Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Román M. Viewegha Výchova dívek v Čechách je vlastně prvním porevolučním (a po revoluci i napsaným) původním českým literárním bestsellerem. V jeho textu se umně slučuje humor, politika, sex, autorská sebereflexe i existenciální metafyzika. Stal se předlohou ke stejnojmennému filmu, který vypráví příběh Oskara, českého učitele a začínajícího spisovatele (O. Pavelka). Oskar dostane od místního zbohatlíka (M. Lasica) nabídku a těžko jí dokáže odolat: za peníze, několikanásobně převyšující jeho měsíční plat, má v kurzu tvůrčího psaní doučovat milionářovu dceru (A. Geislerová), která s ním zpočátku naprosto odmítá komunikovat. Do tvrdohlavé dívky se posléze zamiluje, nedokáže však kvůli ní opustit svou ženu a dceru a už jen zpovzdálí sleduje svou vyprahlou lásku, jak se řítí k neodvratnému konci… (Česká televize)

(více)

Recenze (123)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Jednou a dost. Po tomhle filmu jsem hluboce přemýšlel nad tím, kdy mě Viewegh bavil. A přišel jsem na to, že mě svými náměty na filmy pokaždý spíš akorát tak rozčílil. Tady s veškerým jeho snažením končím. Jeho příběhy prostě nejsou pro mě. Ale uznávám, že plno herců se s jeho postavami dokáže vyřádit, jako tady například Aňa Geislerová. ()

gouryella 

všechny recenze uživatele

Opet jedna ze zdarilejsich adaptaci knizni predlohy – Bajecna lete pod psa to sice nejsou, ale presto muze byt autor predlohy spokojen ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Filmy podle knizek od Viewegha mam rad a tenhle se muze zaradit mezi ty povedeny, ale nemuzu porovnat s knihou, kterou jsem necet. Pribeh je dobrej, sice nic novyho, ale je to aspon ozvlastneny citatama, coz je docela dobrej napad, ale ze by byly nak moc povedeny, to se rict neda. Ana sice hraje tak trochu magora dobre, ale k jejim nejlepsim vykonum to ma hodne daleko. Prekvapila me Kristyna Novakova, ktera je ji fakt hodne podobna. Ostatni herci hrajou slusne, ale nic prevratnyho. Film jsem uz videl podruhy, i ted jsem se u nej dobre bavil, takze slusny 4*. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Šlo to skvěle. Mám si políbit prdel." Kdyby mě nějakej bohatej mafián požádal, abych doučoval jeho nafrněnou dcerku, tak by měl smůlu. Já mám totiž charakter a ten se koupit nedá. Ale v rámci zachování mejch životních funkcí bych to možná vzal. Takže jsem tam, kde je spisovatel Oskar a mám takovej dojem, že kdybych měl funkční rodinu, tak mě ani nenapadne zasouvat tam, kde je z toho problém. No prostě v tomhle jsem Oskarovi nerozuměl, tu posedlost jsem mu nevěřil a dost mě tím štval. Jenže pak tu byly citáty. Mraky citátů a vesměs skvělejch citátů. Ty to dost zachránily, což je velkej paradox. Z knihy o ničem totiž udělaly citáty jiných autorů celkem zábavný dílo. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Knihu jsem nečetl, ale film se mi velmi líbil. Příběh je zajímavý a všichni zúčastnění zde hrají své životní role (no dobře, pro Aničku to byla už Jízda, no:) ()

Djoker 

všechny recenze uživatele

Viewegh může být rád, že čeští spisovatelé jsou snad ještě horší než čeští filmaři. Jeho předvídatelný blábol omlouvá jen fakt, že mu celou dobu evidentně hučelo v klacku a po vykradení Lolity ho už nic moc dalšího nenapadlo, takže body za originalitu má za nula. Geislerová je jako vždy na přesdržku, takže jediná samice ve filmu je podle očekávání Cibulková. ()

Morien

všechny recenze uživatele

Podivná křečovitost, u které jsem místy i měla dojem, že by mě mohla bavit, nicméně čím blíž ke konci, tím častěji mě spíš napadaly myšlenky, jakým nástrojem bych hlavního hrdinu ubila, kdyby se mi dostal pod ruku. Jestli má některý tvůrce potřebu projektovat se do svého díla jako bezcharakterní slaboch, ať tak nadále činí, ale já se bez pardonu vzdálím. Uvzdychaný projev Geislerové se po delší době rovněž omrzí a potom už na filmu nevidím nic, co by mě mělo zajímat. Vilma však byla dobrá. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Výchovu dívek v Čechách jsem naposled viděla, když to byl nový film v televizi a znovu až teď na remasterovaném DVD. Trochu jsem se toho zážitku bála, jestli ten tehdejší víceméně příznivý dojem nebude dehonestován a vlastně doslova zruinován, ale překvapivě je tenhle Michal Viewegh ještě naprosto skvělý, zábavný a má skvělou barevnou stylizaci. Hrátky s citáty, hrátky s odosobněným hrdinou, který je vlastně sám autorem. Půvaby let 90., které zosobňuje bonviván Lasica, nejkrásnější lolita Geislerová, emancipovaná žena v domácnosti Cibulková a nejpřekvapivější hrdina dneška Pavelka. Tohle všechno dohromady osciluje v zajímavých prostředích - kabinet základní školy, zahraniční dovolená, zámecné sídlo pana K. ... a tu a tam tohle všechno prostřihne scéna jak z 9 a 1/2 týdne. Pokochala jsem se. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Tu a tam rozpačitá adaptace románu Michala Viewegha, kterak se ze soukromého doučování milionářské dcerky vyklube milostné šílenství. Užvaněný učitel Oskar tak pentluje mezi rodinou a dvacetiletou milenkou, pro Aňu Geislerovou to byla další příležitost vykreslit rozmazlenou dívku, co nezvládá hlavně samu sebe. Divoká, nevyrovnaná, manipulativní, touhami posedlá Beáta je v jejím podání uvěřitelná, namísto toho režisérské křeslo dosti zavánělo tápáním i absencí originality. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Připomnělo mi to takovou Lolitu po česku. A vtom je právě nevyužitý potenciál filmu. Kdyby to totiž jelo takovým tempem hned ze začátku tak, jak to bylo uprostřed filmu, přidal bych i jednu * navíc. Takhle jen celkem dobrý průměr. ()

Ony 

všechny recenze uživatele

Viewegha občas čtu. Nejsem jeho skalní příznivec ani odpůrce. Snad po něm v budoucnu i nějaký ten staromilský pejsek štěkne. S filmy podle jeho knih je to asi stejné. Jsou stejně populární a stejně ploché. Citáty klasiků to nedohoní. Ne že by proměny hrdinky Výchovy dívek v Čechách byly nezajímavé nebo nemožné, ale v tomhle bleskovém pojetí je ani Anna Geislerová nemohla při nejlepší vůli stihnout. Naťukávání, nedodělávky, zjednodušování, spojení všedního s výstředním – typický Viewegh. Spolehlivá „nenuda“ (zábava nemohu říct). A Jana Švandová mi v roli učitelky sexuální výchovy připadala vyloženě trapná. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Pavelka se snažil, ale s tím ostatním už to bylo horší. Působilo to tak nějak nevýrazně. A ani nevím, jak moc se film liší od literární předlohy, protože jsem ji nečetl. 60% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Výchova spĺňa asi všetky kritéria midcultu podľa Umberta Eca. Je to s tými definíciami komplikovanejšie, ale zhruba aj pre tento film platí, že ide o masový produkt, využívajúci neinvenčné artové prostriedky k tomu, aby u svojho diváka vyvolal dojem umeleckého zážitku. Takže tam dáme vnútorné monológy, citáty rôznych spisovateľov do obrazu a hlavná postava je intelektuál- a spisovateľ. No a ako vyjadriť lepšie spaľujúcu vášeň ako milovaním v aute za jazdy v plnej prevádzke? Koliha však túto adaptáciu nakrútil vcelku svižne, nerušivo a nikdy nenudí. Len keby ten nevkus deväťdesiatok nekričal z každého záberu. ()

swamp 

všechny recenze uživatele

Vieweghovu knihu jsem nečetl, ale jako film na nedělní odpoledne je to příjemné. Trochu mě otravovaly všudypřítomné citáty - pokud byly v knize, tak to omlouvá režiséra - v tom případě však jen vzrůstá můj nezájem vůči Vieweghovi.. tolik citátů, to snad využije jen někdo, kdo si musí něco dokazovat. Co se filmu týče, Geislerová, Pavelka, Lasica a Cibulková výborní! ()

Reklama

Reklama