Reklama

Reklama

Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu

  • USA Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (více)
Trailer 2

VOD (1)

Černá komedie Stanleyho Kubricka pojednává o skupině paranoidních generálů fascinovaných válkou, kterým se “nešťastnou náhodou” podaří rozpoutat jadernou apokalypsu. Náčelník generálního štábu "Buck" Turgidson a generál strategického letectva Jack Ripper vyšlou letku bombardérů, aby zaútočila na Sovětský svaz. To aktivuje sovětskou tajnou zbraň zvanou “bomba posledního soudu.” Jedná se o ďábelský raketový systém, s nímž má být uskutečněn odvetný úder. Aby upozornil na tuto katastrofu, stane se britský kapitán Lionel Mandrake jedinou osobou, která má přístup ke generálu Ripperovi. Americký prezident Muffley se ve snaze odvrátit neštěstí pokusí přesvědčit opilého sovětského premiéra, že je to všechno jen hloupý omyl. Prezidentovým poradcem je šílený dr. Divnoláska, někdejší nacistický vědec. (Cinemax)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (594)

B!shop 

všechny recenze uživatele

No nemuzu rict, ze by me Kubrick nejak zvlast potesil, cekal jsem krapet vic. Film ma svoje skvely momenty, at uz to jsou nejaky skvely vtipny sceny a nebo sceny krapet mrazivejsi, ale celkove tomu tak nak chybi stava. Proste film tak nak plyne a cas od casu necim potesi. Navic krome cool melodie v letadle tu skoro neni hudba. No a samotnej pribeh je hodne jednoduchej, ale dava prostor pro tu satiru na armadu. Jinak vse zachranujou herci, Sellersovi to sice chvilku trva, ale pak to rozjede neskutecnym zpusobem, akorat skoda, ze jeho nejuchylnejsi postava, Divnolaska, ma jen par vystupu. Ale tentokrat me skoro vic potesil George Scott, kterej byl v roli polosilenyho generala naprosto genialni. No ale ackoliv bych od Kubricka cekal neco vic, presto nemuzu filmu uprit jisty kvality a nemuzu rict, ze bych se tech 90 minut nudil, takze 4*. ()

Real Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

"MEIN FUHRER, I CAN WALK!" ------------ Tretie zhliadnutie znamená istý komentár, Dr. Strangelove znamená filmovú povinnosť. Neopakovateľný Peter Sellers a George C. Scott, geniálny Kubrick, Tracy Reed, perfektne zvolená hudba, silná atmosféra mapujúceho obdobia, ktoré bolo samo o sebe dosť atmosferické, napäté, vyhrotené a svojim spôsobom aj pozoruhodné, to všetko je Dr. Strangelove. Počas sledovania sa takisto vynorilo množstvo otázok a patričnú zvedavosť bolo nutné ukojiť jedine komplexnejším čítaním nielen na tému samotných jadroviek či konsekvencie ich použitia, ale napríklad aj na zaujímavý koncept Mutual Assured Destruction. To, čo Kubrick pred vyše 50 rokmi sfilmoval, bude eventuálne realitou, no ešte predtým ju môžeme vidieť majstrovsky natočenú. Na záver asi už len dodať – We'll Meet Again. ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Kubrick už v epicentre rokov studenej vojny vedel zachytiť absurditu celého vojenského zbrojenia a súperenia medzi USA a Ruskom, dnes sa na tú situáciu pozerá divák s ešte väčším nadšením a s ešte väčšou nechápavosťou. Je mi jasné, že divákom v tom čase pri nejednej scény, ktorá podliehala dokonalej paródii, zamrzol úsmev na perách. Kubrickov scenár, ktorého podstata je zatlačená ad absurdum, je navyše úplne dokonale zahraný, doprevádzaný jedným z najtrefnejších vojenských hudobných doporovodov. Skvostný záver, jedinečné spracovanie a unikátne čierny humor. Je až neuveriteľné, čo všetko sa zmestí do tak krátkej stopáže natlačiť. 95%. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Mrazivá apokalyptická "komedie" na (pro mě) jedno z vůbec nejfascinujícnějších témat, vyšla ještě v bezprostředním stínu kubánské raketové krize a ač je plná absurdit, má bohužel brutálně blízko k realitě. Herci (Sellers x3, Scott, Hayden, Pickens) jsou tu excelentní, humor byť zvláštní, tak skvělý. Závěrečných 10 minut, umocněných "We'll Meet Again", je geniálních. Mám takový ten pocit, že to bude chtít vidět znovu jen k chycení pár detailů a uvědomění si dalších pár věcí mimo film, už teď jsem si jistý opáčkem a rozhodně časem navážu FAIL-SAFE, pár dokumenty o Bombě a sérií MANHATTAN z prostředí Los Alamos. Říkám, tohle téma mě velmi poutá a čas od času vždycky posadí na prdel. Kdo nemáte kontext, vřele doporučuju projít si UNTOLD HISTORY OF US od Olivera Stonea. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Dr. Divnoláska na absurdně ochromující, děsivou představu zbraně totálního zničení útočí z pozic stejně patetických jako Lumetův Failsafe, ale kamuflovaných hysterickou a velmi nekomickou absurdní groteskou. Skvělá je hlavně ta pasáž, kde se vysvětluje, že zbraň totálního zničení vyvinuli Rusové proto, že si spočítali, že je taková globální stopka vyjde mnohem levněji než pokračovat v nenažraném krysím závodě světových velmocí o mír, o prvenství ve vesmíru, na Měsíci atd., na což už jim brzy prostě nestačí prostředky, ani když vyždímají celý národ. ***** Lumetův Failsafe si ale pro jeho logiku a soustředěnost cením přeci jen víc. *** Ale já už to tak s Kubrickem mám, vnímám, že se vždycky nechá něčím neproporčně strhnout a natočí o tom či z toho film, "velké dílo". Proč ne, ale mně jeho díla nepřijdou ani tak velká, jako spíš neproporční a hysterická a Kubricka mám osobně za nekonzistentní a poměrně nedůvěryhodnou tvůrčí osobnost. ***** Ostatně, k zamyšlení je i spojitý příběh obou filmů i knižních předloh - už proto, že Kubrickovo nekolegiální počínání nepříjemně připomíná tentýž krysí závod, který u světových mocností kritizuje ve filmu. Více se k tomu dá přečíst i zde na ČSFD, v obsahu u Failsafe, oficiálním textu ČT. Lumet i Kubrick pracovali na podobných scénářích ve stejný čas (spojovníkem je i jméno Petera George, autora jedné předlohy a spolutvůrce jednoho scénáře), cituji: "Souběžně vznikal v Anglii Kubrickův snímek Dr. Divnoláska, který sice vycházel z jiné předlohy (kniha Red Alert z roku 1958), ale v podstatě se zabýval stejnou tematikou, i když v poloze velmi černé komedie. Kubrick zažaloval tvůrce filmu Selhání vyloučeno z plagiátorství a následné mimosoudní vyrovnání mělo mimo jiné za následek to, že distribuční práva obou filmů se ocitla v rukou hollywoodského studia Columbia. Na Kubrickův nátlak dostal přednost Dr. Divnoláska, který se po své premiéře v lednu 1964 stal diváckým i kritickým hitem a dodnes patří mezi nejlepší díla filmové historie. Selhání vyloučeno bylo Columbií uvedeno do amerických kin až v říjnu 1964 a ve stínu Kubrickovy klasiky divácky zcela propadlo a neobjevilo se ani v oscarových nominacích. Jeho nepopiratelné kvality byly znovuobjeveny až s časovým odstupem." **** Umím si představit, oč zajímavější, účinnější a i morálně přínosnější by bylo, kdyby naopak síly spojili a filmy veřejnosti představili jako dvojexpozici děsivého osudu, na jehož hraně lidstvo slepě vrávorá. Takhle je z toho spíš smutné memento mori. *~ ()

Galerie (194)

Zajímavosti (67)

  • Komediální pojetí filmu nebylo původně v plánu. Při psaní scénáře se o takovém zpracování spíše vtipkovalo, ale později se Stanley Kubrick rozhodl jej takto i skutečně realizovat. (tnp101)
  • Sugestivní hudba doprovázející na cestě úspěšný bombardér je skladba "When Johnny Comes Marching Home (Again)" o návratu vojáka z války, která se stala nejprve hitem na obou stranách americké občanské války a poté se zpívala během všech válečných akcí. (Isawthatall)
  • Scéna „Ride the bomb“, kde major Kong (Slim Pickens) letí na bombě s kloboukem v ruce, je často napodobována a parodována např. v seriálu Simpsonovi (od r. 1989), ve hře „Fallout“ nebo tisknuta na trička. (PD321)

Reklama

Reklama