Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pětatřicetiletý spolumajitel restaurace U veselé Mrkvičky, v Greenwich Village, jímž je klarinetista amatér Miles Monroe, se v roce 1973 musí podrobit poměrně banální operaci žaludečních vředů. Z narkózy se ale probouzí téměř o dvě stě let později, taková je výchozí situace sci-fi komedie Woodyho Allena. Hlavní postavou příběhu je opět nešikovný, nehrdinský hrdina, dostávající se vlastní nemotorností do neobvyklých situací... Režisér Woody Allen s patřičnou dávkou nadsázky karikuje společenské systémy s neomezeně vládnoucími diktátory, stejně jako zaručeně "dokonalé" politické systémy a ideologie. Příběh nezapře inspiraci futurismem, také tentokrát v ději nalezneme citace z grotesek Macka Sennetta, Bustera Keatona, Harolda Lloyda, Charlieho Chaplina, bratří Marxů, parafráze slavných filmových dialogů. Humorem shazuje některé psychologizující divadelní hry či nyní aktuální klonování lidských orgánů. Neméně důležitou součástí děje se stala hudba Woodyho Allena, jenž se tu představuje i jako její interpret na klarinet, v doprovodu vlastní dlouholeté skupiny The New Orleans Funeral Ragtime Orchestra a newyorleánské kapely The Preservation Hall Band. Není nezajímavé, že kostýmy k tomuto snímku připravil Joel Schumacher, který později více zaujal jako režisér například snímky Hráči se smrtí, Nebezpečný klient a Čas zabíjet. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (225)

kareen 

všechny recenze uživatele

Scéna, kdy majitel nachytá Milese, jak mu krade obří ovoce, chvíli se spolu klouzají po veliké banánové slupce a pak ho náš hrdina praští do hlavy se zděšeným " já jsem ubil člověka jahodou ", je charakteristická pro celou komedii. Akční sekvence, které připomínají staré grotesky se tu střídají s allenovskými údernými popkulturními hláškami a je to občas velmi vtipné, protože pokoušet se začlenit newyorského neurotického intelektuála do spokojené futuristické společnosti se zdá být přímo nadlidským úkolem. Zvlášt', když dívka, kterou potkal se zrovna přidala na stranu povstalců... ()

Astaroth12 

všechny recenze uživatele

Toto je niečo medzi Chaplinom, roztržitým Pierrom Richardom a paródiou na sci-fi filmy. Je tu všetko, cestovanie v čase, klony i moc jedného človeka. Ako nad tým rozmyslam, bol do cela zábavný. Scéna, ktorá je znázornená i na hlavnom plagáte filmu bola svižná i vtipná. To vytrhávanie hláv a následne zmätkovanie nášho človek-robota bola správne bláznivá. A teraz to Diane veľmi pristalo, bola táka iná, v roli sa naozaj našla, bavila ma baba. Ja ani neviem, prečo som tomuto filmu dal 3*, keď mam z neho i po čase, len dobre pocity. Asi sa mi až tak nepozdávali tie Laurelo Hardovske vystúpenia, ale už teraz sa na ne dívam troska inač. Tak 4* mu napálim. ()

Reklama

kobejn 

všechny recenze uživatele

Sem zvědavej co na tudle grotesku budou říkat v roce 2173, jestli jim to ještě taky příde vtipný, zatím v roce 2011 to pořád vtipný je. Vtipná je právě scéna, kdy rozmrazený Miles komentuje artefakty ze své doby. Je dost možné, že Spáč dopadne za sto let podobně a budou o něm říkat třeba toto: "A to byl ten chlapík, co točil takový ty pitomý filmy, tenkrát se tomu ale lidi smáli, dnes už není jasné, čemu se na tom smáli. My už se to každopádně nedozvíme, pokud teda někoho z nás nezmrazí. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Allenov zárez do sci-fi žánru. Ťažko povedať či je jeho ranná, blázniva, sexuálne podfarbená ranná tvorba lepšia ako jeho neskoršie inteligentnejšie, vtipné a neurotické diela. Každopádne sa jedná o veľmi výrazného tvorcu. Už v Spáčovi sa objavujú prvky, ktoré budú pre jeho tvorbu typické - minimálne parodizácia diel - najvýraznejšia v podobe Električky do stanice Túžba. Veľmi príjemnou postavou sa stáva Diane Keaton, ktorá ma prvýkrát vo filme neiritovala a ktorá bola Allenovi veľmi rovnocennou dialógovou protivníčkou. Spáč má typickú výstavbu Allenového diela - začne niekde inde, končí niekde inde a pritom je stále o tom istom. Osobne mám radšej jeho neskoršiu tvorbu, aj keď musím priznať, že som sa na niektorých veciach naozaj skvelo bavil. Atentát na nos bol nezabudnuteľný. Ďalší môj zárez do tvorby tohto originálneho režiséra a scenáristu, ktorý sa stáva s každým svojim filmom lepším a dospelejším. ()

Terter 

všechny recenze uživatele

O co méně Woody koktá a vede brilantně vypointované dialogy, o to více létá na jetpacku s vrtulí, maskuje se za robota, bojuje s instantním pudinkem a omračuje soupeře obří jahodou. A ono je to stejně vtipné. Inspirace groteskovými klasiky Allenovi svědčí a svědčí to i tomuto snímku. Proto je dobré se na něj nekoukat jako na typickou Allenovinu, ale jako na výlet génia humoru do nepříliš probádaných končin. V opačném případě hrozí zklamání až znechucení. Na druhou stranu nechybí filmové parafráze, ať už na Marxe nebo na 2001, a ani toho slovního humoru není nejméně -Jste politicky aktivní? -Ano, jednou jsem měsíc nejedl hrozny. A tak dále. Prostě ať už Woody dělá cokoliv (nebo Cokoliv?), dokáže skvěle pobavit. A to je důvod, proč na jeho filmy koukám. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (23)

  • Přístroj orgasmatron ve filmu je inspirován orgonovou komorou, kterou na základě pseudovědecké teorie sestrojil rakousko-americký psychiatr a psychoanalytik Wilhelm Reich. Reichovy orgonové komory měly umožnit tomu, kdo se do nich nechal zavřít, v sobě koncentrovat jakousi tajnou životní sílu - orgonovou energii. Jeho teorie byly svého času vlivné a řada lidí, včetně řady intelektuálů a celebrit, tyto komory vlastnily. Právě to chtěl Allen nejspíš parodovat. (KlonyIlony)
  • Při scéně na jezeře, kdy Luna Schlosser (Diane Keaton) leží na Milesovi Monroevi (Woody Allen, je zřetelně vidět změna její obuvi. Futuristická "kopyta" byla na okamžik změněna na obyčejné tenisky. (baribal)
  • Hlas zlého počítače patří Douglasu Rainovi, který propůjčil svůj hlas počítači HAL 9000 ve filmu 2001: Vesmírná odysea a zde se ho snažil parodovat. (Kulmon)

Související novinky

Vychází 20dílná DVD kolekce WOODY ALLEN

Vychází 20dílná DVD kolekce WOODY ALLEN

21.01.2011

Čtyřicet celovečerních autorských filmů, jeden televizní a jedna spolupráce na povídkovém díle – a to všechno během jednačtyřiceti let! Americký filmař Woody Allen se za svou pracovní morálku určitě… (více)

Reklama

Reklama