poster

Osvícení

  • český

    Záření

  • anglický

    The Shining

  • slovenský

    Osvietenie

Horor / Drama / Thriller

Velká Británie / USA, 1980, 119 min (SE: 146 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Djoker
    *****

    Už jsem byl smířený s tím, že žádný pořádný horor v životě neuvidím a tak jsem opustil tento brakový žánr, i když jsem měl za ty roky na kontě jen pár snímků, které mě dokázaly ohromit. Ano, jsem hororový fanda, ale bývalý. Když jsem si všiml, že i Kubrick natočil jeden horor, svitla mi naděje na lepší zítřky. Dlouho jsem to odkládal, očekávání byla veliká, ale mistr nezklamal a na mě po letech dopadly pocity strachu a napětí, které jsem často vyhledával, ale nalézal jen trapné kvílení teenagerů a jejich následné kuchání nějakými směšnými ksichty. Kubrick si znovu vyhrál s kamerou, což je vidět od první minuty při záběrech z ptačí perspektivy a samozřejmě s hudbou, kterou podtrhl mrazivou atmosféru snímku. Jack je ďáběl, ale byla by chyba zapomínat na ostatní, protože všechny čtyři důležité role jsou skvěle obsazené.(7.9.2010)

  • Marius
    *****

    Znekľudnujúci. Tak by sa dal vystihnúť tento masterpiece pána Kubricka. Znekľudňujúca hudba, krásne vysokohorské, ale znekľudnujúce prostredie, znekľudňujúci hotel, znekľudňujúce farby a ornamenty hotelového koberca a najmä (aspoň pre mňa) znekľudňujúce dvojčatá. Znekľudňujúci Jack od začiatku až do konca. Podľa môjho názoru asi najlepší Kubrick tesne pred Clockwork Orange. Neviem čo by som tomuto filmu vytkol, pretože Kubrickovej réžii naozaj nie je čo, to že film nie je navonok dynamický nahradí akási skrytá dynamika, kamera je parádna a herci taktiež. Možno mi trochu vadil ten happyend ale asi to tak malo byť. 10/10(21.3.2005)

  • kiddo
    *****

    Hrozte mi sekerou, mírně nahnilou babou ve vaně, vymlaťte mi mozek z mý podělaný palice, naservírujte mi mou medicínu: horory NEJSOU Kingova doména a Osvícení NENÍ dobrá kniha. King se topí v rozvláčných a upocených popisech, které se točí na jednom místě, a přestože charakteristika postav zabírá nejvíce prostoru, z nějakého důvodu působí zkratkovitě, nevěrohodně a zlom v psychice hrdinů vyznívá neodůvodněně, zajímavý námět či jednotlivé situace jsou promarňovány a King si ani pro tentokrát nedokázal odpustit absurdní a směšné nadpřirozené „vylepšení“ scén (pro ty, co momentálně rudnou jako záplava v hotelové předsíni: míním útok pohyblivých keřů, nikoli telepatii), o chybějící atmosféře děsu nemluvě. Na rozdíl od těch, jimž se kniha líbila (pro mě osobně mimozemská záhada hodná chybějících rolí toaletního papíru na palubě Červeného trpaslíka), jsem tedy měla jednu jistotu: film NIKDY NEMŮŽE být horší než kniha. A opět mě předvídavost mého úsudku nezklamala: filmové Osvícení představuje ukázku nejčistšího hororu, výtažek čiré vykrystalizované hrůzy, která netěží z divácky vděčných rekvizit, ale inovativně objevuje a využívá nové a pronikavější prostředky k navození strachu. Film nabízí vypiplanou prácičku jak po stránce technické, tak obsahové. Falešně klidná kamera využívá rozlehlých prosvětlených interiérů hotelu k tomu, aby v divákovi vyvolala strach právě z oné přehnané dokonalosti, která se snaží vnutit nám pocit, že v takovém prostředí se nikdy nic zlého stát nemůže, a mizanscéna je prostě skvostná. Psychedelická hudba v mém přehrávači rozhodně místo nenajde: existují příjemnější způsoby sebevraždy. Herecké výkony jsou v pravdě dechberoucí, Kubrickova práce vzorovou ukázkou režijního mistrovství. Zatímco King ve své knize kladl dle mého místy až přehnaný důraz na nadpřirozenost dění a výsledek působil mírně řečeno přepísknutě, Kubrickovi se paradoxně fluidum prohnilého hotelu podařilo oživit tak, že je jako samostatný element nebral vůbec v potaz a umožnil mu existovat jen v závislosti na posunutém vnímání postav, a tak fakticky nevěrohodnému dění vtisknul i jistou realističnost. Přerod mysli hrdinů je postupný, nikoli předlohově skokový, ale vystavěný za pomoci drobných replik a nenápadných situací (a samozřejmě téměř nepostřehnutelných zákmitů ve tvářích herců). Tohle všechno tvoří dohromady úchvatný celek, který vás svou minimalističností vtáhne do sebe jako mě osobně dosud málo filmů a dá vám prožívat tak silné okamžiky hrůzy, že na konci budete mít problém vůbec obnovit své motorické funkce. Ve svém zaprášeném táboře odpůrců „mistra hororu“ si sice stojím osaměle, ale stejně budu i nadále tvrdit: Kingova kniha byla dobrá jen potud, že dala vzniknout tomuhle filmařskému skvostu. P.S: zhlédnutí director’s cut se tady stává takřka nutností. V původní verzi totiž až na výjimky není stopáž filmu limitována vypouštěním scén, ale jejich krácením. Tím se jednak ztrácí drobnosti a detaily zde ve výsledku víc než důležité, jednak dochází k přerušování a skokům do vybroušené práce herců a jednak tím značně trpí návaznost scén, takže film mnohdy působí poněkud osekaně a ve svém původním střihu si zaslouží hodnocení určitě o hvězdičku nižší.(10.6.2006)

  • POMO
    *****

    Typický Kubrick. Vo filme nie je jediný okamih, ktorý by nebol súčasťou jednej obrovskej, do posledného detailu prepracovanej mozaiky psychologického labyrintu. Všetko je dokonale načasované, plynulé, kamera sa väčšinu času pohybuje v pravých uhloch a v rozvnobežkách so stenami šablonovitého hotelu a v hudbe nikdy nezaznie jediný tón, ktorý by v nej nebol doslova nevyhnutný. Výtvarný i hudobný minimalizmus najhrubšieho zrna, dokonale umocňujúci stiesňujúci pocit z prázdneho prostredia, kde sa príbeh odohráva. Hrdinu nesledujeme len ako niekoho na plátne, ale vďaka Kubrickovmu vizuálne naturalistickému režijnému pojatiu ním doslova SME. A rovnako ako v ňom, aj v nás to vrie stále viac a viac, až sa sami obávame toho, čoho by sme boli na jeho mieste schopný. Kubrick bol génius. Jeho SHINING je film, ktorý sa pre svoj intelektualizmus snáď ani nedá označiť "ľahkou" nálepkou "horor". A i keď je možno trochu škoda, že mi jeho chlad a precízna vykalkulovanosť neumožňujú prežiť príbeh hlavných postáv aj niečím iným, než len myslou, dávam plné hodnotenie. Rešpektujem Kubrickovu odosobnenú cestu, ktorou sa vydal a viem, že budem mať v tomto šialenstve každým novým zhliadnutím stále čo nové nachádzať. Bravo maestro!(5.6.2002)

  • emma53
    ****

    Jack Nicholson se pro tenhle hororový žánr zřejmě narodil, ale já ne. Nicméně Kubrickovi nelze upřít jeho um udržet diváka v napětí až do konce, kde to graduje a graduje.......takže za mě čtyři hvězdy, ale už nikdy víc něco podobného nechci vidět. Horory zkrátka nemusím...Filmová výzva 2016.(4.4.2016)

  • - Stephen King nebyl s adaptací své knihy spokojen a údajně film označil za nejhůře zfilmovanou adaptaci svého díla. Později se osobně podílel na nové televizní adaptaci, kterou upřednostňuje - The Shining (1997). (BoredSeal)

  • - Klip „Spit it Out“ od skupiny Slipknot obsahuje scény odkazující na tento film. (The_Second)

  • - Jack Nicholson pri spomienkach na natáčanie spomínal aj na to, ako Kubrick vyberal hudbu pre podfarbenie scén: „Stanley počúval hudbu neustále, počúval ju dovtedy, kým nenašiel niečo, čo ho zaujímalo alebo kým necítil, že je to to pravé.“ (Saber)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace