• Djkoma
    ****

    Hodně a možná zbytečně dlouhý snímek, který připomíná velký proces s několika vysoce postavenými nacisty. Sledujeme především soudce, skrze jehož pohled vidíme důvody proč se jak a proč rozhodl a velmi rychle je jasné, jak to všechno bude. Soudní drama takovéhle délky je však dosti uspávající i přes velký počet zajímavostí, které tam padnou a odporností, kterých se nacisté nebáli použít. Kvalita se nedá popřít, ale chvílemi film působí jako taková sázka na jistotu.(31.12.2008)

  • HellFire
    ***

    Herecke vykony byly rozhodne bajecne, ale celkem to byla pise nuda. Nehlede na fakta.(27.9.2008)

  • Ajantis
    ****

    Kramerův Norimberský proces se nezabývá právními aspekty působení norimberského tribunálu, ani neřeší otázku zodpovědnosti za režim a jeho činy ze strany běžných občanů. Obě tato témata, ač převelice zajímavá, by vydala na podstatně víc než tříhodinový film a je otázkou, k čemu by byl výsledek vlastně dobrý. Na lavici obžalovaných usedá čtveřice soudců Třetí říše, tedy lidé, kteří nenesli pouze morální či politickou odpovědnost z titulu své pasivity, ale sami vyvíjeli určitou aktivní činnost a posílali "nevinné" lidi do vězení či na smrt. Nejde tu o nějaké hluboké pojednání, to by bylo třeba uchopit v širších souvislostech, čehož toho médium zřejmě schopno není, v mezích možností ale Kramer obstál. Snímek je pro snadnější stravitelnost podán jako klasické soudní líčení a je nahlíženo z poměrně jednoduchého lidského pohledu, místy však přesahuje i do komplikované oblasti viny jednotlivce, a to nejen mezi Němci. Těchto momentů si na Norimberském procesu cením, byť zároveň lituji jejich stručnosti. Pokud jde o zpracování, mrzí mě, že všichni zúčastnění mluví anglicky. Sice se zde užívají sluchátka i blikající diody od překladatelů, ale je to pouze iluze, přitom skutečnost by pozvedla autentičnost o třídu výše. Ta je přesto na vysoké úrovni, o což se zasloužili rovněž herci, jejichž výkony jsou přesvědčivé, ale i odpovídající jejich úloze v procesu. Není zde prostor pro nadbytečnou teatrálnost (pro kterou ve skutečnosti místo bylo) nebo přílišnou snahu působit na divákovy city; jednání se vede v poměrně věcném duchu a z dostatečného odstupu. Jedinou výjimkou je nešťastný moment Janningovy zpovědi, který můj dojem v tomto shazuje; naštěstí zůstalo jen při něm. Ne že bych nevěřil tomu, co říká, ale toho patosu na mne bylo příliš. Pro režii obecně mám jen slova chvály, výborně pracuje se scénou a i části odehrávající se mimo soudní síň, jichž není právě málo, do mozaiky celého filmu výtečně zapadají. Zvláštní kapitolou je pak soudce Haywood: jestliže je označován za "černobílého", pak pouze v tom smyslu, že chce dát za každou cenu průchod spravedlnosti, po většinu filmu však i on sám byl zjevně na vahách, co spravedlnost v pohitlerovském Německu vlastně znamená. A to je právě největším kladem Kramerova Norimberského procesu: i přes spoustu dialogů a závěrečné rozhodnutí soudu nedává jasnou odpověď na otázku, co je správné.(4.7.2007)

  • Kulmon
    *****

    Další z výborných snímků ze soudního prostředí a opět se setkáváme se Stanleym Kramerem a Spencer Tracym. Během 5 let vznikly tři úchvatné filmy ze soudního prostředí: Dvanáct rozhněvaných mužů, Kdo seje vítr a Norimberský proces. K nim klidně můžeme počítat i Jako zabít ptáčka. Tyhle filmy prostě žeru. Nevím odkud začít pět ódy na tento tříhodinový kolos. Začněme třeba hereckými výkony. Spencer Tracy je v roli soudce Haywooda velmi přesvědčivý, byl to opravdu herec s velkým H. To samé lze říci i o představiteli Dr. Ernsta Janninga Burtu Lancasterovi. Vděčnou roli si záhrála Marlene Dietrich. Občas mi tak připadalo, že když mluví o Hitlerovi, nemluví tak úplně jen za roli paní Bertholtové. Asi základem takového filmu je scénář a ten je opravdu propracovaný, a za tuto mistrovskou práci obdržel právem Abby Mann Oscara. Jeho dialogy jsou neuvěřitelně opravdové. Ani z režijného hlediska nelze vytknout naprosto nic. Rád jsem zaregistroval i náznaky událostí, které v té době hýbaly světem. Uchopení moci komunisty v Československu tehdy ve světě opravdu nikdo nečekal a bylo skutečným šokem, co se stalo v tak demokratické zemi. Je zde řešena i první berlínská krize. Otázka viny a neviny není opravdu tak jednoduchá. My se pomalu prokousáváme jednotlivými skutečnostmi. Mohl za vše Hitler a jeho přisluhovači? Nebo za to mohl německý národ? Nebo celý svět, který politikou appeasementu nechal vše dojít až tak daleko? Aktuálnost tohoto filmu pro dnešek je nesmírná. A opět se ukázalo, že Historia Magistra Vitae. Po první světové válce byly Německu stanoveny reparace, které byly rozpočítány postupně až do roku 1987! Jenže během pár let bylo Německu vše odpuštěno, přišla hospodářská krize a Hitler měl cestu volnou. Zde lze najít paralelu, která zaznívá na konci filmu. Odsouzeno na doživotí bylo 99 lidí. Po 12 letech neseděl ani jeden. Važme si takových filmů a mysleme u nich!!!(9.5.2009)

  • gudaulin
    ****

    Norimberský proces pochopitelně využívá zajímavé a emotivní téma válečných zločinů a jejich potrestání a částečně je vysoké hodnocení způsobeno i tím. Na druhou stranu je scénář kvalitní a plně využívá všech možností, které daná látka poskytuje. Pracuje se všemi konflikty a dilematy, které se v oné době vyskytovaly, a i když není zcela historicky přesný, dává dobrou uměleckou výpověď o tomhle fenoménu světových dějin. Drobné historické chybičky se pochopitelně najdou, např. scéna, kde Beneš dává demisi a na základě toho dochází k mobilizaci amerických jednotek. Ty byly mobilizovány během únorových událostí. Beneš odstoupil o několik měsíců později, když už byla situace plně "stabilizovaná" a Američané zůstali pochopitelně v klidu. Z režijního hlediska si Kramer situaci usnadnil výběrem herců, kteří plně odpovídají stereotypům, které divák na postavy soudního dramatu klade. Kdyby byl odvážnější a postupoval stejně jako Forman, který v Přeletu nad kukaččím hnízdem obsadil pohlednou herečku s nevinnou tváří do role hlavní záporné postavy, byl by i tento film zajímavější. Nicméně odpovídá době svého vzniku. Celkový dojem: 80 %. Mimochodem, podstata vypořádání se s nacistickou minulostí spočívala opravdu v kompromisu s tehdejší německou politickou elitou a např. nacističtí generálové vyvázli se směšně nízkými tresty a byli za velmi krátkou dobu propuštěni. V tomhle ohledu ťal film do živého...(17.4.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace