poster

V přístavu

  • USA

    On the Waterfront

  • Slovensko

    V prístave

Krimi / Drama

USA, 1954, 108 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Kulmon
    ****

    Drama o rozklíženém jedinci, který se vzepře svým bývalým chlebodárcům, protože se zamiluje do sestry chlápka, s jehož smrtí má co do činění. Z Marlona Brando už ve věku necelých třiceti let sálala osobnost, herecký um a charisma ztělesněné jedinou kostkovanou košilí. Jeho partnerku zahrála panenská Eva Marie Saint, jejíž neobyčejnou krásu si však ještě více vychutnáme v Na sever severozápadní linkou. Hlavního záporáka sehrál Lee J. Cobb, známý jako ten nejrozhněvanější z 12 rozhněvaných mužů. Opravdu silné sociální drama zároveň upozorňující na bídu a strach obyčejných lidí, kteří musí být N a N vůči mafii. Rád bych dal plný počet, chybělo jen malilinko. Zajímavosti: Role Terry Malloye byla původně určena pro Johna Garfielda, ten však zemřel krátce před natáčením. *** Počáteční rozpočet 1 milion dolarů film překročil desetkát již v počátku natáčení. *** Při výslechu je Slim označen jako Mladen Sekulovich, což bylo pravé jméno jeho představitele Karla Maldena. Ten si zvolil pseudonym kvůli svému příliš etnicky znějícímu skutečnému jménu. *** Filmový debut Evy Marie Saint, která za svj výkon obdržela Oscara za nejlepší ženský herecký výkon ve vedlější roli. *** Filmový debut Johnnyho Sevena. *** Jediný film, který nebyl muzikál, pro který složil hudbu Leonard Bernstein. *** O roli Terryho Malloye se ucházel i Frank Sinatra. *** Honorář Marlona Brando byl 100000 dolarů, režisér Elia Kazan dostal tutéž částku plus 25% z výnosu. *** Zlatá soška, kterou za svůj výkon dostal Marlon Brando byla buď ztracená nebo ji někdo ukradl. Ocenění bylo na prodej v londýnské aukční síni. *** Scéna, kdy si Marlon Brando vzal rukavice Evy Marie Saint byla neplánovaná. Saint ji náhodně upustila a zbytek byl improvizovaný. *** Roli Edie Doyle odmítla Grace Kelly, která místo toho natočila Okno do dvora (1954). *** Jako kompars se ve filmu objevilo mnoho přístavních dělníků z Hobokenu v New Jersey. *** Hlavní postavy jsou založeny na skutečných lidech. *** Terryho bratra Charleyho měl původně hrát Lawrence Tierney, ale žádal příliš vysoký honorář. *** V původním scénáři byl Terry starší rozvedený muž. *** Výkon Marlona Brando v tomto filmu byl v roce 2006 časopisem Premiere oceněn jako druhý nejlepší všech dob. *** Debut Michaela V. Gazzo. *** Poprvé se před kamerou objevil i Pat Hingle. *** První filmová příležitost pro herce Fred Gwynne. *** První film Martina Balsama.(11.5.2009)

  • KarelR
    ****

    Brando je machr a Lee J. Cobb jako záporák taky nezklamal, ale chtělo to větší drive. To Brandovo bloumání člověka za chvíli omrzí a nahoru to tahá až závěr, který určitě patří k tomu nejlepšímu z padesátek. Alespoň že Eva Marie Saint byla krásná celou dobu :)(4.9.2008)

  • Shadwell
    ***

    Několik poznámek ke způsobu, jakým je celá tahle podívaná odvyprávěná. 1, Přístav je ze své podstaty otevřené místo, z něhož se dá kdykoliv utéct, přesto jako by nebylo kam. Jako by byl spíše vězením. Tohle film vyjadřuje skrze mimetický popis děje, tedy skrze maximum informací (tzv. nepotřebné detaily přístaviště), které vytvářejí dojem, že se vypravěč drží reality. 2, Celý film vystavuje kolem ústřední postavy Marlona Branda tři úrovně vyprávění. (i) Hlavní linie spočívá v zavraždění jednoho z mužů. Tato linie ovšem nemá jakýkoliv vliv na děj, pouze ho iniciuje. (ii) Tématická vyprávění (různé vložky a analogie) zastupují dělníci coby nosiči tezí, jejich nářky a trudné živobytí. (iii) Vyprávění bez přímé vazby představuje přístav samotný. Pouhá oblast veškerého dění, distancovaná od obyvatel, a zároveň jako by vyprávějící svou vlastní historii skrz tyto obyvatele. 3, Postavy filmu se zdají živé v tom smyslu, že jejich stanoviska neovlivňuje režisér ani scénárista. To je ovšem problém. V několika momentech se nedostává filmu nových impulzů a bylo by tedy vhodné, kdyby buďto vypravěč nějakou osobu dočasně zastoupil a pohnul s dějem, anebo by základní schéma zůstalo, ale rám obrazu by se zahustil více informacemi (falešnými i dějovými). 4, Vypravěč nezřídkakdy dění pouze pozoruje a nechává na postavách, jak si vyřeší svoje spory. Především v milostném vztahu Brando – blondýna zcela absentuje a zanechává dvojici v intimitě. A pak zasáhne, zničehonic vyostří situaci. A pak zas jen pozoruje. Nikoliv tedy že by neustále drobnými posuny hýbal s dějem. Problém je, že při flirtování dvojice vzniká ohromná propast mezi postavami a divákem, kteří nemůžou být ve vztahu jakkoliv zainteresováni. ____ Jestliže marxismus hlásal základnu (vzbouření dělníků...) a nadstavbu (...zasazené do fiktivního příběhu), film se nám pochopitelně snaží namluvit opak. Snaží se nám namluvit, že nebyl natáčen dle schématu, nýbrž životně a svěže. Přirozeně tomu tak není. Proto nemusí vypravěč tak často vstupovat do postav a korigovat děj. Protože vše ovládá ideologie a autor, jakýsi strůjce obrazů a loutkář v pozadí, stojící nad samotným vypravěčem.(14.10.2008)

  • iamek
    ****

    Moje velké očekávání naplněno nebylo, ale V přístavu není vůbec špatným filmem. Za zhlédnutí stojí už kvůli excelentnímu výkonu, který předvedl Marlon Brando a ve vedlejší roli skvělí záporák Lee J. Cobb.(7.10.2011)

  • Slasher
    ****

    Sociální drama z přístavních doků tehdejšího New Jersey, kde se vykořisťovaní dělníci bojí postavit na odpor odborářské mafii. Brando stojí v čele kvalitního hereckého obsazení, v roli bývalého boxéra a současného "protekčního pracanta", který řeší zcela zásadní morální dilema. Od křiváckého úvodu, přes milostný střed až po hrdinsky vyhrocený závěr je to poctivý a zaujímavý biják.(25.8.2011)

  • - Slavná scéna na zadním sedadle taxíku vznikla díky improvizaci Marlona Branda a Roda Steigera. Podle scénáře měl Steiger Branda z taxíku vytáhnout a namířit na něj pistoli. Brando ale řekl Kazanovi, že nevěří tomu, že by něco takového udělal bratr bratru. Kazan nakonec s návrhem souhlasil a celý Brandův monolog o zkaženém dětství byl improvizovaný. (Cimr)

  • - Hlavní postavy jsou založeny na skutečných lidech. Terry Malloy (Marlo Brando) na přístavním dělníkovy Anthonym De Vincenzovi, otec Berry (Karl Malden) na nábřežím knězi John M. Corridan a Johnny Friendly (Lee J. Cobb) na gangsterovi Albertu Anastasiovi. (J.A.K.)

  • - Filmový debut Johnnyho Sevena. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace