Režie:
S. Craig ZahlerScénář:
S. Craig ZahlerKamera:
Benji BakshiHrají:
Mel Gibson, Vince Vaughn, Tory Kittles, Michael Jai White, Thomas Kretschmann, Jennifer Carpenter, Laurie Holden, Don Johnson, Udo Kier, Fred Melamed (více)Obsahy(1)
Otupělý policejní veterán Ridgeman (Mel Gibson) a jeho náladový mladší kolega Anthony (Vince Vaughn) jsou suspendováni ze služby poté, co do médií unikne videozáznam jejich svérázných metod. Bez prostředků a velkých šancí se oba zatrpklí vojáci vydají do kriminálního podsvětí, aby učinili spravedlnosti zadost. Mezitím je v jiné části města propuštěn z vězení mladý zločinec Henry Jones a zjišťuje, že jeho matce a postiženému bratrovi hrozí vystěhování. Ve snaze najít způsob, jak jim pomoci, se obrátí na kamaráda z dětství jménem Biscuit, který ho představí nelítostnému kriminálnímu bossovi, jehož ambiciózní plány jej postaví do přímého konfliktu s oběma policejními odpadlíky. (HBO Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (485)
Když se vyhořelý Martin Riggs rozhodne vzít si to, co mu patří a zatáhne do toho svého parťáka Vince Vaughna...Blok 99 byl pro mě až příliš béčkový svým pojetím, tohle mi ale sedlo neskutečně. Už dlouho jsem neměl po sledování filmu nepříjemný pocit a není to tím, že se tam střílí ženský do hlavy anebo se hrabe ve vnitřnostech člověka, je to spíš psychologický dopad, kde je krásně vykresleno, že v dnešní hyperkorektní době to odsere vždy ten s dobrým úmyslem anebo úplně všichni. Takové filmy dneska už točí snad jenom Zahler - pomalé, procedurální a s charismatickými hrdiny, kteří jsou ozbrojeni krásným cynismem a sarkasmem. Žádné velké zkratky nebo vysvětlování, spousta věcí vám řečena nebo ukázána není, ale o to větší je to pak síla, když se tne do živého. Např. scéna v bance by neměla vůbec takový dopad, kdyby se před ní neodehrálo to 15 minutové intermezzo s Jennifer Carpenter...Sice mi pořád u Zahlera vadí ty podivné papírové dialogy, kdy nevěříte, že si dva lidé tak povídají a působí to jako jiný vesmír, ale na druhou stranu vám min. tento film nahodí na začátku nenápadně lanko kolem krku a pak až do konce mocně utahuje. Silný zážitek, sedlo mi to. ()
Podobně jako Zahlerův předchozí snímek Blok 99 se děj upíná na téma ochrany a zabezpečení rodiny, ač to může hlavní hrdiny dostat až na cestu do nenávratna. Na špatné straně nabízí chladný a velmi realistický přístup společně s dlouhou expozicí postav, aby divák byl dokonale srozuměn s jejich pohnutkami a dokázal si k nim vypěstovat dostatečný vztah. Ovšem to je dost možná nejspornějším bodem filmu, protože oproti předchozím režisérovým snímkům, kde se tvořila vždy jen jedna lineární expozice pro celou skupinu postav (Bone Tomahawk), či pouze pro jednoho hlavního hrdinu (Blok 99), zde je dlouhý nástin pozadí hned čtyř oddělených jedinců, čímž snímek možná mírně ztrácí tempo, když skáče od jednoho k druhému. Zvlášť když se nemůžeme nabažit zatraceně cool dvojice Vaughn - Gibson, mezi nimiž opravdu fungují dialogy na jedničku. Zahler navíc rozjíždí na dnešní dobu vcelku odvážnou polemiku na téma přehnané politické korektnosti v konfliktu s vymáháním spravedlnosti, za což je ústřední dvojice policistů suspendována a vržena do smrtonostné spirály za hranicí zákona. Syrový a nepříjemný snímek, od kterého ovšem nejde odtrhnout oči. [Sitges 2018] ()
Kiná sú plné superhrdinských veľkochujovín a poza festivalové bučky sa zakrádajú skutočné filmy pre dospelých ľudí. Nikto netočí také filmy ako S. Craig Zahler, a ani tento sa nedá k ničomu prirovnať. Tie zvláštne papierové dialógy takmer bez vulgarít a plné zaujímavých myšlienok a slovných obrazov sa už stávajú jeho trademarkom. K tomu nepredvídateľné a ukrutne brutálne násilie (scéna v banke, WTF?!) a najmä réžia sústredená akoby na celkom iné veci ako bežná kinematografia. Nie je to dokonalé, niekoho to možno uspí (má to 2 hodiny 40 a rozhodne nie dravé tempo), ale už len preto, ako veľmi je to iné, som musel nasoliť plné hodnotenie. ()
Hele, rychle se na to podívej, než to zakážou. A jestli máš sklony smát se vtipnejm dialogům a narážkám, koukej na to sám, a pak sem radši nic nepiš. Já si taky nechám pro sebe, že jsem se bavil. Uznávám, že začátek mě málem uspal, ale ke konci první hodinky jsem najel na Zahlerův rytmus, a bejt ten biják ještě o deset minut delší, tasím pátou hvězdu. No a teď už budu jen doufat, že se mi v dnešní hyperkorektní době náhodou nevymaže profil... ()
S. Craig Zahler u mě začíná mít punc novodobého amerického filmaře, jehož filmy jsou nekonečnou porcí zážitků. Už potřetí tomu tak je a potřetí tomu tak je v podobném duchu. Precizní dialogy, které nejsou tolik popkulturní jako od Tarantina, ale pořád jsou parádně úderné. K tomu zjevná brutalita, která nešetří nic a nikoho. Zároveň pořád přemýšlíte, kam až ve filmu zajít, aby to bylo adekvátní a nebylo to už přes čáru. Tady minimálně jedna taková scéna je a mám pocit, že si ji režisér neodpustí snad v žádném ze svých filmů. Navíc je zajímavé i to, že si filmy točí na základě svých scénářů a podkresluje je svojí hudbou. Jestli to značí genialitu, tak pak tu máme současného vítěze. Na špatné straně na mě navíc nastoupilo perfektní dvojkou Gibson - Vaughn, která jak kdyby vypadla z dobových akčních devadesátek a nějak se pozapomněla v čase. No, bomba. Co Vám budu povídat. Snad jenom kratší délka chyběla k pětihvězdičkové dokonalosti. Chápu, že režisér některé scény natahoval schválně pro podpoření atmosféry, ale občas to bylo až moc. Pořád ale hodně solidní žánrový kousek a jeden z těch nejvýraznějších za posledních několik let. ()
Galerie (23)
Photo © Summit Entertainment
Zajímavosti (14)
- Když Henry (Tory Kittles) se svým mladším bratrem Ethanem (Myles Truitt) hrají na konzoly PS4 fiktivní hru „Shotgun Safari“, nemají ani zapnuté joysticky. (SeBig)
- Při přepadení obchodu ve 36. minutě, střelec rozstřílí stojan s chipsy a přitom si můžeme jasně všimnout, že zákazník pohne hlavou, i když ho předtím lupič evidentně zastřelil. (Timak)
- Ve filmu zazní píseň „A Better Place For Us“, kterou odehrál jako hudebník režisér S. Craig Zahler. (Rominator)
Reklama