Režie:
Kelly ReichardtScénář:
Kelly ReichardtKamera:
Christopher BlauveltHudba:
Jeff GraceHrají:
Kristen Stewart, Laura Dern, Michelle Williams, Jared Harris, James Le Gros, René Auberjonois, John Getz, Ashlie Atkinson, Lily Gladstone, Matt McTighe (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Film rozpráva príbehy troch nezávislých žien, ktorým sa náhle skomplikuje život v peknom, malom mestečku v Montane.
Laura Wells (Laura Dern) je právnička, ktorá sa snaží dohodnúť so svojim klientom ohľadom opätovného prijímania pracovníkov po ich úraze späť do zamestnania. Gina Lewis (Michelle Williams) chce zase postaviť perfektné letné sídlo, zapletie sa však do problémov so svojou postaršou susedkou. Posledná z trojice, Beth Travis (Kristen Stewart), sa zaľúbi, jej láska sa však nezaobíde bez problémov.
(misterz)
Videa (2)
Recenze (29)
Pomalé vyprávění lidských příběhů minimalistickou formou mám rád, obzvláště ve vesnickém prostředí na popředí zasněžených kopců. Ale musí být o čem vyprávět. Certain Women tvoří zrovna příběhy několika postav, které by při výběru nejzajímavějších historek ke zfilmování skončili na podlaze. Co režisérku přimělo realizovat je, mi zůstane záhadou. Například podobně laděné filmy Jane Campion jsou obsahově i formálně úplně jinde. ()
První příběh je až komický (****), druhý příběh poněkud nervní (***) a třetí příběh nádherně poetický (*****). Divák by trochu čekal, že bude film zaměřený hlavně na představitelky ženských hrdinek (ty podávají dobré výkony ve všech čtyřech případech), ale paradoxně i mužské postavy jsou pojaty hlouběji a zajímavě. ()
Už od minulého snímku sleduji, jak Kelly Reichardt zlenivěla a po vypravěčské stránce si všechno zjednodušuje. Možná sama sebe přesvědčuje, že je to progesivní zkoumání nových forem, ale není. Vnímám, že má hodně co říct, ale že se jí už strašně nechce se babrat a piplat s promýšlením scénáře a dělat všechnu tu mravenčí práci, která ale teprve z nápadu či myšlenky udělá uhrančivý plnokrevný film. Její první tři filmy byly nejen svěží, neotřelé a provokativně originální, ale byly také propracované do nejmenší podrobnosti a plně, byť náročně, komunikativní. Co se - alespoň mezi nezávislými filmaři - proslavila, začíná být příliš snadno spokojená s málem. Námět je zřejmý, ale stejně tak i obecný a provařený. A propracovaný minimalismus filmu bohužel není totéž co promyšlená snaha o minimální (vypravěčskou) práci na filmu. Oč raději se nyní KR noří do vizuální výmluvnosti scén a evidentně ji po estetické stránce baví je natáčet, o to méně se jí chce skutečně poutavě a důkladně něco přesného a jedinečného odvyprávět. Je v tom znát nevyváženost, nechuť a únavu, a i když tomu rozumím, není to dobře, film je zkrátka komplexnější médium, než je aktuálně Kelly Reichardt po chuti, a tak sklouzává do obecnosti banálních sdělení. Nechtěně se právě na únavě v její práci znatelné vyjevuje mnohem lépe úděl semílaných nezávislých ženských osobností než v příbězích ve snímku zachycených. Srdečně doufám, že je to jen fáze, z níž se režisérka otřepe a poučí, a že se o to pořádněji zakousne do udidla příště, aby tu filmařskou i femininní káru dotáhla o přesvědčivější kus dál. *~ ()
Já se musím Kelly Reichardt omluvit, ale já jsem naprosto, ale jakože opravdu naprosto nepochopil, co s Certain Woman chtěla tato filmařka vlastně světu říct? Vážně, ale ty tři příběhy, které tvoří tento snímek, jsou snad ty nejprázdnější a nejzbytečnější zfilmované půlhodinky, co jsem kdy viděl. Ani jeden z nich totiž nepřinesl jediný moment, který by měl nějaký hlubší smysl, či který by alespoň nějakou myšlenku dokázal rozvinout, navíc nemá ani to nejzákladnější, co dělá každý příběh příběhem, tedy úvod, zápletku a pointu, ničím z toho opravdu nedisponuje, a divák tak ve výsledku v podstatě sleduje jen ten nejvšednější, naprosto ničím ojedinělý útržek ze života jistých žen, postav, které ovšem též nejsou vůbec ničím výrazné, či zajímavé, natož pak aby z nich byla cítit snad nějaká ženská síla, jistota, postavení, prostě nic, prostě jen tři obyčejné ženy. Tudíž se znovu ptám, co měl mít tento snímek za význam, za cíl? Absolutně bez zápletky, bez jakýchkoliv emocí, bez dramatických, jakkoliv vyhrocených scén, jen s kupou velice poklidných, a opět zcela prázdných, nic neříkajících dialogů, bez jakéhokoliv vyústění a smyslu. Bohužel film navíc neoživili ani známé herečky v ústředních rolích oněch Jistých žen, otázkou ovšem je, zda-li to je ale úplně jejich vina, jelikož jak se říká: Z hovna bič neupleteš, no a celou tu nezáživnost pak jen podtrhuje celkové ultra pomalé zpracování, s dlouhými statickými záběry, které jen natahovali stopáž a nekompromisně ubíjeli diváckou pozornost. A tak před Odpadem! tuto podívanou v mých očích zachránila jen velice působivá atmosféra, která mě skutečně oslovila, jinak musím ale jen zopakovat, že Jisté ženy je filmem, jehož smysl existence jsem jednoduše vůbec nepobral. ()
Laura Dern 3*, Michelle Williams 3* Lily Gladstone 4*. Sila prítomného okamihu je, keď na grilovačke nakŕmite všetkých blízkych, tak ostane čas dať si cigu a víno na slnku. Sila prítomného okamihu je, keď šoférujete koňa, lebo tie nemé tváre vás ako jediné nesklamú. Sila prítomného okamihu je, keď donesiete fast food do návštevníckej miestnosti väzenia. Nie všetko je o jedle, ale na určité veci zvieratá nestačia. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (3)
- Film je posmrtně věnován Lucy. Lucy byl režisérčin pes, který si zahrál ve dvou jejích předchozích filmech - Stará radost a Wendy a Lucy. (Hal_Moore)
- Timeline: V únoru 2015 se k filmu přidala Michelle Williams. Chvíli poté byly doobsazeny všechny ostatní role.Světovou premiéru si film odbyl 24. ledna 2016 na filmovém festivalu Sundance. Chvíli poté práva na distribuci v USA odkoupilo IFC Films a práva na mezinárodní distribuci odkoupilo Sony Pictures. Snímek byl promítán na filmových festivalech v Torontu a New Yorku. Premiéra v kinech proběhla 14. října 2016. (Hal_Moore)
- Po Wendy a Lucy a Zkratkou v Oregonu jde o třetí spolupráci mezi Kelly Reichardt a Michelle Williams. (Hal_Moore)
Reklama