Reklama

Reklama

Babai

(festivalový název)
Německo / Kosovo / Makedonie / Francie, 2015, 104 min

Obsahy(1)

Film, který zaujme střídmostí výrazu a soustředěným uchopením tématu, se zaměřuje na vnitřní i okolní svět desetiletého Noriho. Potkávají ho jenom samé otřesy, a ač žije v širší patriarchální rodině, kompenzuje si citové strádání silnou fixací na otce. Gezim je přitom slaboch a outsider, který využívá svého synka k nuzné obživě pouličním prodejem cigaret. Jako nikdy nechce mluvit o tom, proč ho opustila jeho žena, rozhodne se jednoho dne utéct od syna i svého života za naivní vidinou změny k lepšímu do Německa. Velkou část líčení zabírá tajná cesta zoufalého Noriho za otcem, během níž dostává tvrdé rány a naučí se je se stejnou razancí vracet. Na jejím konci je dospělejší, než kdy byl Gezim, ale v tomto konstatování je obsažena i hořkost nad jeho dětstvím, ztraceným mezi lidmi, jejichž komunikací je hrubé slovo, útočně vztažená ruka, ústrky a zrada. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (11)

pekl 

všechny recenze uživatele

Babai, neboli Tatínek se zoufale snaží najít lepší život pro sebe a svého syna. Z Kosova do Německa je cesta dlouhá, a tam nakonec přichází rozčarování. Proč ale skoro každý režisér jen trochu uměleckých filmů trpí dojmem, že nekonvenčních filmů lačný divák chce koukat dlouhé desítky vteřin na detailní záběry tváří, na kterých se nic neděje? Prostříháno a zkráceno o nějakých 20 až 30 minut by se tyto potřebné filmy zpřístupnily mnohem větší skupině diváků! Ale jinak hodně silná káva... ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Silné téma i potenciál zvláštní dynamiky mezi otcem / synem to má, ale bohužel ho to okamžitě prohospodaří snaživou, ale nezvládnutou režií. Každý záběr tu subjektivně trvá o polovinu déle, přitom film působí zmateně, zkratkovitě, kdyby postavy občas nebilancovaly, co se stalo, některé momenty by vyzněly do ztracena. Snaha o nepředpojatý obraz imigrantství je uzemněná i lehce bizarním závěrem. Celé to působí jako mdle poskládané vzpomínky a momentky, kterým zoufale chybí integrita a vnitřní síla. Úvodní citát z Adorna sice pravdivý, ale pravdivé je i to, že návraty k vlastnímu dětství mají hodnotu jen tehdy, když v nich tvůrce najde něco víc než jen kouzlo ztvárňování vlastních vzpomínek. A Babai se možná snaží o dardennovskou kinetiku zarputilé ústřední figury, ale většinu času bezradně tvrdne na místě, navíc bez schopnosti působivě pozorovat. Většinu času jen popisuje. Druhá festivalová liga. ()

Reklama

Barb. 

všechny recenze uživatele

Otec desetiletého Noriho odchází na nebezpečnou cestu uprchlíka z Kosova do Německa za vidinou lepší budoucnosti. Malý Nori se ale vydává za ním, a to úplně sám. Po překonání útrap spojených s dlouhou cestou ale nenachází zemi zaslíbenou, ale tvrdou realitu ubytovacího zařízení pro imigranty, kde je mu Nori jen na obtíž. Nevěrohodně působí scéna, kde Nori použije násilí, aby dosáhl svého cíle. Herci jsou nesympatičtí, jelikož mají zvláštně „zamrzlé" výrazy, kdy si člověk není jistý, zda se pokouší ztvárnit rezignaci či zda prostě jen podávají mizerné výkony. Celý film je nesympatický, depresivní a vzbuzuje spíš znechucení než empatii. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Môžme v najbližších rokoch očakávať kvantum podobných utečeneckých filmov. Babai sa však nevenuje problematike Blízky východ a Sseverná Afrika ide do Európy, ale ukazuje, že aj vnútro kontinentálni migranti to majú všade ťažké. Takže máme tu chlapca, jeho otca, stratu dôvery v otca a bicykel. Áno, stará klasika sa určite vpísala do vyznenia filmu. Mne sadol, i keď by sa mu dala vyčítať absencia gradácie na konci a záver. Nie som si istý, či som ho správne pochopil, ale každopádne som sa niekedy okolo polovice filmu obával, že som zistil, ako bude pokračovať. Pokračoval úplne inak. ()

el_chorro 

všechny recenze uživatele

S denním odstupem jsem rád, že jsem komentář k Babai napsal až dnes. Myslím, že ona všednost první části cíleně podporuje zoufalost hlavního hrdiny v části druhé. A i když příliš nejsem na tato filozofická zamyšlení, závěr (resp. poslední věta) toto jednoznačně dokládá. Jinými slovy- bez první půle by ta druhá dle mého těžko vynikla. Za mě zajímavý nezávislý kus, kterému bych dal 3*, avšak za závěr přihazuji ještě jednu k dobru. :) takže **** ()

Galerie (8)

Reklama

Reklama