• Slarque
    ****

    Výborná poetická romance se sice nedrží věrně Šrámkovy divadelní předlohy, ale o to lépe vystihuje jejího ducha. Parádní herecký koncert s Danou Medřickou v čele. Film, který se ani v padesátých letech nesnažil působit aktuálně a možná i proto ani po dalších více jak padesáti letech nezestárnul.(25.5.2008)

  • rt12
    ***

    Bezesporu vynikající výkony Medřické a Cupáka. Chvíle se mi film zdál zdlouhavý.(21.5.2014)

  • Tosim
    ***

    Doufám, že kniha Fráni Šrámka není tak nudná, ale je mi to vlastně docela jedno :-) Nadmíru patetický Cupák a povýšená Medřická (ve svých rolích, samozřejmě, jen blázen by mohl mít za to, že tím myslím herce jako takové) mě do extáze nevrhají. Nějak mi to nemá co říct.(18.10.2003)

  • Marthos
    *****

    Po únorovém komunistickém převratu byla řada tuzemských režisérů nucena vytvářet umělecké kompromisy. Patřil mezi ně i básník, spisovatel a skutečný poeta českého filmu Václav Krška. Jeho tvorbu lze rozdělit na tu, která vycházela vstříc dobovým kánonům (Revoluční rok 1848, Mladá léta, Z mého života) a pak na tu, která vycházela vstříc náročným a vnímavým divákům. Do této kategorie náleží i dva přepisy úspěšných děl Fráni Šrámka. Krška, odjakživa ovlivněný kouzlem poetiky a víry v mládí a ideály, našel v této předloze opět svůj opěrný bod. Šrámkova stejnojmenná divadelní hra oživuje odvěký střet mládí a stáří, střet života a bilancování. Na příběhu stárnoucího píseckého papírníka Hlubiny Šrámek mistrovsky zobrazil skutečnost, že každý člověk je starým tak, jak sám cítí a že i ve stáří lze od života ještě něco očekávat. Ostrý kontrast probíhá i mezi mladými hrdiny. Zatímco Hlubinova zralá dcera Slávka touží po romantickém naplnění svých snů, aniž by ztrácela smysl pro realitu, mladý Vilík Roškot je typickým představitelem probouzejícího se mládí, suverénního, zbrklého a zmateného. Celý příběh je protkán mámivou atmosférou horkého léta a zapadajícího slunce, kdy na nebe vstupuje měsíc. Měsíc nad řekou. Jeho kouzelná moc sblíží oba mladé hrdiny, kteří až za ranního úsvitu poznají, jak opojná je síla vlahého večera a zářícího měsíce, ten krásný přelud, co měl být nazýván láskou. Krška si pečlivě zvolil herecké představitele. Věděl, že šrámkovské postavy mohou hrát jen skuteční umělci s duší. Zdeněk Štěpánek získal v Hlubinovi zcela ojedinělou příležitost vrátit se k pozdně romantickým úlohám a přesvědčit, že on je stále tím orlem v letu. Výrazová monumentalita se ozývá i ve výkonech Zdenky Baldové a Jiřího Plachého, který krátce po dokončení zahynul za dodnes neujasněných okolností. Dana Medřická čekala na svou velkou filmovou příležitost dlouhých deset let, kdy poprvé vstoupila před kameru. Do Slávky vložila všechen svůj nastřádaný talent a schopnosti potvrzené předtím na divadelních prknech a ztvárnila tak jednu ze svých životních rolí. Vedle těchto hereckých individualit se však neztrácí ani mladý Eduard Cupák, kterému poloha rozháraného hrdiny zcela vyhovovala a naplňovala tím původní autorovu představu. Filmový MĚSÍC je v rámci české produkce neslavných padesátých let tím nejkřišťálovějším a nejčistším dílem, zcela oproštěným od jakékoliv ideologické tendence a divadelního aranžmá. Je dílem, které svou silou zasáhne i otupělého diváka XI. století. Je dílem, které burcuje i rozněžňuje.(26.12.2008)

  • poz3n
    ***

    Jako neznalého knižní předlohy, působil na mě Měsíc nad řekou jako krásný poetický průvodce po Písku. Zvlášť když potom o několik hodin později jdete přímo po místech, kde se film odehrává, rozhodně to na vás zapůsobí. Ale to bude tak vše. 6/10(20.9.2013)

  • - Poslední film Jiřího Plachého st. (M.B)

  • - Dana Medřická hrála roli Slávky již v brněnském a plzeňském divadle. (M.B)

  • - Dobové noviny Rudé právo film velice kritizovaly. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace