybí i následná dávka napětí a podzápletka kriminální... když přehlédneme často opomíjený nedostatek, který trochu vadil i mně (v Drážďanech se mluví česky), pan Kachyňa zabrnkal na těch pár strun tak, že to dohromady skvěle ladilo a já musím jít na (pro mě překvapivě vysokých) 80%. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Veľmi slabo, povrchne a nudne spracovaná smutná téma o tom, ako krehká je láska a život samotný. A nie je to iba v tom, že Vaculíka ako herca nemám rád. Najvúčší problém vidím v scenári, ktorý si ma ničím nepripútal, okrem záverečnej myšlienky. Podpriemer. 40/100 ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Nevím, zda je tohle nejhorší Kachyňův film kvůli obsazení Vaculíka, nebo se na té nudě podílely i jiné okolnosti. Kdyby v hlavní roli byl ptakopysk, mohl být Karel alespoň roztomilý, když už by neuměl hrát. Vaculíkovo přiblblé tlemení před kamerou na sebe strhlo veškerou pozornost, takže vše ostatní se stalo pouhou banalitou. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Soudruzi těsně před pádem režimu divákům dopřáli erotiku, která se i dnes dá považovat za odvážnou. Markéta Hrubešová se ukázala kompletně nahá a příroda jí tedy nadělila. Obří poprsí a klín, který volal po depilaci. No, byla válka a zarůst ženské genitálie chlupem bylo něco naprosto přirozeného. Karel Kachyňa se trošku ztratil v těch tělesných křivkách tehdy mladinké herečky a jeho drama postrádá větší údernost, i tak si dal záležet na postupném vývoji vyprávění. Jelikož se zahleděl do Hrubešové, tak Lukáše Vaculíka už  tolik nevnímal. Ten mu nabídl, že ukáže nahé pozadí. Režisér souhlasil, aby měl od něj pokoj. Většina děje je soustředěná na palubu a do podpalubí nákladní lodě, na které pracují dva čeští lodníci, Vaculíkovým parťákem je Antonín Procházka. Ti si ve složité době užívají s povolnými německými děvčaty, vedou si o nich deník a ve volných chvílích kradou tabák, který převáží. Jednoho dne se v blízkosti kotvící lodě objeví německá zrzka, která pozná sílu českého kance. A uhranutý lodník pranic nedbá na to, že je dcerou velitele zajateckého tábora a snoubenkou nacisty. Trochu filmu vyčítám, že tuhle hrozbu jaksi neuměl zhmotnit a na diváka nezapůsobil hrozbou těchto postav. Ladislav Lakomý navíc v roli velitele tábora působil až poměrně vlídně. Síla filmu spočívala v různorodých detailech a momentech, se kterými Kachyňa vždy uměl pracovat. Jeden z takových silných momentů představuje závěr, v němž náš hrdina v sutinách bombardovaných Drážďan pátrá po své ztracené lásce. A místo ní potkává její  babičku. Kachyňa prostě uměl nenápadné scény rozvinout do působivosti. Tohle jeho milostné  drama sice zůstalo oproti jeho jiným režijním počinům poměrně opomíjeným. O to víc si zachovalo svoji jedinečnou tvůrčí osobitost. 7/10 ()

Omnibus 

všechny recenze uživatele

Pěkný příběh, lehce slzopudná romance, zajímavé umístění děje na říční loď, poctivé tři hvězdy. Za (v uspokojivé míře :-) ukázané dívčí půvaby Markétky Hrubešové (a při vědomí, že je to natočeno ještě za totáče) přihazuji ještě hvězdu. To mi připomnělo - budu si muset k sobě na hausbot taky pořídit nějaký ten „podtrhávací kobečerek“ ...! ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Vkusne natočená "červená knižnica" na pozadí tragických dejinných udalostí. Znie to trochu umelecky nedôveryhodne, avšak Kachyňa je iná trieda a do príbehu lásky dokáže nacpať viac, ako by sa pokúsilo množstvo tuctových režisérov. Mňa potešilo sústredenie deja na rieku, loď vždy predstavuje určitú formu slobody, až revolty a zároveň na rieke nevidíme hranice, že. Začnem si odškrtávať filmy, zaoberajúce sa bombardovaním Drážďan, zatiaľ u mňa vedie Slaughterhouse 5. Škoda, že Vaculíka má publikum zaškatuľkovaného v iných typoch úloh, pretože mi pripadal ako "oznamovateľ láskej svojej" presvedčivý. Hrubešová ukázala to, čo od nej všetci chceli, teda nahé telo, ale ona tam aj hraje a nepôsobí to vôbec rušivo. Aj napriek spomenutým umeleckým kladom sa pre ženy môže jednať o dosť zásadné slzotvorné dielo československej kinematografie. Ak by bol film známejší a častejšie vysielaný. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Kachyňa bol nepochybne vynikajúci režisér, ktorý nakrútil viacero nezabudnuteľných filmov. Ale každý asi má právo vybrať si slabšiu chvíľku a on si ju vybral týmto filmom. Myslím, že základná chyba sa stala už pri výbere ústrednej dvojice. Markétino herectvo začína i končí u vyzliekania a Lukáš Vaculík ukázal, že dokáže podať aj oveľa horší výkon, ako v Láskach mezi kapkami deště. Takže po príťažlivom názve filmu už ostalo iba prázdno. ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Film stojí a padá s odhalenými dívčími půvaby mladičké Markéty Hrubešové a jinak toho příliš nenabízí, snad jen svérázný přístup českých lodníků k životu v nelehké době, ale koukat se na to dá. ()

raroh 

všechny recenze uživatele

Falešná poetičnost, kdy Kachyňa už hodně ztrácel ze svých kvalit (nehledě na dosti hloupoučký scénář). ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Oznamuje se láskám vašim je žel film zcela průměrný. Na Kachyňu rozhodně velmi slabý. Přitom vychází z výborně napsané knižní předlohy... Právě knižní předloha je ovšem také kamenem úrazu, protože román (byť v tomhle případě jde spíše jen o novelu) je obvykle materiál pro filmové zpracování příliš obsáhlý a je nutné v něm rozsáhle škrtat a zachovat jen to nejpodstatnější. Co ovšem rozhodně  ztratit nesmí, to je atmosféra a také zorný úhel vypravěče... Pokud autor scénáře knižní předlohu takhle razantně neprošktá a nezachová jen to skutečně podstatné, vznikne obvykle dosti únavný a klipovitý sled scén, často pouhých "živých obrazů", řazených za sebou takřka bez ladu a skladu. A přesně to se tu "podařilo". Ba co víc, tvůrci nejen že z předlohy dosti otrocky přebírají i mnohé okrajovější scény a motivy, dokonce mnohé další scény, dialogy a motivy přidávají, což už je úplně nepochopitelné... Nejen že tím děj ještě zahušťují ale navíc jej posouvají citelně jinam... V knize není ani výslech, ani rozhovor s otcem Ulriky, ani prohlídka lodi policií, ani blechy, ani sbírka podvazků, ani dopisy psané Ulrikou do Čech, ani Karlův telegram Ulrice, ani díky tomu informovaní rodiče... Co v knize naopak je, a to velmi silně přítomné, to je napětí, které by bylo možné vyjádřit pojmy "my" a "oni", "naše" a "cizí", v dané situaci vyšponované na maximum válečnými událostmi. Právě tohle činí z jinak vlastně poměrně banálního milostného příběhu v knize skutečné drama (samozřejmě spolu se závěrečným bombardováním). Přesně to ale také tvůrci filmu takřka úplně pominuli. Problém je přitom už v tom, že je film natočen prakticky kompletně v češtině, takže si divák vlastně vůbec neuvědomí že drtivá většina jeho dialogů by měla být pronášena německy. Tahle okolnost je mimochodem i nesmírně důležitá součást rozhovorů mezi Ulrikou a Karlem. Tvůrci filmu ji ovšem nahradili běžným milostným žvatláním s mnoha zdrobnělinami a dalšími krásnými nesmysly, které ovšem v dialozích vedených německy Čechem s rodilou Němkou v žádném případě nemají co dělat... Asi z obavy, aby film nevyzněl jako kritika socialistických poměrů navíc z filmu zmizely i různé "totalitní manýry", jakými je všudypřítomné špickování a z něho plynoucí strach, bdělá domovní důvěrnice, fakt že doma se říká něco jiného než na ulici, že lidé vstupují do různých organizací jen proto aby mohli jakš takš normálně žít, a možná právě proto se do něj naopak dostalo brutální násilí výslechu, protože to přece "Němci" v podobných filmech běžně dělají... Samozřejmě ano, není to úplný propadák, rozhodně neurazí ale také nijak moc nenadchne. Kdyby se to točilo o pár let později a v německo-české koprodukci, možná s jinými herci (v roli Ulriky by byla naprosto skvělá mladičká Julia Jentsch) a rozhodně i za jiné peníze, mohl to být film hodný nějakého toho zlatého lva či medvěda. Takhle je z toho spíše podivně nedotažený pokus, který si všichni pamatují hlavně pro na svou dobu nezvykle explicitní nahotu... Velká škoda... Přitom vyrovnávání se s vlastní bolestnou minulostí, s nacionalismem, s totalitním tlakem, hledaní obecné lidskosti, to všecho je stále velmi aktuální a bolestné... Celkový dojem: 65% Zajímavé komentáře: sportovec, Sfinkter, zelvopyr () (méně) (více)

Reklama

Reklama