poster

Osvícení

  • český

    Záření

  • anglický

    The Shining

  • slovenský

    Osvietenie

Horor / Drama / Thriller

Velká Británie / USA, 1980, 119 min (SE: 146 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Marigold
    *****

    Asi jsem divný brouk, ale Kingovu knihu jsem zkoušel číst třikrát a vždycky jsem ji po zhruba sto stranách odložil. Nelíbila se mi. Zato film mě okamžitě dostal svojí sugestivní atmosférou plíživého děsu, na níž má olbřímí podíl mistrovský výkon Jacka Nicholsona. Jacka Torrance rozehrává jako harfu, nejdříve potichoušku se všemi temnými podtóny, aby pak náhle začal rvát všechny struny. Jackova proměna v monstrum je postupná a vpodstatě "dělá" tenhle film. Kubrickovi se obdivuhodně podařilo vytvořit strach bez tmy a stísněných prostor. Strach Osvícení je strach vzdušný, světlý, prostorný... A tím naprosto unikátní. K autenticitě filmu přispívá i to, že zlo jakoby nemělo zdroj – přícházi "zevnitř" Jacka, nebo je to zlo vtělené do genia loci? Je Jackovo šílenství skutečně pouze dílem jeho pošramocené psychiky? Divák vězí ve stejné nejistotě, v jaké uvíznou hlavní hrdinové snímku, těžko určuje rozložení sil mezi realitou a nadpřirozenem. Ale vše vede jen k jednomu.. REDRUM... také z toho máte husí kůži?(30.1.2004)

  • dobytek
    ***

    Jeden ze dvou světlejch okamžiků (společně s Olověnou vestou) v kariéře Kubricka. Jinak bych si s těma jeho výtvorama ani nevytřel prdel.(30.4.2006)

  • mandes
    ****

    rozpočet : $19 million tržby americké : $44,017,374(19.12.2006)

  • DaViD´82
    *****

    Redrum. Redrum. Redrum. Hlavní devizou není ani excelentní Nicholson, ani precizní Kubrickova režie, ale dokonalá atmosféra v čele se samotným horským hotelem. Kubrickovo volné pojetí Kingovy předlohy je přitažlivé právě z důvodu, že je opravdu velmi volně na motivy jedné z nejlepších "kingovek" a není tedy pouhou suchou adaptací "jedna ku jedné" (jakkoli je Torrancův sešup na můj vkus oproti pozvolnému pádu v knize přeci jen poněkud moc hrrr). redruM!(30.1.2007)

  • POMO
    *****

    Typický Kubrick. Vo filme nie je jediný okamih, ktorý by nebol súčasťou jednej obrovskej, do posledného detailu prepracovanej mozaiky psychologického labyrintu. Všetko je dokonale načasované, plynulé, kamera sa väčšinu času pohybuje v pravých uhloch a v rozvnobežkách so stenami šablonovitého hotelu a v hudbe nikdy nezaznie jediný tón, ktorý by v nej nebol doslova nevyhnutný. Výtvarný i hudobný minimalizmus najhrubšieho zrna, dokonale umocňujúci stiesňujúci pocit z prázdneho prostredia, kde sa príbeh odohráva. Hrdinu nesledujeme len ako niekoho na plátne, ale vďaka Kubrickovmu vizuálne naturalistickému režijnému pojatiu ním doslova SME. A rovnako ako v ňom, aj v nás to vrie stále viac a viac, až sa sami obávame toho, čoho by sme boli na jeho mieste schopný. Kubrick bol génius. Jeho SHINING je film, ktorý sa pre svoj intelektualizmus snáď ani nedá označiť "ľahkou" nálepkou "horor". A i keď je možno trochu škoda, že mi jeho chlad a precízna vykalkulovanosť neumožňujú prežiť príbeh hlavných postáv aj niečím iným, než len myslou, dávam plné hodnotenie. Rešpektujem Kubrickovu odosobnenú cestu, ktorou sa vydal a viem, že budem mať v tomto šialenstve každým novým zhliadnutím stále čo nové nachádzať. Bravo maestro!(5.6.2002)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace