Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Posledním dílem geniálního režiséra Elii Kazana se stala adaptace nedokončeného románu F. Scotta Fitzgeralda. Robert De Niro se v něm v roli filmového magnáta Monroea Stahra stává nepřímým průvodcem po Hollywoodu v éře 30. let, v době, kdy se ze „svatého háje“ postupně stávala opravdová továrna na sny… (oficiální text distributora)

Recenze (22)

Han22 

všechny recenze uživatele

Poslední magnát je jediný film, kde se setkali velikáni De Niro a Nicholson a tomu plejáda dalších hvězd (Curtis, Mitchum, Pleasance, Milland, Moreau) takže jsem byl zvědavý. No a bylo to takové nijaké. Drama bez dramatu, děj bez pořádného příběhu, atmosféra 30. let nulová. Herci tu mají větší či menší štěky, což platí i pro Nicholsona, který je tu asi 10 minut (a rozbije De Nirovi hubu). Co zbylo? Přesný De Niro jako ledově chladný, strohý hollywoodský producent, pár okamžiku kdy ožívají staré černobílé filmy a celkem pěkná romance, která ovšem od začátku nikam nevede. Nebyla tu úplná kravina, 3* si to zaslouží, ale za pár hodin nebudu vědět o čem to bylo. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Keď na začiatku sprievodca hollywoodskym štúdiom prezentuje pikošky zo zákulisia hviezd a fanúšišky vzdychajú záujmom, tak divák asi takto nebude vzdychať nad filmom pohrúžajúcim sa do zákulisia nemenovaného štúdia v 30. alebo 40. rokoch. Večierky, romanťárny, nejaké tie filmovačky, poťavania tvorcov či konflikty u šéfa štúdia. Chýbal mi nosnejší príbeh, resp. aspoň dejový zlom. Nad hladinou tak držia film hlavne niekdajšie herecké elity, ktorých je neúrekom, každá sice v drobných rolách, ale kde inde môžeme vidieť Roberta Mitchuma s Rayom Millandom alebo Dana Andrewsa s Jeanne Moreauovou? Len to zachraňuje celkovú nevýraznosť až nudu. Posledný film velikána Kazana dopadol slabo, podobne ako skoro všetky jeho posledné filmy. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Pátý - nedokončený - román Fitzgeralda jest samozřejmě vynikající předlohou. Je skvělou výzvou už pro ten konec, který si musí filmaři dotvořit sami a splatit tak dluh, který Hollywood vůči nesmrtelnému autorovi měl. Je jen logické, že krátce po nové adaptaci Velkého Gatsbyho s Redfordem přišel čas i na Posledního magnáta. Ale dnes už mám za sebou i seriálovou adaptaci z Amazon Studios a ta tento Kazanův film pokořila v každém ohledu. 70. léta si věru nelámala hlavu s autentickou výpravou, je proto problém uvěřit, že by se děj měl odehrávat ve 30. letech, navíc pokud je pointou všeho hollywoodský glamour touch. Ten tu věru nenajdeme. De Niro v hlavní roli není špatný a na svou dobu je to film přeplněný hvězdami, dnes oceňujeme každého od Nicholsona po Mitchuma a Millarda. Bohužel ženské role jsou obsazeny vysloveně neatraktivně, a je jedno, zda je hlavní dívčí neznámá Boultingová, nebo tou odkvétající Moreauová. Tempo je pomalé, čímž se utápí vše zajímavé. A samozřejmě český dabing je pouze za trest. Tomu se zcela jistě vyhněte. Čili jako první adaptace tento Magnát stojí za pozornost, mohu ho doporučit ale jen tam, kde máte raději Kazana a De Nira, než téma a předlohu, ale pokud chcete prožít skutečný příběh Monroe Stahra, zvolte nový seriál. V něm lépe funguje psychologie postav i výprava. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Predloha Fitzgerald, réžia Kazan, herci De Niro, Nicholson, k tomu Curtis, Mitchum a ďalší skvelí herci... podľa mien by to mal byť jeden z najlepších filmov všetkých čias, no všetci spomínaní boli v oveľa lepšej forme pri práci na iných filmoch, toto akosi žiadnemu z nich príliš nevyšlo. Hlavne u Kazana to je najviac viditeľné, v porovnaní s jeho ďalšími filmami to je veľmi slabé, pravdepodobne jeho najhorší film. Nicholson je tu všeho všudy 10 minút, takže nemá príliš priestor sa predviesť v obvyklej forme. De Niro má priestoru až až, no jeho postava mu toho tiež príliš nedovolí, väčšinu času len bloumá a naháňa svoj objekt túžby. Chýba tomu tempo a ťah na bránu. Vzhľadom na to, že to je príbeh z filmárskeho prostredia, tak je to zúfalo nezaujímavé a škoda nevyužitého potenciálu. To taká Truffautova La nuit americaine je úplne iné kafé. ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Předobrazem pro De Nirovu postavu byl dle Fitzgeraldovy předlohy slavný filmový producent Irving Thalberg (1899-1936), taktéž závratný mladý talent a spolubudovatel impéria MGM. To ale není jediná spojitost filmu s "filmem" jako takovým. Tedy nejen, že se odehrává v prostředí filmových studií, ale celá jeho struktura obsahuje mnoho, i když nijak okázalých (pro tento typ historizujícího filmu se to ostatně vcelku hodí), metafikčních prvků. Např. film (ve filmu), na němž De Niro právě pracuje, je krásnou ironickou připomínkou jak hollywoodských starých časů, tak ironickým balancováním o (falešné?) povaze filmu obecně. Těchto zároveň nostalgických i jízlivých odkazů je ve snímku více (fungování filmového průmyslu, scénáristé-komunisté, okrajově imigrace do USA), a stávají se tak i osobním ohlédnutím zpět Elii Kazana. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (10)

  • Producent Sam Spiegel absolutně nesouhlasil s obsazením Roberta De Nira (Monroe Stahr). Později Eliu Kazanovi sdělil: ,,Kromě tebe není na světě režisér, který by mě přesvědčil, abych zkusil Bobbyho De Nira." (Rocky62)
  • Autor literární předlohy filmu Francis Scott Key Fitzgerald zemřel před jejím dokončením. Tu ve stádiu nedokončeného díla později publikoval přítel a spolužák Edmund Wilson, jíž se později chytlo filmové studio Paramount Pictures. (Conspi)

Reklama

Reklama