poster

Bohémský život

  • Francie

    Vie de bohème, La

  • Německo

    Das Leben der Boheme

  • Švédsko

    Bohemernas liv

  • Finsko

    Boheemielämää

  • anglický

    The Bohemian Life

  • Slovensko

    Bohémsky život

Drama / Komedie

Francie / Německo / Švédsko / Finsko, 1992, 100 min

Režie:

Aki Kaurismäki

Předloha:

Henri Murger (kniha)

Scénář:

Aki Kaurismäki

Kamera:

Timo Salminen

Hrají:

Matti Pellonpää, Evelyne Didi, André Wilms, Kari Väänänen, Christine Murillo, Jean-Pierre Léaud, Carlos Salgado, Alexis Nitzer, Sylvie Van den Elsen, Gilles Charmant, Laika, Dominique Marcas, Samuel Fuller, Jean-Paul Wenzel, Louis Malle, André Penvern, Maximilien Regiani, Daniel Dublet, Philippe Dormoy, Louis Delamotte, Kenneth Colley, Joëlle Jacquet, Michel Jacquet, Helene Brousse, Antonio Olivares, Sanna Fransman, Jacques Cheuiche, Simon Murray, Monique Goury, Mark Lavis, Irmeli Debarle, Veikko Nieminen, Jacques Leobold, Jean-Bernard Mateu, Jean-Luc Abel, Christian Ehrhart, Jacques Ehrhart, Gilles Sacuto, Konsta Väänänen, Alain Sakhnowsky, Teresa Saraiva, Andrée Saldo, Karine Arsène, Jean-Pierre Abodi, Remi Adam, Lalouani Areski, Francois Aver, Marc Barbé, Francis Boespflug, Lydia Braun, Noël Bureau, Natalia Cheuiche, André Le Coq, Gilbert Delmas, Daniel Dudon, Bernard Dupont, Albert Godard, Sylvia Folcarelly, Didier Heidet, Henri Gondalle, Claude Guillemard, Alain Impellizzieri, Othman Karoui, Jean Koralewski, Georges Lacour, Louis Latarrige, Deddy Lemardeley, Ange Melet, Michel Michelis, Felix Mpudi, Ruger Murer, Paula Oinonen, Mohand Ouatah, Raymond Pichert, Piitu, Claude Pinalie, Louis Pinquier, Isabelle Rivaud, Pietro Romanach, Simone Roy-Daniel, Laurent Thavonekhayl, Anssi Tikanmäki, Jacques Viard, Fabienne Vonier, Wolfgang Kluge, John Ebden, Timo Salminen, Outi Eranti
(další profese)
  • Hwaelos
    *****

    Bohémský život je ryzí komedie s těžko uchopitelným, inteligentním humorem, která vypráví příběh tří umělců, kteří jsou více než skutečnými charaktery, modelovými zástupci svých profesí. Velmi potěší účast dvorního Käurismakiho herce Matti Pellonpää, i Truffautova oblíbence J.-P. Léauda. Co je však na filmu ještě zajímavější je zajímavý střet několika fikčních světů, mezi nimiž snímek obratně balancuje. Svět hlavních postav odkazuje k době modernismu konce 19. století, případně i nastupující avantgardy. Samotné uskupení tří hlavních hrdinů je - jak už jsem řekl v úvodu - symboli(sti)cké a jejich život je většinu doby impresionisticky nereálný, vytržený od pozemských, přízemních starostí. Strasti hrdinů nejsou opravdu zažívány, jen proplouvají okolo anachronického vakua jejich životů. Přesto divák cítí, že všude okolo koexistuje dobově současný, běžný svět plný ryze světských a sociálních problémů. Bublina světa prvního praskne těsně před koncem snímku, když děvče malíře Rodolfa, Mimi, smrtelně onemocní a vnější a vnitřní fikční svět se prolne. V tu chvíli se umělci začnou zbavovat symbolů své bohémy (čti: symbolů vnitřního, anachronického světa), aby jí mohli zaplatit nemocenskou péči. V tu chvíli logicky mizí i komediální nadnesenost a po skončení projekce v divácích zůstává hořká stopa po nečekaném dopadu smutné a syrové reality. Možná se někdo tak neobvyklým koncem komediálního filmu cítí podvedený. Mě osobně takováhle narativní libůstka nadchla.(9.8.2011)

  • Jordan
    *****

    zbožňujem kaurismäkiho rukopis, jeho humor, cynický nádych, ktorý dokáže spojiť s nodtalgickým pohľadom na svet a vytvoriť tak unikátnu atmosféru a "štýl", zbožňujem jeho hercov a celú tú "divne" nasvietenú divadelnú štylizáciu;(2.4.2012)

  • Jellini
    *****

    Ne drama, ale komedie.(19.10.2013)

  • Iggy
    ****

    Na to, jak dlouho a hodně jsem se na Kaurismakiho Bohémský život těšil, jsem byl trochu zklamaný. Chybělo mi o něco víc humoru a o něco víc Jeana-Pierra Léauda. Matti Pelonpää jako horkokrevný albánský malíř samozřejmě nemá chybu stejně jako několik dalších dokonalých momentů – hrob Henryho Murgera, „nádraží“, závěrečný záběr nebo krátký záběr trojice bohémů v jejich autíčku se stírajícími stěrači.(13.4.2009)

  • Matty
    ****

    Třebaže situovaný do francouzské metropole, je Bohémský život excelentní ukázkou charakteristického rukopisu předního finského režiséra. Teskná atmosféra. Dlouhé, černobílé a převážně statické záběry, v nichž nenadbývá jediný objekt. Zámlky, zatmívačky a sem tam probleskující humor. Namísto plynulého toku vyprávění osamocené výjevy (netočit Kaurismäki takto obvykle, důvod bychom mohli hledat v Murgerově literární předloze, která vycházela na pokračování jako řada epizod ze života pařížských bohémů). Prázdná místa mezi nimi si musíme doplnit sami. Herci, kteří s kamennými tvářemi odříkávají věty, jejichž sdělení je absurdně prosté a přímé („Došla mi káva, ale udělám polévku“), nikoli zašifrované v mnohoznačných metaforách. Postavy se nezdržují zdvořilostními frázemi, mluví k věci, což si lze vysvětlit jejich bohémskou povahou. Žijí pro přítomný okamžik. Jednotlivé scény jsou jako věty zbavené nadbytečného slovního plevelu. Podobný minimalismus bychom našli v díle Jarmusche nebo Bressona, k němuž Kaurismäki v jeden moment odkazuje (kapsář), Bohémský život je ale nostalgičtější a tak nějak příjemně smutný. Problémy svobodného života Kaurismäkimu neslouží k jízlivé kritice sociálních poměrů, nejsou na druhou stranu ani pohádkově zjednodušené. Režisér před vážnými otázkami neuhýbá, ani se nevyžívá v jejich rozpitvávání. Vážné je v jeho filmech přítomné stejně prostě a samozřejmě jako to nevážné (trochu v duchu Špátova „rozumem pesimista, srdcem optimista“) a záleží na nás, čemu budeme přikládat větší váhu. Na základě toho se dá závěr filmu vykládat jako definitivní rezignace na ideály, stejně jako nadějeplné vykročení novým směrem. 80%(12.3.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace